Skip to main content
Ik wil graag een PTT telefoon aansluiten in huis, maar wij hebben geen PTT stopcontact. Zijn die gemakkelijk aan te sluiten en kan ik de telefoon dan ook gelijk gebruiken?



alvast bedankt voor de reacties.
Het is gelukt. We hebben de stekkertjes veranderd in het stopcontact. Blijkbaar zat daar de fout. We horen nu wel een kiestoon maar we kunnen nog geen nummer draaien. Is dat nog op te lossen?
Het is gelukt. We hebben de stekkertjes veranderd in het stopcontact. Blijkbaar zat daar de fout. We horen nu wel een kiestoon maar we kunnen nog geen nummer draaien. Is dat nog op te lossen?

Alleen met zo'n puls/toon converter.
Zonder converter, zie hiervoor, kun je alleen gebeld worden.
@Jan-D het vreemde is dat die er al in zit. Die hebben we gisteren aangesloten.
@Jan-D het vreemde is dat die er al in zit. Die hebben we gisteren aangesloten.

Welke converter heb je er dan al in zitten en hoe is die aangesloten?
@wjb de conventer is aangesloten volgens de beschrijving
Psst, laat dat nou net niet de vraag van wjb beantwoorden.

Het kan zijn dat het kiezen met converter alsnog te langzaam gaat voor de Experiabox/VoIP-centrale. Een 0 duurt nogal even bijvoorbeeld.
@PeterG ik heb er een 141101-b conventer op aangesloten van picbasic.nl.
Ah:

https://www.picbasic.nl/frameload.htm?https://www.picbasic.nl/dtmf-telefoon.htm



Je hebt niks verkeerd gedaan. Het is wat ik al zei (even getest met mijn toondruktoetstelefoon). Als niet binnen 1 sec de volgende DTMF toon volgt gaat de Experiabox ( / VoIP-centrale) op 'in gesprek'. Het kiezen van af de 4 (denk ik zo) met een draaischijftelefoon duurt al langer per cijfer dan die seconde.

Het gaat dus niet werken op een modem van KPN. Met geen enkele puls-naar-toon-converter. De converter werkt dus wel maar het kiezen gaat te langzaam.



Alleen binnenkomende gesprekken zijn mogelijk met een draaischijf (of puls-) telefoon. Voor een uitgaand gesprek eerst dus kiezen op een snelle telefoon, daarna kan je het overnemen met de T65.
@PeterG ahh zo zit dat dus! Zou ik dat nog op kunnen lossen? Zodat ik er wel mee kan bellen?
@PeterG ahh zo zit dat dus! Zou ik dat nog op kunnen lossen? Zodat ik er wel mee kan bellen?

Ik denk dat er weinig tot geen opties meer zijn, zelf bellen gaat niet (meer), gebeld worden kan (nog) wel.
@Jan-D ik had pas geleden wel

op dit forum gelezen dat er wel mogelijkheden waren om het op te lossen.
@Jan-D ik had pas geleden wel

op dit forum gelezen dat er wel mogelijkheden waren om het op te lossen.


Dan ga je die geboden oplossingen proberen.
Ja, mogelijk dat het wel nog net snel genoeg is met een puls-druktoets telefoon. Maar een draaischijf is langzamer en dus te langzaam. Er komt dan te veel tijd tussen de kiestonen.



Met een draaischijf, in welke vorm dan ook, gaat het niet mee werken.
@PeterG ahh zo zit dat dus! Zou ik dat nog op kunnen lossen? Zodat ik er wel mee kan bellen?

Als de tijd tussen de DTMF tonen te lang wordt, moet er een methode gebruikt worden waarbij eerst het hele telefoonnummer ingegegeven wordt, en dat het daarna van uit een tijdelijk geheugen met de juiste timing op de lijn wordt gezet. Is dus andere manier van bellen/nummerkiezen, maar bekende taktiek bij b.v. DECT apparatuur.



Als je het schema rondom die PIC en de T65 anders zou organiseren en ook de software code flink aanpassen kan het wel werken. D.w.z. je laat de hoorn op de haak, draait een nummer, dan hoorn van de haak en dan wordt wordt het nummer (de DTMF tonen) op de telefoonlijn gezet.



De eerder gelinkte Dialgizmo zou dus ook alleen maar werken met redial of met een nummer uit het geheugen.
Wel een gedoe voor totaal verouderde techniek. Gebeld worden kan wel; draaischijf is te traag voor gegenereerde tonen. I.i.g. met een Experiabox V10.



