Skip to main content
Antwoord

PTT T65-TDK rinkelde niet op Box 12, zo heb ik dit opgelost

• June 21, 2025
  • 4 reacties
  • 96 keer bekeken

Mijn telefoon werkte (bellen en gebeld worden), maar hij rinkelde niet als ik gebeld werd.

Een antwoord in deze community op een soortgelijke vraag was wel juist,  maar het duurde even voor ik het snapte.

Omdat een foto meer zegt dan duizend woorden: een foto van de wijziging.

In de stekker heb ik de gele draad van EB naar b verplaatst, dus bij de blauwe gedaan (er staan heel in het klein lettertjes in de stekker).

In de telefoon heb ik alle draden op hun plek gelaten (dus de kleurcode gevolgd). Rood op o/1, groen op aarde/2, blauw op b/3 en geel op EB/4.

ik kan nu bellen, gebeld worden, èn de telefoon gaat over. 

In de hoop dat het ooit iemand het gepuzzel kan besparen, deze post.

Beste antwoord door PeterG

Dat is inderdaad precies de methode. 

De draad van EB (Elektrische Bel 😉) op b plaatsen. 

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • June 21, 2025

Dat is inderdaad precies de methode. 

De draad van EB (Elektrische Bel 😉) op b plaatsen. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@qawsed, welkom op onze community! Ik had hier nooit zo bij stil gestaan. Weer iets nieuws geleerd, bedankt! 😊

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 24, 2025

Het is ook leuk dat het een TDK-toestel is, dan werkt het nog, met de draaischijf niet meer, daar kun je alleen nog op gebeld worden en de bel over horen gaan.

Toen ik in het verleden nog bij Ziggo zat, werkte mijn T65 draaischijftoestel nog wel gewoon om zelf te bellen, hoe wonderlijk ook, maar sinds TFT/KPN is dat definitief verleden tijd.

@Thomas van KPN en ​@qawsed en ​@PeterG 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 24, 2025

Het kan wel, maar je hebt dan een “pulse to tone converter” nodig. Zelf nog niet geprobeerd, maar toestellen met een draaischijf zijn nog in de familie, dus het volgende projectje is hierdoor ook al bedacht. 😉