Skip to main content

Goedemorgen,
Ik heb eerder deze week met de klantenservice van KPN gebeld om een oud BelVrij Weekend abonnement om te zetten naar een BelBudget abonnement. Ik zou hier een bevestiging van krijgen via de mail, deze heb ik niet gehad. Ook heb ik geen bevestiging via de post gehad. Krijg ik deze nog?? 
Nu heb ik vanochtend een Modem KPN Box 12 ontvangen. Hier is mij verder niets over gezegd. Is het nu de bedoeling dat ik deze box aansluit aan de vaste telefoon aansluiting?? Ik heb geen internet + tv abonnement via de KPN, alleen vast bellen.

Kan kloppen. Belbudget en Belbasis worden nog geleverd. Maar alleen nog als VoIP. 

https://www.kpn.com/bellen/abonnementen/belbasis-en-belbudget.htm

Daarbij wordt een analoge PSTN lijn niet meer geleverd. Ik kan me zo voorstellen dat een wijziging in “alleen vast bellen” ook de wijziging van PSTN naar VoIP geeft.

Werkt de telefoon momenteel nog?

NB. Je weet dat Belbudget en Belbasis de duurste optie is om (zelf) te bellen? Allergoedkoopst is mobiel abonnementje met onbeperkt bellen.
Belbasis en belbudget zijn het best om gebeld te worden.


Kan kloppen. Belbudget en Belbasis worden nog geleverd. Maar alleen nog als VoIP. 

https://www.kpn.com/bellen/abonnementen/belbasis-en-belbudget.htm

Daarbij wordt een analoge PSTN lijn niet meer geleverd. Ik kan me zo voorstellen dat een wijziging in “alleen vast bellen” ook de wijziging van PSTN naar VoIP geeft.

Werkt de telefoon momenteel nog?

NB. Je weet dat Belbudget en Belbasis de duurste optie is om (zelf) te bellen? Allergoedkoopst is mobiel abonnementje met onbeperkt bellen.
Belbasis en belbudget zijn het best om gebeld te worden.

De telefoon werkt nog ja, zowel bellen als gebeld worden.

Ik weet dat het niet de goedkoopste optie is, het is voor mijn vader van 89, het mobieltje (speciaal voor ouderen) was geen succes. Hij belt nog maar heel weinig, vandaar dat ik het heb laten omzetten naar het Belbudget abonnement, dat is in ieder geval al de helft goedkoper dan wat hij eerst betaalde.


De telefoon werkt nog ja, zowel bellen als gebeld worden.

Ah, okee. Dan even laten zoals het is. Dan zal het nog niet omgezet zijn. Is er een datum afgesproken?

Ik neem aan dat er alleen een "koper” aansluiting is. Zodra de telefoon stil is het modem er tussen zetten. Van telefoonaansluiting naar DSL van modem. En van phone 1 naar telefoontoestel.

Je kunt bij hem dan niet de wifi (of LAN poort) gebruiken aangezien er geen internet bij is. Maar voor de telefonie wel een '’snelheid'’ van 128 Kb/s.


De telefoon werkt nog ja, zowel bellen als gebeld worden.

Ah, okee. Dan even laten zoals het is. Dan zal het nog niet omgezet zijn. Is er een datum afgesproken?

Ik neem aan dat er alleen een "koper” aansluiting is. Zodra de telefoon stil is het modem er tussen zetten. Van telefoonaansluiting naar DSL van modem. En van phone 1 naar telefoontoestel.

Je kunt bij hem dan niet de wifi (of LAN poort) gebruiken aangezien er geen internet bij is. Maar voor de telefonie wel een '’snelheid'’ van 128 Kb/s.

Dankjewel voor je reactie! Nee er is geen datum genoemd, ik dacht eigenlijk dat het direct geregeld was. Ik wacht wel even af dan hoe het verder gaat.


ik dacht eigenlijk dat het direct geregeld was

Nee. Zeker niet. Er zal een monteur naar de centrale moeten om je vader om te zetten van PSTN naar VDSL (VoIP voor telefonie zit dan weer in het VDSL signaal).

KPN wil PSTN uitfaseren. Dus ook bij een wijziging van “alleen bellen” naar “alleen bellen” wordt dat gedaan.


Blijft natuurlijk wel dat het erg attent van KPN geweest zou zijn even een toelichting en gebruiksaanwijzing mee te leveren. Dan wordt het begrip "Klantenservice” realiteit en geen loze kreet.


Hoi @RM2023, welkom op het forum. Goed dat je jouw vader daarbij helpt, voor hem zal zoiets helemaal lastig zijn vermoed ik. Ik ben het met Ed eens dat dat beter had moeten worden aangegeven, zodat jullie ook weten waar je aan toe bent. Is het aansluiten inmiddels gelukt, en werkt het via die weg? Of kunnen we daarvoor nog met je meedenken?


Hoi @RM2023, welkom op het forum. Goed dat je jouw vader daarbij helpt, voor hem zal zoiets helemaal lastig zijn vermoed ik. Ik ben het met Ed eens dat dat beter had moeten worden aangegeven, zodat jullie ook weten waar je aan toe bent. Is het aansluiten inmiddels gelukt, en werkt het via die weg? Of kunnen we daarvoor nog met je meedenken?

Ik heb nog niks aangesloten, ik weet niet of dit al werkt dan (is het al overgezet)? De telefoon werkt op het moment nog gewoon zonder de KPN box.


Als het nu een analoog nummer (PSTN) is wat Peter eerder noemde zal het nu overgezet worden naar een digitaal nummer (VOIP). Die werkt alleen via het modem wat verstuurd is, niet meer via de manier waarop het voorheen werkte. De precieze situatie kan ik niet zien doordat er geen gegevens op je profiel staan. Zou je die volledig kunnen invullen met de gegevens van jouw vader, dan kan ik er een blik op werpen. 


Als het nu een analoog nummer (PSTN) is wat Peter eerder noemde zal het nu overgezet worden naar een digitaal nummer (VOIP). Die werkt alleen via het modem wat verstuurd is, niet meer via de manier waarop het voorheen werkte. De precieze situatie kan ik niet zien doordat er geen gegevens op je profiel staan. Zou je die volledig kunnen invullen met de gegevens van jouw vader, dan kan ik er een blik op werpen. 

Ik heb het profiel bijgewerkt.


Dank je @RM2023, ik heb voor je gekeken en ik zie dat het inderdaad de wijziging van PSTN naar VOIP is. Die lijkt sinds gisteren gereed te zijn, maar als die gereed is zou de vaste telefoon niet meer moeten werken via de oude aansluiting. Werkt die op dit moment nog wel? Als die niet werkt kan de Experia Box aangesloten worden op het aansluitpunt, met de telefoon op de eerste telefoniepoort van het modem. 


Dank je @RM2023, ik heb voor je gekeken en ik zie dat het inderdaad de wijziging van PSTN naar VOIP is. Die lijkt sinds gisteren gereed te zijn, maar als die gereed is zou de vaste telefoon niet meer moeten werken via de oude aansluiting. Werkt die op dit moment nog wel? Als die niet werkt kan de Experia Box aangesloten worden op het aansluitpunt, met de telefoon op de eerste telefoniepoort van het modem. 

Klopt de telefoon deed het niet meer. Ik heb nu het modem aangesloten en het werkt! Bedankt voor de hulp :)


Dat is goed om te lezen, het aansluiten is helemaal gelukt dus 🙂 Graag gedaan en mochten we nog iets voor jullie kunnen doen, je weet ons te vinden.