Skip to main content

Is het mogelijk om buitenlandse bellers te blokkeren?

Ik bedoel, een bepaald land, of alle buitenlandse verbindingen?

Ik heb geen enkele behoefte aan buitenlands bellen.

In mobiel kon je dat altijd zelf bepalen.

Maar ik heb een vaste lijn met KPN.

Reden steeds vaker wordt er gebeld door aan hansworst die slecht Engels spreekt.

Ik gooi de hoorn er direct op, maar dat kan al bevestigen dat ze beet hebben.

Ik heb een afgeschermd nummer, dus ze genereren blijkbaar random nummers.

Of iemand lekt nummers als bijverdienste?

Zie wat opties besproken bij een eerder onderwerp < HIER >

Als je een VOIP telefoon gebruikt, heb je vaak wel extra opties om filtering in de apparatuur in te stellen, naar nummers die je uitbelt. Hele reeksen nummers zijn dan niet mogelijk om uit te bellen.

Daarnaast het direct aanleggen (of op voorhand aanmaken), van bloklijsten van inkomende nummers. Weet niet (nooit geprobeerd) of je daarbij ook “wildcards” in die lijsten kunt vastleggen, zodat je hele reeksen inkomende buitenlandse nummers al bij voorbaat kunt blokkeren die naar je toe bellen?

VOIP-apparatuur kun je echter niet achter een Experia Box gebruiken voor een KPN SIP-account.
De Experia Box claimt reeds standaard de instellingen ervoor op, om in te zetten voor telefonie.
Valt ook niet uit te schakelen. Met een Experia Box valt verder niets in te stellen op telefonie-gebied.

Heb je VOIP bij een externe VOIP provider ondergebracht (bijv. CheapConnect) géén probleem om eigen gekozen VOIP-apparatuur in te zetten, met alle voordelen van zowel dat soort providers (aanzienlijk goedkoper), met daarnaast alle functie-mogelijkheden van de apparatuur zelf.


Hoi Babylonia (*Leuk alternatief voor "verwarrend” babbelen)

Heb een gewone telefoon (Siemens set) aan een experiabox. Geen VOIP.

Zou wel mooi zijn als je reeksen zou kunnen uitschakelen met wildcards.

Er komen zelfs telefoontjes uit Amerika en Texas, off all places.

De lijst met ergerlijke invloeden door buitenlandse profiteurs en criminelen is eindeloos lees ik.

Daarbij vraag ik mij vooral af, hoe ze aan mijn nummer komen?

Misschien is zo'n call blocker iets, maar we worden weer op kosten gejaagd door wellicht dezelfde lieden die de problemen mede veroorzaken. Telemarketing b.v. Daartoe is er een anti-reclame opgericht waar ik altijd op inschrijf. Het afgeschermde nummer echter heeft bijna alle “handige aanbiedingen” gestopt, behalve natuurlijk KNP zelf. KPN, ooit PTT, verkocht voorheen het hele adressenbestand aan wie maar wilde.

Gelukkig zijn de regels aangescherpt maar veel vertrouwen heb ik er niet in.

We zouden een soort antivirus voor bellers moeten hebben.

Het kan voor KPN niet moeilijk zijn een zwarte lijst aan te leggen bij aanhoudende klachten.

Bedankt voor de reactie


Hoi @brnrd ,

Je hebt wel een andere mogelijkheid, je zult dan jouw experiabox moeten vervangen door een Fritzbox. 
 

Die Fritzbox kun je ook huren bij KPN. 

https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

Ik leen even een eerdere reactie van @PeterG : 

 

Binnenkomende nummers blokkeren kan inderdaad met een Fritzbox.

Maar je kunt in je huidige combinatie (V10 + DECT) ook wat anders.

(tekst van mijn site gecopieerd)

ONGEWENSTE BELLERS BLOKKEREN

Dat is mogelijk als je telefonie via een Fritz!box loopt. Daarin kun je nummers of het begin daarvan voor een groep blokkeren.
Anders kun je een Pro Call Blocker gebruiken. Dit is een losse nummermelder (zoals we die begin deze eeuw hadden), maar deze hebben ook de mogelijkheid dat een oproep niet doorkomt op de aangesloten telefoon. O.a. via Bol.com en Grandado.nl verkrijgbaar.

 


Hoi Noordzee

Leuk idee, maar voor iemand als ik, die iets van twee tot vier telefoontjes per maand pleeg, is dat niet echt interessant, het kost zo al onnodig veel. Je krijgt dus inmiddels meer spam dan gewone bellers.

Om dezelfde reden heb ik een pre-paid, want ik bel hoogstens een 10 Euro per jaar.

