Skip to main content
Antwoord

'nummer bestaat niet'-toon of 'nummer niet in gebruik'-melding bij langzaam nummer kiezen

• June 12, 2025
  • 17 reacties
  • 178 keer bekeken

Mijn moeder op leeftijd heeft net een nieuwe druktoetstelefoon gekregen die aangesloten is op de Box 12b.

Als ze te langzaam de nummers intoetst, krijgt ze een 'nummer bestaat niet'-toon.
Hoe kan de tijd tussen ingetikte cijfers (interdigit timeout) ingesteld worden op dit modem?

Beste antwoord door PeterG

Onder de cijfers 0 tot en met 9 kunnen bij deze Amplicomm ook nog in totaal 10 volledige telefoonnummers voor geprogrammeerd worden! Dus totaal 16 voorgeprogrammeerde nummers. Zie pagina 56 van de handleiding. 

Ik heb nog nooit een heel praktisch werkbare "senioren" telefoon gezien. Noch voor vast, noch voor mobiel. 

Wel die met display en kiezen voor oppakken hoorn.

Zelf raakte ik vroeger, jaren '70, '80, met de draaischijf de tel kwijt. Teruglooptijd gewoon te lang. Zeker met interlokale nummers. Mobiele was er nog niet. 

Met druktoetsen (wel pulskiezen) ging het me goed af. Maar toen toonkiezen kwam moest het toch weer sneller. Gelukkig had m'n toestel minimaal 10 geheugens. Onder elk cijfer één telefoonnummer. M en dan een was m'n moeder. M + 2 vader, enz.

Later nog toestel met 12 geheugens, kpn Genève 12. Nu in iets van 30 jaar 3 dect sets. Laatste 2 elk 100 nummers op te slaan op naam / alfabet. 

17 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2025

Helaas kan dat niet. De tijd tussen het kiezen van de nummers bedraagt maximaal 1,7 seconde. 

Bijna niemand kiest de nummers nog na de kiestoon. Met een dect doe je dat eerst, je hebt dan alle tijd en kunt zelfs nog corrigeren, en dan op groen. 

Met sommige draad-telefoons kan dat ook. Eerst intoetsen, dan hoorn oppakken. Het nummer wordt dan vlot 'gedraaid'.

Heb je geen dect,  en kun je ook niet voorkiezen, dan adviseer ik de nummers voor te programmeren. Extra voordeel is dat je ze dan ook nooit meer verkeerd kan kiezen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Beste Peter,
Bedankt voor het meedenken!
De serniorentelefoon is gloednieuw en zo langzaam is mijn moeder nou ook weer niet… af en toe even kijken wat de volgende cijfers zijn.
Er zijn 6 voorkeuze-toetsen, dus dat is geen probleem, maar het 'gewoon’ een nummer kiezen is dus niet meer mogelijk voor mensen die volgens de KPN Box te traag zijn…
Ik ben er zeker van dat deze instelling wel te wijzigen is, omdat deze eenmaal in de software van de Box zit. De vraag is hoe bij deze instelling te komen :-)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2025

Bij de kpn modems kan dat niet gewijzigd. Het is ook zelden een probleem omdat bijna niemand meer kiest na de kiestoon.

Er zijn denk ik zo'n 2 à 3 meldingen per jaar hier.

Even op het papier kijken wat het volgende cijfer is duurt langer dan 1,7 seconde. 

Zelfs ik gebruikte indertijd, toen ik nog een draad telefoon had, eventjes voorprogrammeren op een van de geheugen plaatsen. Ook met nummers die ik zelden koos. Of maar eenmalig. Want liep dan vaak tegen hetzelfde aan.

Nu hier al 30 (?) jaar dect. Met dus voorkiezen en 100 geheugens op alfabet. Maar al 12 jaar niet meer in gebruik voor uitbellen. 

Mogelijk kun je bij een Fritzbox die tijd tussen de cijfertoetsen wel aanpassen. Misschien weet ​@Michel.uit.Arnhem dat.

Nota bene. "Senioren" telefoons, vast en mobiel, zijn vaak onpraktisch. 

