Skip to main content

Opnieuw prijsverhoging voor Vast bellen

• January 5, 2026
  • 28 reacties
  • 479 keer bekeken

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6

Sinds de laatste prijsverhoging van afgelopen 1 april per komende februari opnieuw een prijsverhoging voor vast bellen: https://www.kpn.com/wijziging/bellen 🙁

28 reacties

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

@Dicksooo Het is nog steeds minder dan onbeperkt bij XS… dus ik ben nú goedkoper uit! 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

Ik weet niet wat onbeperkt bij XS4ALL koste ​@driemaster , ik had daar een basis vast bellen abonnement, dat was € 5,00 p/m maar daarmee belde je wel gratis naar alle XS4ALL en KPN abonnees. Uitbellen doe ik sinds de overstap naar KPN met mijn mobiele telefoon.

Ondertussen bel je mobiel goedkoper dan het door de provider via internet verschuiven van een paar bytes, ik houd het vaste nummer alleen aan voor die paar kennissen die liever met een vast toestel bellen.

• January 5, 2026

Hmmm dus om op ons vaste lijn gebeld te kunnen worden ga ik dan € 4,00 per maand betalen? Dit is nu € 3,00, uit bellen doen wij hoofdzakelijk via de mobiele telefoon. Het zijn geen gigantische bedragen tegenover het oude vastrecht toen we nog geen internet hadden. Maar mischien wordt het toch tijd om te overwegen om de vaste lijn op te zeggen.

Jammer dat dit niet is aangekondigd in het bericht van de laatste factuur. Maar mogelijk komt er nog een bericht voordat het zover is.

JanD
Superuser
  • January 5, 2026

Beste ​@Rowi. , vorig jaar om deze tijd was het nog maar 2 euro, nu binnen 1 jaar dus 100% verhoging.

Iedereen die het aangaar wordt bijtijds persoonlijk op de hoogte gesteld.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

@Dicksooo Bij XS had ik een onbeperkt benelux abonnement, dat was € 17,50 p/m. Ze ‘kruipen’ steeds meer naar elkaar toe.

Of daar moet ook een verhoging zijn? 

• January 5, 2026

Beste ​@Rowi. , vorig jaar om deze tijd was het nog maar 2 euro, nu binnen 1 jaar dus 100% verhoging.

Iedereen die het aangaar wordt bijtijds persoonlijk op de hoogte gesteld.

Wat is bij tijds minimaal 1 maand van te voren toch. Dus zeg het maar, met de factuur voor februari is het te laat. Van 2 naar 4 binnen 12 maanden is in mijn boek 200%

"Vanaf februari veranderen we automatisch de prijzen. Je krijgt een e-mail of brief als er voor jou iets verandert. Daarin vind je de datum wanneer je de nieuwe prijzen ziet." 

TvG2016
Helper
  • January 5, 2026

Het eigenlijk toch allemaal begrijpelijk. Het aantal gebruikers neemt af. Het netwerk dat gebruikt wordt dat moet in stand worden gehouden. De kosten kunnen over minder abonnees verdeeld worden. Dus de maandelijkse kosten gaan omhoog.

Providers als KPN en Ziggo zijn geen filantropische instellingen. Vindt je het maandelijkse bedrag voor vast bellen te hoog worden dan kan je het abonnement opzeggen en gebruik van de model gaan maken.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 5, 2026

Heb je deze maand je factuur al ontvangen ​@Rowi. ? Ik verwacht dat daarop de aankondiging zal staan. Op de factuur in februari zal de wijziging dan ingaan per de nieuwe periode.  Dit is de standaard methode die KPN toepast, waardoor je altijd minstens één maand van tevoren ingelicht bent. Bij de inflatiecorrectie gaat het precies zo.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

Naast vast bellen gaat ook de prijs voor Interactieve TV met € 1,35 omhoog

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 5, 2026

Naast vast bellen gaat ook de prijs voor Interactieve TV met € 1,35 omhoog

Ik krijg z'n enorme jeuk aan die regel :

'’En werken we aan beter internet dat veiliger, socialer en groener is.'’.

KPN heeft op iTV de afgelopen jaren geen enkele verbetering aangebracht anders dan wat kleine patches dus ik ben dan heel benieuwd wat die €2,75 verhoging dan rechtvaardigt. Het is ook zo dat de prijs van TV+ in juli met €0,25 stijgt. 

Ik ga KPN toch ook geen 1,35 euro extra in rekening brengen zodat ik nog harder ga werken zodat mijn salaris zorgt dat ik KPN kan blijven betalen.

iTV is niks anders dan een dienst die uitgefaseerd wordt. 

