Skip to main content

Sinds een paar maanden werkt de nummerherkenning niet meer. Ik had een oud toestel met meer problemen en heb daarom  een nieuw gekocht, een Panasonic KXTG6823NL. Dit is een basisstation met twee extra handset. Volgens de specificaties met nummerherkenning. De problemen zijn nu opgelost behalve het belangrijkste, nl de nummerherkenning werkt nog steeds niet. Alles geprobeerd, ook via de KPN site de modem gereset maar niets werkt. Hoe krijg ik nu nummerherkenning op mijn toestel?

Hoi @Erkenraadje . Welkom op het forum.

Ik wil graag kijken hoe de instellingen in jouw modem staan. Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt? 


Ik heb mijn profiel aangevuld.


Hoi @Erkenraadje . Ik kan niks geks vinden. Het zou gewoon moeten werken.

Nu weet ik dat je soms iets op de telefoon moet instellen. @PeterG  weet daar veel van.  Heb jij nog een suggestie, Peter?


Het kan zijn dat je een FSK only telefoon hebt gekocht. KPN maakt gebruik van DTMF nummerweergave.

Staat er op de doos/toestel “geschikt voor Nederland” of iets dergelijks? Er staat wel NL op het eind van het typenummer, maar of ie dan ook werkt bij kpn….

Heb je de mogelijkheid om van iemand een telefoonset te lenen waarvan je zeker weet dat die nummers weergeeft op een kpn-aansluiting?

Of jouw set te proberen bij iemand anders met kpn (!) waar je zeker weet dat het wel werkt?

VERDER: welk modem heb je? Experiabox V8, V9, V10, V10A of de Box 12?

Ik heb een vermoeden dat je de V8 hebt. Dan kan @Erwin_ op kpn niveau constateren dat het nummer mee gaat, maar wordt het (toch) niet doorgegeven door de V8.


Panasonic KXTG6823NL

Op de doos zit een plakker met de volgende tekst "Dit apparaat is bedoeld voor aansluiting op het analoge algemeen toegankelijke telecommunicatienetwerk in Nederland".

Op de site van Panasonic staat dat "Elke huidige  Panasonic DECT telefoon is geschikt voor nummerherkenning met het protocol DTMF of FSK". Als nummerherkenning niet werkt wordt geadviseerd om het toestel te resetten en als het dan nog niet werkt is het mogelijk dat het signaal digitaal wordt doorgegeven. Je moet dan contact opnemen met de provider met het verzoek of het signaal analoog kan worden doorgegeven. Het resetten heb ik uitgevoerd maar zonder resultaat

Om na te gaan of het aan het toestel ligt of aan de modem wilde ik het bij mijn buurman proberen die ook KPN heeft. Bij hem hoorde ik dat hij ook al een paar maanden geen nummerherkenning meer heeft. Hij vind het wel vervelend maar heeft er verder geen aandacht aan besteed. Het laatste bericht in de bellerlijst van mijn oude toestel met naam is van 8 april 2021. Dit klopt wel met zijn problemen.

Mijn Experia Box is V8.

Zit het probleem soms in het doorgeven van het signaal van de nummerherkenning


Die telefoon is gewoon geschikt voor het kpn netwerk.

Mijn Experia Box is V8.

Volkomen duidelijk. Het nummerweergavedeel van de SIP server daarin is stuk. Bekend euvel bij dit type Experiabox. Enige manier dit op te lossen is omruil van de Experiabox. ( @Erwin_ )


Bedankt voor je antwoord. Hoe is nu de goede manier om de Experiabox  te vervangen?

 

 


@Erwin_ zal hier nog reageren neem ik aan. Hij kan een omruil in gang zetten.

Bellen of chatten kan ook. Leg dan uit dat je V8 geen nummerweergave meer geeft (met meerdere toestellen).

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402
Je kunt dit bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 20:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Deze openingstijden gelden ook voor de chat.


@Erkenraadje : Heb je het SMS’je gehad met logistieke informatie?

(ik heb een omruil in het systeem gezet. Je kunt je huidige v8 omruilen bij een PostNL punt in jouw omgeving)


Bedankt van een oud collega, ik heb het SMS'je gehad en kan de Experia Box morgen omruilen.

Ik heb 38 jaar bij PTT/KPN gewerkt van 1956 tot mijn pensionering in 1994.

 


Graag gedaan collega! Nu nog even kijken of het probleem hiermee is opgelost. 


Nieuwe Experia Box geïnstalleerd en het werkt prima. Ik heb weer nummerherkenning. Tegenwoordig is het installeren van een Experia Box wel heel eenvoudig t.o.v. vroeger.


Super! Mocht er in de toekomst iets anders zijn, weet je ons te vinden.