Skip to main content

Beste mensen, sinds de overstap van Tele2 naar KPN werkt de nummerweergave op vaste telefoon KPN Bordeaux 350 niet meer. Als deze telefoon wordt aangesloten bij kennissen werkt de nummermelder wel! Heb 2 telefoons op mijn adres. Het andere toestel geeft wel de nummerweergave. Telefoon is van de stroom af geweest en heeft nieuwe batterij. Iemand enig idee hoe dit verholpen kan worden? Alvast bedankt.

 

Hallo @Maai12 , misschien KPN even bellen via 0800 0402 en laten controleren of nummerweergave goed aan staat.

Succes.

 


Dank voor uw reactie. Ik heb al meerdere malen met KPN gebeld. Ben er sinds ik nieuwe klant ben al wel 8 uren mee bezig! Het modem is gereset, heeft een software update gehad, weer gereset etc etc. Nummerweergave staat aan. Echter; met deze telefoon werkt het niet terwijl het bij de vorige provider wél werkte…! 


Als deze telefoon wordt aangesloten bij kennissen werkt de nummermelder wel!

Andere aanbieder daar ? Of andere apparatuur ?

Heb 2 telefoons op mijn adres. Het andere toestel geeft wel de nummerweergave.

Het kan met het protocol te maken hebben, overal wordt FSK gebruikt behalve bij KPN, die heeft voor DTMF gekozen.
En misschien luistert je ene telefoon naar beide systemen en andere maar naar een.

Het komt ook wel voor dat het niveau net te laag is.

Je hebt al goed onderzoek gedaan trouwens.


Dat andere toestel met wel nummerweergave: aangesloten op dezelfde phone poort?

Er zit toch niet zo'n ouderwetse pstn splitter met ledjes tussen?

Dat de nummerweergave het überhaupt deed bij Tele2 met een kpn toestel…

Die kennissen: ook kpn?

TWEE vaste niet-draadloze telefoons is al een beetje veel voor de voeding van één Phone aansluiting op een kpn modem.


Hallo @Maai12 , werkt op jouw andere vaste telefoon nummerweergve wel via jouw modem?

heb je de vaste telefoon aleens verwisseld op de beide telefoonpoorten, wat doet nummerweergave dan?

Welk modem heb je trouwens alleen de  V10 heeft nog 2 telefoonpoorten. ???

 


[..] werkt de nummerweergave op vaste telefoon KPN Bordeaux 350 niet meer.

O, ahum, het is een KPN telefoon, die moet dan wel het KPN protocol kunnen verwerken, vergeet mijn bericht daar over.

Het andere toestel geeft wel de nummerweergave.

1 toestel in de dezelfde aansluiting ?
De een doet het wel en de andere niet ?

Zo ja, dat is merkwaardig maar heb ik vaker gezien.

 

 


 

@KeesYagi  @JanD @PeterG  Dank voor het reageren!

 De kennissen waar de telefoon wel nummerweergave geeft hebben een andere provider. Het zou dus aan het protocol kunnen liggen waarover u het heeft.

Het betreft modem KPN box 12b. De stekker zit in phone1. Dan de RJ 11 splitter met de 2 telelefoondraden. Als ik de poort van phone2 gebruik dan kan ik wel uitbellen met het toestel maar geen inkomende oproepen ontvangen. 

Is er misschien een trucje om over te schakelen naar FSK? 


Poort 2 kun je gewoon instellen voor inkomende en uitgaande oproepen @Maai12 

Voor 2 apparaten met eenzelfde nummer of voor 2 verschillende nummers.

Er zijn dtmf-fsk omzetters te koop, even 'googelen'

 


(nogmaals) Het is een telefoon van KPN , die moet wel DTMF doen.

Of het modem geeft op de een of andere manier FSK  ? ? ?
Voor KPN zullen deze op DTMF geprogrammeerd worden maar voor andere aanbieders niet ?


Sluit eens alleen de Bordeaux aan en beslist zonder (!) de splitter. Zo'n splitter halveert de spanning,  want verdeelt het over de 2 telefoons.  Ook de spanning van het nummer signaal wordt verzwakt. 

Een phone poort levert te lage spanning voor 2 draad-telefoons! Is gemaakt voor 1 toestel. 

Meer toestellen in huis nodig gebruik dan een dect set! 

RJ11 splitter krijg ik buikpijn van. Zowel de passieve T als de actieve met de ledjes. Bij die laatste kan het nummerweergave signaal er helemaal niet doorheen. De actieve verlaagd de spanning dramatisch. 


@PeterG  Als de Bordeaux rechtstreeks op het modem is aangesloten geeft hij ook geen nummerweergave…. Ik zal de KPN nog een keer bellen!


Het andere toestel geeft wel de nummerweergave.

Wat voor merk type is dat ?
Dan kunnen we zien of die misschien wel/ook FSK aan kan.
Wellicht is dat een stukje van deze puzzel.

 

 


@KeesYagi Het andere toestel welke wel de nummerweergave geeft is de Alcatel T56


@KeesYagi Het andere toestel welke wel de nummerweergave geeft is de Alcatel T56

Het modem geeft dus wel de nummerinformatie door. 

Mogelijk is de Bordeaux nu gewend aan FSK nummerweergave en wil niet meer naar DTMF. Om wat voor reden dan ook.

KPN kan hierin niks voor je betekenen. Het toestel is al veel meer dan 1 jaar oud en dus garantie verstreken. Hij is al 18 jaar oud. 