Mijn moeder, nu 87, is 3 jaar geleden van een senioren gsm naar een standaard smartphone gegaan. Ze vindt het een verademing omdat de bediening juist makkelijker is dan met dat senioren ding. Dat vond ze ook onding. Ook zij gebruikt nu 11 jaar geen vaste meer. Vond ze ook niks.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 12, 2025

Beste ​@HetDerdeWiel welk merk en type telefoon heeft je moeder?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Beste ​@HetDerdeWiel welk merk en type telefoon heeft je moeder?

Beste JanD,
Ik heb deze voor haar gekocht:

Amplicomms BigTel 40 Plus

• June 12, 2025

Mogelijk kun je bij een Fritzbox die tijd tussen de cijfertoetsen wel aanpassen.

Even getest, na 10 sec. : fouttoon ( die tijd is geen instelling voor, althans nooit gezien )

Dat deed ik overigens met een dect, de groene toets even vasthouden en dan krijg toch/wel een kiestoon.
Anders/normaal kun je het nummer afsluiten met een # , dat is het teken dat je nummer compleet is, scheelt wachten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

@KeesYagi Ik heb nog wel ergens een oude FritzBox liggen, dus dat is altijd een optie…

@PeterG  Ik denk dat de 1.7 seconden die jij bedoelt de tijd is tussen 'hoorn opnemen’ en eerste getal van het nummer. Ik heb gemerkt dat een vertraging van 1 seconde -tijdens- het intoetsen al te lang is.
Zoals ik uit je tekst kan opmaken heb je ervaring met deze materie. 
V.w.b. de reden voor de nieuwe telefoon: Mijn moeder had eerst een (veel gebruikte) Gigaset die pas nadat je het nummer had 'bevestigd’ met de 'groene knop’ het nummer ging bellen.
Deze set had echter het nadeel dat als de andere kant eerst had opgehangen en mijn moeder het gesprek niet actief beëindigde (met de rode knop) zij dus 'in gesprek’ bleef. De handset beëindigde dus niet zelf het gesprek/verbinding, zelfs niet bij terug zetten in het basisstation. Het werd dus tijd voor een nieuwe, niet wetende dat je dat die dus niet voor senioren bedoeld is… zoals je al cynisch aangaf.

Ik zou zo even niet weten hoe dit op te lossen. Is er echt geen 'stiekum’ setup-menu?

• June 12, 2025

[..] en mijn moeder het gesprek niet actief beëindigde (met de rode knop) zij dus 'in gesprek’ bleef.

Als je een fritzbox neemt met een ingebouwd dect station dan heb je dit probleem niet.
Die kun je overigens ook op een bestaande 2 draads aansluiting gebruiken middels de vaste lijn ingang.
Ik weet niet of de nieuwere fritzboxen dat ook nog hebben, maar bv een 7360 wel.

AVM (maker fritzbox) is gelukkig niet zo snel met wegmoderniseren, puls kiezen kan bv ook nog steeds, ( voor zo ver ik weet ). Maar dat ter zijde.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 12, 2025

Om even aan te haken op dit topic. Ik heb een oude T65 druktoetstelefoon aan mijn Fritzbox hangen, en geregeld krijg ik van mijn Voip-provider ook een bandje te horen waarop ze zeggen dat het nummer niet bestaat. Bij DECT lijkt het wel goed te gaan.  

Mogelijk speelt dit probleem dus ook bij AVM.

Maar wel verrassend om te horen dat ze puls ondersteunen. Dan kan ik eens een draaischijf telefoon uitproberen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 12, 2025

Ik heb de handleiding even doorgenomen ​@HetDerdeWiel , als je de hoorn opneemt, hoor je meteen de kiestoon en dan kan het fout gaan zoals je beschreef.

Ik stel voor de snelkiestoetsen te programmeren dan kan ze met een simpele handeling meteen het juiste nummer bellen.

Misschien wel even een telefoonlijstje voor haar maken in de trand van M1 is zoon M2 is dochter M3 is dokter M4 is apotheek etc. 

Succes.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@HetDerdeWiel 

Naar aanleiding van de tag van community lid ​@PeterG , hierbij mijn reactie richting jouw.

