Skip to main content
Vraag

Overstap op glasvezel, kan ik oude telefoonnummers via koper behouden?

• October 27, 2025
  • 13 reacties
  • 164 keer bekeken

PHdJ
Topper

Ik overweeg de overstap naar glasvezel vanaf koper maar aan de oude aansluiting (via koper) hangen twee telefoonnummers, die blijven dan behouden?

13 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 27, 2025

Beste ​@PHdJ als je overstapt naar glasvezel, wordt de koperlijn afgesloten en kun je de vaste telefoon op je modem aansluiten en behoud je gewoon je vaste telefoonnummers.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 27, 2025

Hallo ​@PHdJ 

Ik ga er eigenlijk van uit, dat jouw vaste telefoons al aangesloten zijn op het modem via de (groene) poorten Phone 1 en Phone 2. Het gebruik van ADSL en splitters ligt al een tijdje achter ons.

Bij het overstappen van koper naar glasvezel verandert daar niets in.

PHdJ
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Bedankt voor de reacties!

De twee telefoonnummers stammen uit de ADSL, zelfs ISDN-tijd; worden nadien gebruikt als aparte, vaste telefoonlijnen.

Dus als ik het goed begrijp komen die vaste lijnen dan vanaf overstap vanzelf door de glasvezel binnen? Gaat gewoon over?

• October 28, 2025

De twee telefoonnummers stammen wel uit de ADSL, ISDN-tijd; worden nadien gebruikt als aparte, vaste telefoonlijnen.

Ja, dat is niets bijzonders toch? Dat is bij heel veel mensen zo. Het telefoonnummer wat ik heb, dat heeft ook alle stadia mee gemaakt. Analoog, ISDN, ADSL en nu op glasvezel. 

Dus als ik het goed begrijp komen die vaste lijnen dan vanaf overstap vanzelf door de glasvezel binnen?

Ja. Net als bij vele 100duizenden andere adressen in Nederland gaat dat bij jou ook gewoon goed komen.

PHdJ
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Nee, zou idd niet bijzonder moeten zijn maar zoals we weten blijft het techniek … 😉
Ik heb gekkere dingen meegemaakt en probeer eventuele problemen voor te zijn door te vragen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 28, 2025

Beste ​@PHdJ als je overgaat naar glasvezel krijg je een modem/router met 2 (groene) telefoonpoorten, zie afbeelding, de 2 telefoonnummers worden in de modem gezet en de telefoons kun je aansluiten iop de 2 telefoonpoorten.

RECHTS 2 GROENE TELEFOONPOORTEN

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Je telefoonsignaal komt dan aan via TCP/IP net zoals het dataverkeer van je internet, en is dus VOIP (Voice over IP). Je moet dan in je modem je telefoonnummerinstellingen plaatsen, je telefoons aansluiten op de telefoon ingang van je modem, en je kan weer bellen. 

Als het goed is komen de nummers vanzelf in je KPN-modem. Maar daar heb ik geen ervaring mee. 

PHdJ
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Beste ​@PHdJ als je overgaat naar glasvezel krijg je een modem/router met 2 (groene) telefoonpoorten, zie afbeelding, de 2 telefoonnummers worden in de modem gezet en de telefoons kun je aansluiten iop de 2 telefoonpoorten.

RECHTS 2 GROENE TELEFOONPOORTEN

Ik heb al zo’n relatief nieuw FritzBox modem, denk dat ik dan geen nieuwe nodig heb, wel een soort ander kastje wat tussen glasvezel binnenkomst kastje en modem komt, als ik het allemaal goed begrepen heb. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

Fritzbox heeft FON 1 en 2 als poorten. 

Is het een eigen Fritzbox of via KPN? Als je hem via KPN hebt zal die waarschijnlijk niet vervangen worden.  

PHdJ
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Je telefoonsignaal komt dan aan via TCP/IP net zoals het dataverkeer van je internet, en is dus VOIP (Voice over IP). Je moet dan in je modem je telefoonnummerinstellingen plaatsen, je telefoons aansluiten op de telefoon ingang van je modem, en je kan weer bellen. 

Als het goed is komen de nummers vanzelf in je KPN-modem. Maar daar heb ik geen ervaring mee. 

Ik heb al een paar keer een modem vervangen en met het overzetten van een backup komen telefoonnummers o.a. ook mee.

PHdJ
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Fritzbox heeft FON 1 en 2 als poorten. 

IDD 😊

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 28, 2025

Om een lang verhaal kort te maken 😉 :

Als de telefoons nu al op het modem zijn aangesloten dan verandert er daar niets. Alleen de "drager" waarmee het modem het internet signaal ontvangt verandert van koper naar glasvezel. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Wat goed om te zien dat je hier al zo op weg geholpen bent ​@PHdJ

Inderdaad: je telefoonnummers kunnen ook op glasvezel als VOIP nummers via je modem gebruikt worden. Als je nog vragen hebt, laat ze gerust hier achter. En we lezen natuurlijk ook graag hoe het afgelopen is :)