TvG2016
Helper
  • January 5, 2026

iTV wordt niet uitgefaseerd. Het blijft voor bestaande klanten die gewoon op de oude vertrouwde manier willen blijven kijken een blijvende manier. Zij hoeven dus niet naar TV+ over te stappen.

Maar ook hierbij geldt: aantal gebruikers is minder. Kosten onderhoud van Linux blijven grotendeels gelijk. En dus prijsverhoging. mede ook op de prijzen van tv-abonnementen gelijk te trekken. Op zich allemaal heel begrijpelijk. Inderdaad niet leuk, maar dat is iets anders.

• January 5, 2026

Heb je deze maand je factuur al ontvangen ​@Rowi. ? Ik verwacht dat daarop de aankondiging zal staan. Op de factuur in februari zal de wijziging dan ingaan per de nieuwe periode.  Dit is de standaard methode die KPN toepast, waardoor je altijd minstens één maand van tevoren ingelicht bent. Bij de inflatiecorrectie gaat het precies zo.

Vandaag om 13:15.  Toen viel mijn oog op dit topic en ging ik weer kijken. Omdat dergelijke aankondigingen inderdaad tegenwoordig via de voorafgaande factuur gaan.

• Topper
  • January 5, 2026

En het maar raar vinden dat klanten weg lopen.

de kosten lopen steeds meer uit de pas met de geweldige producten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

TvG2016 schrijft: Het eigenlijk toch allemaal begrijpelijk. Het aantal gebruikers neemt af. Het netwerk dat gebruikt wordt dat moet in stand worden gehouden.

Tja het is nu in een neerwaartse spiraal gekomen. Velen hielden het nog aan voor die 2 € per maand om gebeld te worden. Al of niet direct gratis* doorgeschakeld naar de mobiel. Met de verhoging naar 3 € in april hebben er al velen het stopgezet. Waardoor het nu weer verhoogd moet worden, men het nog meer opzegt. En… uiteindelijk is vast bellen alleen nog in de geschiedenisboeken te vinden.

Ik overweeg nu ook vast bellen stop te zetten. Wordt nog gemiddeld 1 keer in de 2 maanden erop gebeld. Dat zie ik omdat het lampje dan knippert op de handset; gesprek uiteraard opgenomen op mobiel. Want om dáár nou nog 48 euro per jaar voor te betalen. Hoewel ik wel gehecht ben aan m'n nummer wat ik al heb sinds in op mezelf ging in 1986.

-----

Waar haal je voor i-TV (Arris/Arcadyan) 2,75 verhoging vandaan??? ​@Chrizziey . Het is voor 11,40 losgeweekt uit het abonnement, wat daardoor 11,40 lager werd. Per saldo dus 0. Nu komt er 1,35 verhoging op de i-TV dienst. Geen 2,75.

En @TvG2016 legt al prima uit waardoor steeds minder gebruikte diensten verhoogd moeten worden. Dat ga ik niet nogmaals doen.

• January 6, 2026

Wat telefonie betreft begrijp ik de uitleg al ben ik wel van mening dat er genoeg binnenkomt bij KPN dat ze dit ook vanuit andere potjes kunnen financieren. Die euro is voor ons het probleem niet, de 4 euro ook niet maar het gezonde verstand zegt inderdaad we worden zo weinig gebeld op de vaste lijn dat we die 4 euro beter ergens anders aan kunnen besteden. In plaats de omzet van KPN spekken.

Het TV verhaal dat komt op mij echt als onzin over. Als ik het nu goed lees wordt het itv abonnement zelfs iets duurder dan tv+ en wordt dit laatste per 1 juli gelijk getrokken beiden kosten dan € 12,75.

Of je nu via een Linux doos of een Android doos kijkt je blijft tv klant. Dus hogere kosten voor een andere ontvanger/platform? 

Verder laat KPN dan eerlijk benoemen dat de prijs omhoog moet omdat het niet meer kostendekkend is. En niet die onzin tekst die nu op de pagina betreffende de telefonie prijsstijging staat.

"Op die manier kunnen we energie blijven steken in de kwaliteit en veiligheid van ons netwerk. En werken we aan beter internet dat veiliger, socialer en groener is. "

Dit argument heeft voor mij echt niks te maken met het hebben van een telefoonnummer.