Pulskiezen zoals we vroeger deden, wordt niet geadviseerd door AVM de fabrikant van de Fritz!Box, aangezien deze techniek niet meer voldoet aan de huidige tijd.
Dit kan leiden tot kiesproblemen bij het opbouwen van een verbinding.

AVM zegt daar het volgende over:

Analoge telefoon instellen op toonkiezen

1. Stel het eindapparaat in op "toonkiezen" (DTMF, TDK, toondrukkiezen) en niet op "pulskiezen". Het pulskiezen voldoet niet meer aan de huidige stand van de techniek en kan bij een centrale leiden tot kiesproblemen. Daarom kunnen we niet garanderen dat op de FRITZ!Box aangesloten randapparatuur met pulskiezen feilloos werkt. Bij toonkiezen hoor je een toon wanneer je op een nummertoets drukt, bij pulskiezen hoor je een ratelend geluid.

Ook de tijd in seconden, kun je in de nieuwe Fritz!Box niet meer instellen.
Alles is tegenwoordig gericht op Toonkiezen, omdat alle telefooncentrales daar ook op draaien.

• June 12, 2025

Hoi ​@HetDerdeWiel 

Naar aanleiding van de tag van community lid ​@PeterG , hierbij mijn reactie richting jouw.

Pulskiezen [..]

AVM (maker fritzbox) is gelukkig niet zo snel met wegmoderniseren, puls kiezen kan bv ook nog steeds, ( voor zo ver ik weet ). Maar dat ter zijde.

Dat heeft verder met deze vraag niet te maken.
Het gaat hier niet over puls kiezen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

@JanD Bedankt voor het idee een meedenken, op de foto van deze telefoon zie je bovenaan 6 grote knoppen zitten waar de 'belangrijkste’ mensen onder geprogrammeerd kunnen worden (met foto).
Dat gaat goed...
Het gaat mis bij 'losse nummers’ kiezen die ze uit haar telefoonklapper haalt.
Daar is ze dus te traag voor. Ze kan dus zo (dus zelfs met een seniorentelefoon) niemand meer bellen :-(

• June 12, 2025

Bij een firtzbox + dect heb je dat niet, EN je kunt met een www-browser een hele telefoonlijst aanmaken die ik dan ook nog een snelkies code geef.
Zoiets als **714

Je zou de grote knoppen telefoon ook op de fritzbox aan kunnen sluiten, dan kun je ook die codes gebruiken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • June 12, 2025

Onder de cijfers 0 tot en met 9 kunnen bij deze Amplicomm ook nog in totaal 10 volledige telefoonnummers voor geprogrammeerd worden! Dus totaal 16 voorgeprogrammeerde nummers. Zie pagina 56 van de handleiding. 

Ik heb nog nooit een heel praktisch werkbare "senioren" telefoon gezien. Noch voor vast, noch voor mobiel. 

Wel die met display en kiezen voor oppakken hoorn.

Zelf raakte ik vroeger, jaren '70, '80, met de draaischijf de tel kwijt. Teruglooptijd gewoon te lang. Zeker met interlokale nummers. Mobiele was er nog niet. 

Met druktoetsen (wel pulskiezen) ging het me goed af. Maar toen toonkiezen kwam moest het toch weer sneller. Gelukkig had m'n toestel minimaal 10 geheugens. Onder elk cijfer één telefoonnummer. M en dan een was m'n moeder. M + 2 vader, enz.

Later nog toestel met 12 geheugens, kpn Genève 12. Nu in iets van 30 jaar 3 dect sets. Laatste 2 elk 100 nummers op te slaan op naam / alfabet. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@HetDerdeWiel. Welkom op de KPN Community! Super om te zien dat er al veel Community leden zijn toegesneld om je te helpen bij je vraagstuk. Dank allen voor de snelle hulp.

Ik heb daar verder weinig aan toe te voegen op dit moment, dus ik hoop dat je met alle gedeelde informatie verder kunt. Zo niet, laat het dan weten en dan kijken we weer verder samen naar een oplossing. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 25, 2025

Bedankt allemaal voor het meedenken.
De telefoon gaat niet terug, maar ik ga dus 20 nummers inprogrammeren.
Verder ga voor de overige mensen die ze wil bellen mijn moeder van over de 90 trainen in sneller het nummer intoetsen :-)