In ong. 1980 kwam de al snellere pulsdruktoets. Een jaar of 5 later werd toon (dtmf) geïntroduceerd.



met een leuke retrotelefoon, met modernere techniek onder de kap, komt je qua 'zicht' al een heel eind.



Of probeer gewoon een T65 TDK op de kop te tikken. Design gelijk en ook mechanische bel, maar kiest met DTMF.



Groot nadeel ook: geen nummerweergave. Losse nummermelders vind ik i.i.g. ook nergens meer.



@Jan-D ik had pas geleden wel

op dit forum gelezen dat er wel mogelijkheden waren om het op te lossen.


Als dat zo is waarom dan hier al die vragen?
@PeterG zal ik dat eens zeggen! Ik kwam er nog niet aan uit. Ik snap niet al die thermen die gebruikt worden en bij waren veel van die oplossingen niet van toepassing. Ik probeer gewoon op een oplossing te komen. Een andere telefoon is voor mij geen optie. Ik heb niet voor niets voor de PTT t65 gekozen.
Maar euh, die telefoon is wel in gebruik geweest van halverwege jaren '60 (vandaar T65) tot ongeveer 1980. We zijn nu bijna 40 jaar (!) verder. Dat er PTT op staat geeft natuurlijk geen werkgarantie annu nu 😉 😁



Ik heb met google gezocht op alle topics met draaischijf, dat zijn er enkele. Één persoon heeft het aan de praat, maar dat is wel modem V9 (topic december 2014). Ik heb een V10 en als daar meer dan 1½ seconde tussen zit stopt het.

De terugloop van de draaischijf is helaas te traag om de dtmf-tonen kort genoeg op elkaar te laten volgen.



Via Google: https://www.google.com/search?q=kiezen+met+draaischijf+site%3Aforum.kpn.com



Bij XS4ALL kan het wel. Dat modem (Fritzbox) onthoudt de kiesreeks en stuurt deze achter elkaar naar de centrale. Je zou dus nog een Fritzbox als converter ertussen kunnen proberen.



Maar de Experiaboxen (KPN, Telfort) vereisen een kortere tijd tussen de tonen. Dat kan nog net met pulsdruktoetsen, maar helaas niet met een schijf.



Een PTT T65 TDK zal wel gebruikt kunnen worden.
@PeterG bedankt voor je antwoord. Is het dan ook mogelijk om een fritzbox aan te sluiten terwijl wij lid zijn van KPN? Of moet er dan nog andere aanpassingen gedaan worden?
Je schijnt de Fritzbox met de tel.poort op de tel.poort van de Experia aan te kunnen sluiten.

Aansluiten via een LAN poort heeft voor de telefoon écht geen enkele zin.



Fritzbox ipv Experiabox kan niet: televisie werkt dan o.a. niet meer.



Als dat ook niet lukt dan gaat het dus écht niet lukken met een Experiabox V10 of V10A i.c.m. draaischijf. Zoals je misschien gelezen hebt in mijn vorige antwoord (2de alinea, iets later toegevoegd) lukt het nog wel met een V9 Experiabox. Die stuurt KPN echter niet meer toe. Elke V9 (en V8) die terugkomen gaan uit de roulatie.



Gebeld worden op dat toestel (T65 draaischijf) kan i.i.g. Met T65 TDK kan naar buiten bellen ook.



En om nou voor 40 jaar oude techniek naar XS4ALL te gaan.... 😉

Bovendien vind ik de Fritzbox een draak om in te stellen. KPN experia is plug & play.

Wat ook kan, een DTMF telefoon parallel aan de puls telefoon, nummer kiezen op de DTMF telf, T65 opnemen, de andere neerleggen.

Maarrrrr, hier een oplossing :
https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/ptt-telefoon-aansluiten-470161#post740250
Bruikbaar op ELKE internetverbinding (via een LAN poort dus)


Maarrrrr, hier een oplossing :

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/ptt-telefoon-aansluiten-470161#post740250

Bruikbaar op ELKE internetverbinding (via een LAN poort dus)


Dat is geen oplossing als je jouw telefonie bij KPN hebt ondergebracht immers telefonie van KPN werkt alleen via de Experia Box.

Uitgaand idd via andere voip aanbieder (kun je wel je eigen nummer meegeven), inkomend via kpn, de lijn uit de EB naar de "vaste lijn" ingang van de fritzbox.
De (puls) telefoon komt op een telf. poort vd FB.


Uitgaand idd via andere voip aanbieder ...

Dus niet via KPN.
Idd !

Was dat een voorwaarde dan ?????