Skip to main content
Vraag

Odido kan nummer niet overnemen van Tele2. Nummer blijkt nu bij KPN te zitten met een tweemaandelijkse factuur?

• January 29, 2025
  • 11 reacties
  • 140 keer bekeken

Mijn moeder heeft al jaren (10+, wellicht zelfs 20+) een abonnement bij Tele2 voor vast bellen. Dit werkte altijd prima. Het is een abo met een vast maandelijks bedrag en dan geen gesprekskosten. Ze heeft ook internet bij Tele2. 

Recentelijk is mijn moeder geforceerd gemigreerd van Tele2 naar Odido. Dit omdat er “moest worden overgestapt naar glasvezel”. We hadden hier geen keuze in en zijn alleen geïnformeerd, niet gevraagd.

Het overzetten is gelukt vwb het internet maar niet vwb het vast bellen. 

De monteur van Odido die mij vanochtend terug belde vertelde dat het overzetten van het telefoonnummer niet is gelukt omdat het nog ‘bij KPN zit’. Hij had het over een koperdraad, een ouderwets systeem dat zo af en toe nog wordt gebruikt.

Nu heb ik mijn moeders afschriften bekeken en daaruit blijkt dat er tweemaandelijks een bedrag van 71,61 wordt afgeschreven en dat al jaren en jaren lang (wel telkens iets verhoogd met, vermoedelijk, inflatie).

Kan iemand mij dit uitleggen? 

Het vast bellen abo dat ze al jaren aan Tele2 betaalt kost 15 Euro per maand. En ook het abo dat ze nu bij Odido heeft gekregen kost 15 Euro per maand. Volgens de persoon van Odido komen daar verder geen extra kosten bij. Wat is dan die 71,61 die ze tweemaandelijks aan KPN betaalt? 

Ze heeft verder geen andere zaken die daar onder zouden kunnen vallen. Geen thuisbedrijf met interne telefoonsystemen oid of iets met een alarmsysteem en daar is ook in het verleden nooit sprake van geweest.

Op de afschriften staat “KPN Vast Bellen 2 maandelijks”. Ik heb geprobeerd om een account bij KPN aan te maken en dan dit abo te “koppelen” maar daar is een klantnummer voor nodig. Dat zou staan op de overeenkomst, die hebben we niet, althans ik kan daar niets over vinden in de administratie van mijn moeder. Of het zou staan op de afschriften. Daar staat wel “klantnummer” met een 10cijferig nummer erachter maar dat is gewoon het telefoonnummer van mijn moeder. Dat heb ik geprobeerd bij het koppelen van het abo maar dat werkt niet. Ik kan het dus niet online inzien. 

Context hier is dat mijn vader in 2015 is overleden en hij regelde alle administratieve zaken. Mijn moeder heeft daar weinig verstand van. Ik heb dit destijds voor haar overgenomen maar omdat de telefoon het “gewoon altijd deed” hebben we ons verder nooit wat afgevraagd. 

Van Tele2 krijgt ze overigens netjes elke maand een papieren factuur met een overzicht van de telefoonnummers die ze heeft gebeld. Van KPN hebben we, voor zover ik dat kan bepalen, al jaren geen post ontvangen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 29, 2025

Zo'n "alleen bellen" abonnement kan niet met MijnKPN gekoppeld worden. 

Je moeder zal een Belonbeperkt Altijd abonnement hebben. Dan zijn er geen gesprekskosten. Dat kost maandelijks inderdaad zo'n 35 euro. 

Zo'n abonnement kan niet via Tele2 zijn gegaan, dat heeft alleen kpn.

Via Odido zal er een nummerbehoud ingezet moeten worden bij kpn. Het "alleen bellen" abonnement wordt dan opgeheven. En Odido kan het nummer vervolgens overnemen om toe te voegen bij het internet abonnement. Wat Odido heeft aan afkoop gesprekskosten weet ik niet. 

Je kunt het beste bellen met de klantenservice van Odido. Zij moeten het nummer overnemen en ervoor zorgen dat "vast bellen" bij kpn wordt beëindigd. 

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2025

Zo'n "alleen bellen" abonnement kan niet met MijnKPN gekoppeld worden. 

Je moeder zal een Belonbeperkt Altijd abonnement hebben. Dan zijn er geen gesprekskosten. Dat kost maandelijks inderdaad zo'n 35 euro. 

Zo'n abonnement kan niet via Tele2 zijn gegaan, dat heeft alleen kpn.

Via Odido zal er een nummerbehoud ingezet moeten worden bij kpn. Het "alleen bellen" abonnement wordt dan opgeheven. En Odido kan het nummer vervolgens overnemen om toe te voegen bij het internet abonnement. Wat Odido heeft aan afkoop gesprekskosten weet ik niet. 

