Skip to main content

Ik heb een Siemens Gigaset SL550 met nummerweergave. Nu heb ik een tweede Siemens Gigaset SL2 Professional gekocht maar deze geeft geen nummerweergave.

Mijn vorige 2e toestel was een Siemens Gigaset SL440 en die gaf wel nummerweergave.

Wat is het probleem en hoe te verhelpen?

Hoi @PeleTrading . Welkom op het forum.

Als het met het andere toestel wel werkt weten we in ieder geval dat het signaal meegegeven wordt. Dan ligt het dus waarschijnlijk aan het toestel en een instelling.

Ik ben hier zelf niet zo in thuis. Misschien heeft @PeterG hier nuttige feedback over. 


De nummerweergave komt via het basisstation.

Het basisstation van de Gigaset SL2 heeft vast de aanduiding M101 niet in het typenummer onderop. Het werkt op een aansluiting van kpn alleen als dat erop staat. En vaak ook de tekst '’Analoge telefoonaansluiting in NL". Alleen dan werkt de nummerweergave op een aansluiting van kpn.

 

Verder: zitten die 2 toestellen op één nummer / aansluiting? Waarom dan twee basisstations? Op één basis kunnen tot 4 handsets.


Beste PeterG

Ik zie nu dat op het basisstation staat B01. Dus de verkeerde telefoon aangeschaft. Als ik nu een ander basisstation aanschaft met de code M101 zou dan het toestel dan wel nummerweergave geven?

Ik heb 2 toestellen met 2 verschillende nummers. Dat kan toch niet op 1 basisstation?

 


Met B01 gaat de nummerweergave op een kpn-aansluiting (phone poort) niet werken. 

Als ik nu een ander basisstation aanschaft met de code M101 zou dan het toestel dan wel nummerweergave geven?

Ja, dat klopt. BTW de Gigaset SL2 Prof. is niet voor “Nederland” te krijgen. Ik zie 'm tenminste niet bij Bol of Mediamarkt.

Ik heb 2 toestellen met 2 verschillende nummers. Dat kan toch niet op 1 basisstation?

Nee, in dat geval niet. 


PeterG Bedankt voor je uitleg en hulp. 

Nu zie ik dat op de 1e Gigaset telefoon de code M101 staat ( bij verwijdering batterij )

Op de nieuwe Gigaset SL2 Professional ( zonder basisstation )  staat op de code R141.

Ook heb ik een andere telefoon gevonden Gigaset SL 550 met basisstation en op beide ( station en telefoon ) staat de code B101

Welke landen zijn deze codes?

Kan ik bovenstaande telefoons nog verkopen? Apart of bij elkaar?


M101 = Nederland (eigenlijk alleen KPN). Een Toestel met M101 is overigens ook B101.

B101 = Overig, wereld. (en alle andere NL providers behalve KPN)

M101 = ondersteunt dtmf nummerweergave (kpn en nog iets van 5 wereldwijd); dit type ondersteunt óók fsk nummerweergave.

B101 = ondersteunt alleen fsk nummerweergave (overige providers; wereldnorm)

KPN was heel vroeg met nummerweergave vaste lijn: 1998. Toen alleen met dtmf.

Later kwam fsk maar kpn is hardgrondig dtmf blijven gebruiken. Ook toen het overging van analoog (pstn) naar digitale telefonie via het modem (voip → pstn).