Skip to main content

Configuratie:Box 12, sw versie SGEJ 1000060E, Gigaset DX800A.

Nummerweergave werkt onbetrouwbaar. Soms wel, soms wordt Extern gemeld. Na reset telefoon middels voeding, werkt nummerweergave tijdelijk. Het bericht Extern wordt niet opgeslagen in telefoon. Telefoon werkte met Experiabox V9 jarenlang probleemloos! Graag advies.

Hoi @wielyciudaddelaluz ,

Heb je de V9 nog?Die zou je natuurlijk (tijdelijk) kunnen terugzetten.

 

Een andere optie is dat een moderator misschien een V10 of V10A kan toezenden.Zou je dat willen?

Daarmee zijn geen problemen met de nummerweergave.


Hi @wielyciudaddelaluz! Hoe gaat het op dit moment met de nummerweergave? Is het nog steeds nodig te resetten?

Als dit het geval is wil ik graag voor je aan het werk. Ik wil op voorhand aangeven dat hiervoor geen nieuw modem wordt gestuurd. 

Wel wil ik dus helpen de nummerweergave weer in orde te maken. 

Wil je om deze reden je profiel invullen en hier laten weten wanneer je dat gedaan hebt? 


Ik wil op voorhand aangeven dat hiervoor geen nieuw modem wordt gestuurd.

Hoi @Bram_ , 

Ook niet als het probleem niet zonder modemwissel opgelost kan worden?

Eerder is dat namelijk wel gedaan 🙂:

 


@martijn197108 ik weet niet waarom in dat geval op de Box 12 de nummerweergave niet werkend te krijgen was. Het moet normaal niet nodig zijn hiervoor een modemwissel te doen. Vandaar dat ik dit aangaf. 


@martijn197108 ik weet niet waarom in dat geval op de Box 12 de nummerweergave niet werkend te krijgen was.

Het komt wel wat vaker voor.Maar het lijkt wel minder dan voorheen.

Het moet normaal niet nodig zijn hiervoor een modemwissel te doen.

Misschien een vervelende vraag, maar stel dat dit tóch nodig is, word het dan alsnog gedaan?


@martijn197108 ik wil eerst dingen in gang zetten om het met behoud van het huidige modem in orde te maken. @wielyciudaddelaluz ik heb nog geen reactie van je gezien. Wil je hier laten weten of het probleem al is opgelost?


Hallo Martijn197108 en Bram. Dank voor jullie reactie. Teruggaan naar een V9 of V10 of V10A is geen optie, omdat de Box12 met de TVBox+ nu vrij goed werkt en met de 2 superwifischotels ik goed internet in huis heb. De reden waarom ik wat laat reageer is dat ik het even druk had en het probleem niet permanent optreedt. Daarom bebruik ik het woord onbetrouwbaar. Omdat ik ergens gelezen had dat het signaal misschien te zwak zou kunnen zijn heb ik de routing van de kabels “netjes”gemaakt maar helaas heeft dat niet geholpen. Vanochtend vertelde mijn vrouw dat er weer ‘Extern’ op de Gigaset stond. Op dit moment heb ik geen idee wat ik nog zou kunnen uitproberen. Tips zijn welkom! Ik zit eerlijk gezegd niet direct te wachten op een nieuwe router maar heb liever dat het met de huidige hardware wordt opgelost.


Nog wat detail: meestal treedt het Extern probleem in het begin van de ochtend en een keer in de middag op. En zoals gezegd niet permanent maar 1 keer per drie dagen, als indicatie.


Hallo Bram, profiel geupdate.

 


@wielyciudaddelaluz ik zie dat je 2 telefoonnummers hebt aangesloten. Speelt het probleem met beide nummers? Of voornamelijk met 1 van de 2?

Wil je ook aangeven welk nummer je voornamelijk gebruikt als dit het geval is? Of dit nummer eindigt op “08” of “28”

Gebruik je verder hetzelfde toestel voor beide nummers? Of zit er nog andere apparatuur tussen?


Hallo Bram, nummer 28. Maar ik denk dat ik de oplossing heb! Zie: Nummerweergave Experia Box V10 bij 2 telefoons? van PKRPKR. Babylonia, wijsgeer, schrijft: 

Het zou mogelijk ook aan de wisseling van de 2 draadjes kunnen liggen waarmee een telefoon is verbonden. Zou "eigenlijk" niet uit hoeven te maken. Maar het fase-verschil tussen ene of andere toestel kan daar mogelijk net dat verschil in maken?

Dus ader-paren echt overal dezelfde kleur aan een RJ11 stekkertje / zonder omwisseling.
Idem bij evt. nog zelf aangesloten contactdoosjes e.d.

Ik heb de bedrading tussen de Box 12 en de Gigaset gecontroleerd en constateerde dat 1. Twee draden inderdaad verwisseld zijn en 2. dat 1 rood priegeldraadje in een telefoonconnector wel heel makkelijk losging. Ik heb de rode en blauwe draad verwisseld en het contact steviger gemaakt en nu lijk het probleem opgelost. Maar ik wil nog wel een week bekijken of het echt zo is. 

De verbinding is: Box12>Rj11> standaard telefoonconnector en bedrading> naar RJ11 Gigaset. Het lijkt erop dat deze keten, kleur op kleur moet worden aangesloten, hetgeen logisch lijkt. En alle draden goed bevesigd moeten zijn. 

 


@wielyciudaddelaluz dat is niet de eerste keer dat ik bijzonder blij word van @Babylonia

Ik markeer nu alvast je reactie als antwoord. Als toch blijkt dat het probleem terugkomt, laat het dan hier weten. Dan doe ik alsnog aansturing. 


Bram, een update, toch is het ook nu voorgekomen dat  af en toe het telefoonnummer niet wordt doorgegeven. Nu heb ik een andere mogelijkheid gevonden namelijk:

Een zendende telefoon/provider van een zendende telefoon, kent 3 instellingen: 1. telefoonnummer doorgeven, 2. telefoonnummer niet doorgeven maar anoniem doorgeven en 3.  telefoonnummer niet doorgeven.

Als je niet wilt dat je telefoonnummer wordt doorgegeven, dan adviseert ChatGPT een prepaid telefoon aan te schaffen. Deze telefoons hebben meestal geen nummerweergave en je kunt ze gebruiken zonder je eigen nummer bekend te maken. 

Misschien hebben onze bellers waarvan geen nummer wordt doorgegeven wel een prepaid telefoon of een telefoon, die het nummer niet doorgeeft? Dat gaan we verder onderzoeken.