Zal eens kijken naar die call blocker.


Daarbij vraag ik mij vooral af, hoe ze aan mijn nummer komen?

… knip …

Daartoe is er een anti-reclame opgericht waar ik altijd op inschrijf.

Misschien is juist dat het probleem?

Inschrijven in allerlei registers lijkt dit soort dingen juist aan te wakkeren?
Buitenlandse bellers hebben daar natuurlijk al helemaal geen boodschap aan.

Voor mezelf, ondanks dat ik al jaren hetzelfde niet afgeschermde nummer heb, wordt eigenlijk nauwelijks lastig gevallen. Laatstelijk eigenlijk meer via mijn mobiele telefoon door die marketing lieden.

Maar met tegenwoordig op jonge Android versies (11) reeds een "SPAM” waarschuwing in het display getoond bij die gesprekken, is een bloklijst snel aangevuld, en is het ook daar rustig.
 

Het kan voor KPN niet moeilijk zijn een zwarte lijst aan te leggen bij aanhoudende klachten.

Misschien niet zo moeilijk, maar verwacht er weinig actie van, omdat ze achterliggend zelf
ook opdrachtgever zijn  bijv. aan die uiterst vervelende telemarketing call-centers.


Babylonia

Inderdaad zitten ze zelf met alle belangen in de reclame.

Het anti reclame blok werkt goed, wat mij betreft, weet niet eens de precieze naam meer.

Dat wordt over iets van 5 jaar hernieuwd. Destijds gegroeid uit het besef dat ongewenste reclame contraproductief werkt. Maar zeker alle reclame wordt door lieden aangestuurd die totaal geen moraal bezitten en alleen maar aan geld denken. Ethiek is hen vreemd.

Je moet zelfs heel wat nadruk leggen, als je ergens pertinent niet je adres of nummer wilt nalaten, juist vanwege die reclame terreur, of je uit wilt schrijven, waar ze geen moeite voor doen, of nooit bereikbaar zijn, achter een verdedigingsmuur van antwoordapparaten en eindeloze menu's en “al onze medewerkers zijn op dit moment helaas bezet”, “een ogenblik geduld a.u.b.”, gevolgd door keiharde “muziek” en de kosten lopen fors op. Dat is precies de opzet, een ontmoedigingsbeleid waar geld mee wordt verdiend. Want de tarieven zijn net zo hoog, als wanneer de goed verborgen medewerker eindelijk doorkomt. Ze bouwen dus standaard een flinke wacht periode in met event. een enquete, op uw kosten. Ze zouden geen tarief mogen rekenen als er niet daadwerkelijk een mens aan de lijn komt. 4 uur wachten was overigens ook voor KPN niet ongewoon.


Hoi Noordzee

Leuk idee, maar voor iemand als ik, die iets van twee tot vier telefoontjes per maand pleeg, is dat niet echt interessant, het kost zo al onnodig veel. Je krijgt dus inmiddels meer spam dan gewone bellers.

Om dezelfde reden heb ik een pre-paid, want ik bel hoogstens een 10 Euro per jaar.

Zal eens kijken naar die call blocker.

@brnrd

Dan zou ik het wel weten in jouw situatie: Gewoon vast bellen opzeggen. Die twee tot vier telefoontjes kunnen ook met jouw prepaid. Want vast bellen kost ook geld en van die besparing kun je dat extra prepaid wel betalen. 
 

Ben je gelijk van die vervelende buitenlandse telefoontjes af. 


De Experia Box claimt reeds standaard de instellingen ervoor op, om in te zetten voor telefonie.
Valt ook niet uit te schakelen. Met een Experia Box valt verder niets in te stellen op telefonie-gebied.

Op de V12 is het sinds de laatste firmware versie mogelijk om SIP/VoIP uit te schakelen en, indien gewenst, een eigen VoIP ATA te gebruiken.


Goed te lezen, dat KPN er rekening mee gaat houden dat mensen liever hun eigen VOIP telefonie apparatuur gebruiken en het ook toelaat.


Waarom bel je zo weinig, @brnrd . Juist vanwege de belkosten zowel vast ( 15 cent per gesprek + 15 cent per minuut) als via je prepaid ( 23 cent per minuut ) te besparen?

Dan zou ik je toch een mobiel abo-tje met onbeperkt bellen/sms kunnen aanbevelen, dan heb je geen bel-stress (kosten tijdens het bellen). Ik bel zeker 45 minuten per dag nu, vnml met m'n moeder, en het kost me geen extra belkosten.

Je hebt 't al (bij KPN) voor 15 euro per maand ( met 150 minuten/sms 14 euro). Bij andere providers kan het zelfs nog goedkoper.