Nu weet ik niet hoeveel klanten nog een telefoonnummer hebben bij kpn zeg 1 miljoen keer 1 euro extra ofwel 12 miljoen op jaarbasis is een leuk bedrag. Zelfs met 500.000 afnemers is dat een leuk  bedrag en dan nog de extra centen erbij tellen van tv.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Het TV verhaal dat komt op mij echt als onzin over. Als ik het nu goed lees wordt het itv abonnement zelfs iets duurder dan tv+ en wordt dit laatste per 1 juli gelijk getrokken beiden kosten dan € 12,75.

Of je nu via een Linux doos of een Android doos kijkt je blijft tv klant. Dus hogere kosten voor een andere ontvanger/platform? 

Het klopt niet met dit argument. Er is geen extra TV platvorm voor Linux, ook TV+ontvanger heeft toegang tot deze TV-platvorm (multicast). Kosten voor onderhouden van oudere iTV-ontvangers zijn minimaal (vervangen defecte ontvangers), nieuwe software worden allang niet meer ontwikkeld, dus hier vallen geen kosten aan. Een logistieke medewerker rechtvaardigt niet de prijsverhoging.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 6, 2026

Als ik het nu goed lees wordt het itv abonnement zelfs iets duurder dan tv+ en wordt dit laatste per 1 juli gelijk getrokken beiden kosten dan € 12,75.

Ik vermoed dat ​@TvG2016 dat heeft gelezen in een persbericht. Dat persbericht is voor mij niet inzichtelijk. 

Uiteraard zal ​@TvG2016 dat persbericht ongetwijfeld goed lezen, op de website van KPN (waar ik mij op moet baseren) is daar niets over geschreven:

https://www.kpn.com/wijziging

Het is verder ook niet heel belangrijk, we hebben het over een verhoging van 0,25 per maand. En dat zal dan in de maand juni 2026 nog wel gecommuniceerd worden.

Persoonlijk vind ik het wel wat apart dat ze niet alle verhogingen per dezelfde datum (medio juli 2026) doorvoeren. Nu krijgen sommige klanten dit jaar tweemaal te maken met een prijsverhoging. Medio februari/maart 2026 en medio juli 2026. Dat geeft vaak wat verwarring en sowieso tweemaal een negatief sentiment. 

• January 6, 2026

@Noordzee die € 0,25 wordt op tweakers genoemd en wat itv betreft kunnen we dat vrij eenvoudig zelf uitrekenen. €11,40 + € 1,35 = 12,75 ten opzichte van de jarenlange € 10,00 is dat waarschijnlijk de € 2,75 die Chrizzley bedoelde.

Het is bijna logisch dat het TV plus abonnement ook naar die prijs gaat daar heb ik geen pers bericht voor nodig.

Als is het maar een klein bedrag het product zelf blijft gelijk.

Nog een opmerking betreffende de verhoging van itv, dat daar minder gebruikers zijn is natuurlijk vrij logisch en door KPN zelf veroorzaakt omdat diverse klanten van de hussel abonnementen over zijn gegaan naar de huidige portfolio  die iets goedkoper is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 6, 2026

Het is bijna logisch dat het TV plus abonnement ook naar die prijs gaat daar heb ik geen pers bericht voor nodig.

Dat is ook logisch, maar waarom de één per februari/maart 2026 verhogen naar 12,75 en de ander pas per medio juli 2026? Daar mis ik de logica in. 

Nu is iTV goedkoper dan KPN TV+, straks een paar maanden duurder en vanaf medio juli 2026 wellicht gelijk aan elkaar. 

TvG2016
Helper
  • January 6, 2026

Persoonlijk vind ik het al een pluspunt dat KPN iTV nog in stand houdt. Het is begrijpelijk dat een provider gelijke prijzen wil hanteren voor in de basis dezelfde diensten. Dit los van de discussie over aantal gebruikers en onderhoudskosten. Ik wil daar wel een kanttekening bij maken dat gebruik van dezelfde streams zeker niet betekent dat er geen aanvullende kosten zouden zijn om een tv-platform met een ander soort decoders in stand te kunnen houden. Denk alleen al aan meerdere vaststaande licentiekosten die over minder gebruikers verdeeld moeten worden. 

Voor KPN had het in de basis veel eenvoudiger geweest om te stoppen met iTV en geheel over te stappen op TV+. Het had tot kostenbesparing geleid. Zo had men direct kunnen overstappen op H.265 een gelijktijdig kunnen investeren in beter beeld en kostenbesparing door minder dataverbruik. En gelijktijdig had ook de inkomsten omhoog gegaan omdat iedereen op het duurdere TV+ zou worden overgezet. Nu houdt KPN voor bestaande klanten de mogelijkheid om de decoder te kunnen blijven gebruiken die men al heel lang gebruikt en die men gewend is. Geen vernieuwing is voor een deel van de klanten - vaak die op oudere leeftijd - een belangrijk punt om een provider trouw te blijven. Die nemen de extra kosten die een provider dan door het gelijktrekken van de prijzen gaat berekenen dan voor lief.