Mogelijk dat een reset de omschakeling naar DTMF kan forceren. Het nadeel is wel dat alle opgeslagen gegevens verdwijnen. Want dan moeten de batterijen eruit en het toestel minstens een uur (bij voorkeur een nachtje) ook niet aangesloten op het net.

Misschien de Bordeaux vervangen door nog een Alcatel T56. Die zijn nog geen 3 tientjes zie ik. 


@KeesYagi Het andere toestel welke wel de nummerweergave geeft is de Alcatel T56

Die doet zeker FSK, dat kan niet anders.

Ik keek eens rond op de kpn site over vaste lijn en nummerweergave protocol, op div manieren gezocht, ik kan er niets over vinden.

Dan wordt het nu echt tijd dat deze vraag wordt doorgespeeld naar de techneuten bij kpn op dit gebied :
Doet een telefoonaansluiting op een kpn "modem" (=voip adapter eigenlijk dus) nog steeds (alleen) DTMF ?
Of (ook) FSK ?
Of instelbaar ?
Of zit er daar ergens iets niet goed, met de speciale software voor dit modem voor kpn gebruik.

Als ik deze opstelling voor me had dan zou ik met een versterker en/of oscilloscoop de signalen op de 2 draden bekijken / beluisteren.


De Alcatel ondersteunt zowel DTMF als FSK volgens de handleiding.

 


Gebeld met KPN. (Weer 2,5 uur tijd aan kwijt...) De phone poort staat actief en nummerweergave staat aan. Modem weer van de stroom gehad en diverse dingen getest zonder resultaat. Men begrijpt het daar ook niet! 


Gebeld met KPN. (Weer 2,5 uur tijd aan kwijt...)

Ik was er al bang voor . . .

De phone poort staat actief en nummerweergave staat aan.

Ja, die andere telefoon doet het wel dus . .

Modem weer van de stroom gehad en diverse dingen getest zonder resultaat. Men begrijpt het daar ook niet! 

Psja, en dan laten ze het er bij ?

Modem ruilen ?

Ik bedacht nog, als je een losse nummermelder, van kpn kan opsnorren ergens ( in een rommelbak, kringloopwinkel ) dan daar eens mee testen, ook bij andere kpn klant.

En zoals ik al zei, zie mijn vorige bijdrage.

 


Hallo @Maai12 

Welke software versie draait er op jouw KPN Box12b?

Er zijn problemen geweest met nummerweergave bij een eerdere versie van de de nieuwe KPN software in combinatie met bepaalde merken telefoons. Bijvoorbeeld mijn Panasonic DECT heeft daar last van gehad. In de update naar de laatste versie (KPN Software V12.C.24.05.08) was er een bugfix die het probleem bij mij heeft opgelost.


De nummerweergave van je Box12 werkt gewoon. Want op het andere toestel werkt de weergave wel.

Het probleem zit in die 18 jaar oude Bordeaux.

A nummerweergave wordt verzonden door de modem. B het toestel is 18 jaar.

Bellen met kpn is zinloos. Na 18 jaar een ander toestel kopen van € 30 euro, zelfde als die andere, is toch niet zo duur hè.

Omdat het van kpn kant dus gewoon werkt en het toestel 18 jaar oud is ga ik hier verder geen support meer op geven. Afgezien van bovenstaande advies.


Een nieuwe telefoon kopen voor 30 euro zou inderdaad kunnen. Echter; de Bordeaux heeft een ingebouwd antwoordapparaat en het toestel van 30 euro niet…. Vandaar dat ik had gehoopt op een oplossing!

@RBxx ik kan op dit moment niet inloggen op mijn modem om na te kijken welke software erop zit.

@KeesYagi Ik zal gaan speuren in de kringloopwinkel! 


Hallo @Maai12 , als je via de browser naar http://192.168.2.254 gaat welk inlogscherm zie je?

Als het A is dan heb je de nieuwe KPN software. Wat staat er dan achter “Firmwareversie” ?


Oh, antwoordapparaat. Overheen gelezen in de handleiding. Dat antwoordapparaat doet het toch nog?

Een nieuwe met beantwoorder erin kom je ongeveer 3 x zo duur uit. En er zijn nog maar weinig draad-telefoons daarmee. Het is 90 % dect.

Je kunt voicemail gaan gebruiken. Wel gesprekskosten als je berichten wilt terugluisteren. Bellen náár vm kost € 0,155 cent starttarief en € 0,155 per minuut (per seconde berekend).

https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=telefoon+met+beantwoorder

Zelf heb ik een bloedhekel aan een beantwoorder of voicemail. Bijna niemand spreekt dat nog in. Heb zelfs voicemail uit staan op m'n mobiel tegenwoordig. Je kunt terugbellen a.d.h.v. het nummer… 😉. Onbekenden bellen maar nog maar een keer. Vaste telefoon hier al lang niet meer in gebruik overigens. Met mobiel (inclusief bellen binnen abonnement) is vaste overbodig geworden. Mobiel werkt thuis ook.


@RBxx Ik krijg inlogscherm B. Maar bij inloggen geeft hij steeds de volgende foutmelding: alert.png Communication error with the gateway


@RBxx Ik krijg inlogscherm B. 

OK, dus nog de oude software. Dan speelt de eerdere fout in de nieuwe KPN software bij jou geen rol.
 

Maar bij inloggen geeft hij steeds de volgende foutmelding: Communication error with the gateway

Die melding zie ik in enkele andere topics ook. Daar heb ik zelf geen ervaring mee gehad.


Reageer