Je kunt het beste bellen met de klantenservice van Odido. Zij moeten het nummer overnemen en ervoor zorgen dat "vast bellen" bij kpn wordt beëindigd. 

Ik kan weinig met dit antwoord. Het lijkt alsof je niet hebt gelezen wat ik schreef. 

Odido kan het niet overnemen, dit is mij vanochtend verteld door de techneut van Odido. Het moet eerst bij KPN worden afgesloten en dan kan Odido proberen om direct hetzelfde nummer te claimen en te koppelen aan het account dat mijn moeder al heeft bij Odido.

Het overzicht dat mijn moeder krijgt van haar gebelde nummers komt van Tele2 en daar betaalt ze dus ook aan. 

• January 29, 2025

Het overzicht dat mijn moeder krijgt van haar gebelde nummers komt van Tele2 en daar betaalt ze dus ook aan. 

Ze krijgt dus geen factuur van KPN? Misschien weet ​@Ik_Combineer hier iets van?

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2025

Ze krijgt dus geen factuur van KPN? Misschien weet ​@Ik_Combineer hier iets van?

In ieder geval geen papieren factuur. In ieder geval niet in de afgelopen 10 jaar. Wellicht dat er online iets bestaat maar dat kan ik dus niet bekijken omdat ik geen abo kan koppelen aan een KPN account omdat haar klantnummer van het rekeningafschrift gewoon haar telefoonnummer is en dat niet werkt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 29, 2025

Ja dit zijn echte legacy abonnementen (en inderdaad zeer prijzig) van vroeger waarbij de vaste lijn via KPN verloopt en de belkosten via tele2. 

Odido zal gewoon een telefoonabonnement moeten aanvragen incl nummerbehoud en dan komt het goed.

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2025

Ja dit zijn echte legacy abonnementen (en inderdaad zeer prijzig) van vroeger waarbij de vaste lijn via KPN verloopt en de belkosten via tele2. 

Odido zal gewoon een telefoonabonnement moeten aanvragen incl nummerbehoud en dan komt het goed.

Dat laatste kan dus niet. 

Maar kan iemand mij dit uitleggen? Dit abo kost dan ongeveer 50 Euro per maand terwijl een abo bij Odido 15 Euro per maand kost en je daar toch precies hetzelfde voor krijgt. Waarom is dat zo’n groot verschil? Wat krijgt mijn moeder voor die extra 35 Euro?

• January 29, 2025

Nog een keer bellen naar Odido en wat meer aandringen. 

Maar kan iemand mij dit uitleggen? Dit abo kost dan ongeveer 50 Euro per maand terwijl een abo bij Odido 15 Euro per maand kost en je daar toch precies hetzelfde voor krijgt. Waarom is dat zo’n groot verschil? Wat krijgt mijn moeder voor die extra 35 Euro?

Dat dure abo werkt via PSTN over de oude telefoonlijn. Er zijn bijna geen mensen meer die dat nog hebben. KPN bied het al vele jaren niet meer aan. Daardoor moeten de weinige klanten die het nog hebben de kosten dragen om de infrastructuur hiervoor te onderhouden. 

Je ziet dit wel meer. Mensen of bedrijven die nog iets heel ouds in gebruik hebben waar de leverancier/fabrikant eigenlijk vanaf wil, die worden gewoon een poot uitgedraaid. 

• Auteur
  • Topper
  • January 29, 2025

Nog een keer bellen naar Odido en wat meer aandringen. 

Dat dure abo werkt via PSTN over de oude telefoonlijn. Er zijn bijna geen mensen meer die dat nog hebben. KPN bied het al vele jaren niet meer aan. Daardoor moeten de weinige klanten de kosten dragen om de infrastructuur hiervoor te onderhouden. 

Maar waarom zou iemand er voor kiezen om dit abo te nemen?

• January 29, 2025

Maar waarom zou iemand er voor kiezen om dit abo te nemen?

Omdat er vroeger niets anders was. Als je vroeger voordat internet bestond wilde bellen, dan moest je dit abonnement hebben.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 30, 2025

War marlon zegt, dit abonnement is zeer waarschijnlijk ouder dan 20 jaar, en in die 20 jaar is er ook nog eens jaarlijks een inflatiecorrectie bij gekomen. Het is al zeer lang niet meer te bestellen. En vroeger was het hebben van een vast nummer nou eenmaal een stuk duurder dan tegenwoordig.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • January 31, 2025

Hallo Marcel, dat is inderdaad een vreemde situatie. Het klinkt mij ook in de oren als een heel oud PSTN abonnement die in jaren niet is gewijzigd en waar de inflatiecorrectie dan inderdaad op is toegepast. Heb je nog contact gehad met de klantenservice van KPN? Die zouden dit voor je na moeten kunnen lopen.