• January 6, 2026

Dat is ook logisch, maar waarom de één per februari/maart 2026 verhogen naar 12,75 en de ander pas per medio juli 2026? Daar mis ik de logica in. 

Tja, logica is wel vaker ver te zoeken juli is de reguliere inflatiecorrectie dit betreft een prijsverhoging. Er zal ongetwijfeld een logische reden zijn voor de administratieve afdeling. Nu wat extra drukte met klanten die bijvoorbeeld telefonisch de vaste telefoon opzeggen.

En later de gebruikelijke gemopper.

Ik heb al even gekeken maar het is niet simpel een vinkje uitzetten op de MijnKPN webpagina. Ik wordt naar een formulier gestuurd.🤨 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • January 6, 2026

iTV wordt niet uitgefaseerd. Het blijft voor bestaande klanten die gewoon op de oude vertrouwde manier willen blijven kijken een blijvende manier. Zij hoeven dus niet naar TV+ over te stappen.

Het product is degelijk de EOL kant op gegaan omdat het niet meer verkocht wordt, waarmee het een product/dienst is die uitgefaseerd gaat worden.

Maar ook hierbij geldt: aantal gebruikers is minder. Kosten onderhoud van Linux blijven grotendeels gelijk. En dus prijsverhoging. mede ook op de prijzen van tv-abonnementen gelijk te trekken. Op zich allemaal heel begrijpelijk. Inderdaad niet leuk, maar dat is iets anders.

Dat KPN meer kosten maakt is aan hun zelf te danken he? Ze kunnen ook proactief mensen overzetten op de nieuwe dienst maar dat kost schijnbaar zoveel dat de dienst duurder te maken voor minder de enige optie is. 

Waar haal je voor i-TV (Arris/Arcadyan) 2,75 verhoging vandaan??? ​@Chrizziey . Het is voor 11,40 losgeweekt uit het abonnement, wat daardoor 11,40 lager werd. Per saldo dus 0. Nu komt er 1,35 verhoging op de i-TV dienst. Geen 2,75.

De dienst heeft jaren lang €10,00 gekost per maand. Als het nu 12,75 gaat worden maakt het logischerwijs 2,75 euro duurder. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 6, 2026

Eh ja. Als je vanaf het begin rekent wel.

Maar het is in de tussentijd 11,40 geweest. En wordt vanaf februari 12,75.

Als je het hele basis abonnement internet + vast bellen + tv basispakket rekent is dat in 14 jaar alleen maar wat goedkoper geworden. 

Indertijd 80 euro. Tv nog sd en minder zenders. 50/50 voor de gelukkigen die al glas hadden. Bij mij 50 /5 in werkelijkheid 14/2.

Nu 100/100, meer tv zenders basispakket én HD, bellen. 59 euro. Hogere prijs vast bellen al meegerekend. 

• January 6, 2026

Voor een KPN klant is het waarschijnlijk wel iets goedkoper voor mij als oud Telfort glasvezel klant is het alleen maar duurder geworden. In 2017 tot 2018 € 45,00 voor internet 50/50 tv en bellen tv in betere kwaliteit dan bij de KPN klanten. Nu ook € 59,00  200/200 dat is inderdaad een stap vooruit, maar TV nog niet op het nivo van Telfort/Glashart Media en veel minder tv kanalen. Ik ga naar 60,00 met de extra euro voor telefonie.

Kpn leverde destijds via glasvezel standaard 50/5 of 100/10 alleen met bij betaling werdt dat 50/50 of 100/100 voor mij destijds de reden om niet voor KPN glasvezel te kiezen. Vooral omdat Telfort toen nog dvb-c en fm radio via glasvezel leverde. Kortom vergeleken met Telfort hogere maandlasten voor minder functionaliteit.

TvG2016
Helper
  • January 6, 2026

Het product is degelijk de EOL kant op gegaan omdat het niet meer verkocht wordt, waarmee het een product/dienst is die uitgefaseerd gaat worden.

Dat een dienst niet meer aan nieuwe klanten wordt aangeboden, betekent niet dat deze dienst ook direct automatie uitgefaseerd. KPN geeft deze week op vragen nog duidelijk aan dat iTV voor bestaande klanten die niet willen overstappen naar TV+ blijft bestaan.