Hoi Noordzee

Leuk idee, maar voor iemand als ik, die iets van twee tot vier telefoontjes per maand pleeg, is dat niet echt interessant, het kost zo al onnodig veel. Je krijgt dus inmiddels meer spam dan gewone bellers.

Om dezelfde reden heb ik een pre-paid, want ik bel hoogstens een 10 Euro per jaar.

Zal eens kijken naar die call blocker.

Eigenlijk heb ik dezelfde suggestie als Noordzee, waarom zeg je dat vastbellen niet gewoon op. Of waarom wil je miljarden mensen wereldwijd en wellicht ook vele automatische systemen de mogelijk bieden om bij jouw in huis lawaai te kunnen maken (‘bellen’).


Waarom bel je zo weinig, @brnrd . Juist vanwege de belkosten zowel vast ( 15 cent per gesprek + 15 cent per minuut) als via je prepaid ( 23 cent per minuut ) te besparen?

Dan zou ik je toch een mobiel abo-tje met onbeperkt bellen/sms kunnen aanbevelen, dan heb je geen bel-stress (kosten tijdens het bellen). Ik bel zeker 45 minuten per dag nu, vnml met m'n moeder, en het kost me geen extra belkosten.

Je hebt 't al (bij KPN) voor 15 euro per maand ( met 150 minuten/sms 14 euro). Bij andere providers kan het zelfs nog goedkoper.

Wat mij betreft ben je een dief van je eigen portemonnee als je gebruik maakt van vaste telefonie van KPN en per maand minder dan 687 minuten belt. Er zijn dan veel goedkopere VoIP providers die je niet afpersen met een starttarief van 15 cent en een veeeel lager gesprekstarief hanteren. Ook wij bellen uitgaand niet via de vaste lijn van KPN.

En als je een telefoon hebt om bereikbaar te zijn waarom zou je dan een mobiel abonnement nemen, dan is pre-paid toch veel goedkoper.


Bedankt voor de antwoorden en het zet mij wel aan het denken om de vaste lijn op te zeggen.

Belachelijk duur.


Wil wel opmerken dat ik op de vaste lijn een onbeperkt bellen bij KPN heb.

Dat starttarief heb ik dus niet bij KPN vast.

Enkele lange gesprekken per maand tikte aardig aan, vandaar.

Laat ik de vaste lijn vallen en neem ik een mobiel abbo'tje dan kost mij dat een 11 tot 16 /mnd. Afhankelijk van een eventueel beperkt web gebruik, wat ik eigenlijk nooit heb gebruikt en ook niet echt om zit te springen, soms handig, maar er gaat steeds meer via dat mobieltje. Niet omdat ik dat zo leuk vind.

Kortom ik schiet er niet veel mee op. Vast bellen met beperkt prepaid mobiel is ongeveer even duur.

Voordeel is wel een combinatie die belminuten verdubbelt via mobiel, maar dan kies je beter onbeperkt.

Mobiel bel ik nu eigenlijk nauwelijks. Het is best duur als je het gebruikt via pre paid.

Ik heb een nog goed mobieltje en zit ook niet echt te wachten op een duur toestel dat je uiteindelijk zelf betaald via een abbo. Het enige voordeel zou zijn als ik ook de TV opzeg, want dat is zo waardeloos hetzelfde elke week.


Wil wel opmerken dat ik op de vaste lijn een onbeperkt bellen bij KPN heb.

Buiten het aanhouden van een "KPN” vaste telefoonlijn zelf wat extra geld kost,
is dat afkopen van onbeperkt bellen voor een vaste lijn relatief duur.

Mobiel bellen kan goedkoper. Helemaal als je niet op “internet” zit te wachten.
Mijn buurvrouw (70 jaar) heeft een uitermate simpel telefoontoestel, zonder “internet”.
Zo'n toestel kun je voor pakweg € 20 - 40  bij de Mediamarkt kopen.

Een onbeperkt bellen SIM-only abonnement koop je tegenwoordig voor € 7,- p/maand bij Simyo


@ brnrd

Ik gebruik uitsluitend nog de mobiel. Mijn abo kosten: nog geen 16 euro per maand inclusief onbeperkt bellen en 2 GB via 4G. Onbeperkt bellen via mobiel is alleen de E.U.*

*bij Belonbeperkt vast zijn er ook veel landen buiten de E.U. Dus als je die vaak belt is vast incl. Belonbeperkt handiger. En als je vaste telefonie overhevelt naar een Voip provider ben je een stuk minder kwijt dan via kpn. Bv Cheapconnect. Moet je ook wel weer een IP-telefoon kopen….Cheapconnect is niet gratis maar wel véél minder per minuut.