Skip to main content
Beantwoord

Regelmatig last van storingen met de vaste telefoonverbinding

• January 10, 2026
  • 77 reacties
  • 647 keer bekeken

Wie kan mij helpen?
Ik zit nu al weken met een vaste telefoon die het dan weer wel en weer niet doet, iemand een persoon dus aan de lijn krijgen die langs kan komen is onmogelijk
Heb de lijn al diverse keren laten door meten, er is volgens hen geen storing  maar krijg vervolgens de melding “dat er iets fout is gegaan”
Monteur heeft destijds hoofdtoestel in een slaapkamer gezet omdat hij dan een kortere leiding kon leggen en het snoer van het toestel verwijderd en kabel rechtstreeks op het toestel aangesloten; wat een prutsers!
Nu zit ik hulpeloos met de gebakken perem

Beste antwoord door AriënC

Als je twijfelt aan de kwaliteit kan je ook een normale telefoonkabel kopen bij de bouwmarkt.

77 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Wat voor aansluiting heb je eigenlijk? 

Een oude analoge (PSTN) aansluiting, of een  aansluiting op jouw modem?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Hoi ​@Persoon die helpt ,

Zou je misschien foto's willen maken van hoe de monteur het heeft aangesloten? Dan wordt het wat duidelijker🙂

Ja ik kan foto's opsturen, geeft maar een mailadres of telegram of Whats app adres dan stuur ik je de foto's

1e foto is het hoofd toestel met aan de achterkant hoe het is aangesloten, de andere 2 foto's zijn van het 2e toestel in de 2e sl kamer en de derde foto van het 3e toestel, nu in de woonkamer en een foto van de aansluiting in de meterkast

Hoofdtoestel had volgens mij in de woonkamer moeten staan, toch?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Je kan de foto's ook hier plaatsen. Graag wel eventuele persoonlijke gegevens wegblurren. Ik ben verder benieuwd of je nog een oude PSTN-aansluiting hebt, of een modem waar de telefoon op aangesloten zijn.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Ik raad je aan om geen persoonlijke gegevens op het forum te delen, zoals namen en e-mailadressen. Je kan nu nog proberen om deze weg te halen door je bericht te bewerken. 

Verder zie ik geen afbeeldingen hier. Blijkbaar sta je iets uit een e-mail te kopiëren en te plakken?

Je kan ze gewoon kopiëren en plakken op het forum. En anders kan je ze uploaden op www.imgbb.com.

Die de persoonlijke gegevens kan weghalen, doe dat a u b zo snel mogelijk ik kreeg dat niet voor elkaar

Dit is een moderne glasvezel aansluiting met modem van KPN ca 2 jaar geleden aangelegd

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 10, 2026

Die laatste berichten waarin uw e-mailadres staat kunt u beter weghalen. Iedereen kan dat zien. Een foto plaatsen kan door op het knopje foto bijvoegen te drukken en dan de foto's uploaden. Het knopje landschapsymbool  naast het symbooltje paperclip. Duidelijk zo?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 10, 2026

Om te verwijderen drukt u in het bericht op de drie stipjes en kies bewerk.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Die de persoonlijke gegevens kan weghalen, doe dat a u b zo snel mogelijk ik kreeg dat niet voor elkaar

Ik heb ze weggepoetst! 

Sanne ik hoop dat je al mijn persoonlijke gegevens hebt “weggepoetst” ??? Dat is wel de bedoeling, bedankt

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Ik zie geen persoonlijke gegevens meer staan. 😃

Maar kunnen we terug gaan naar het probleem? 

We zijn best benieuwd naar de foto's. Dus kan je die via het 'landschapsknopje' hier laten zien? 

Het is eigenlijk heel simpel, ik had een Gogaset met een hoofdtelefoon en twee bij toestellen, dus in totaal 3 toestellen, het hoofdtoestel stond eerder in de woonkamer en was aangesloten op het KPN twee draad koper leiding stopcontact van KPN

Toen ik overging op Glasvezel werd het hoofdtoestel in de slaapkamer gezet die het dichtst bij de meterkast waarin het kastje van glasvezel aansluiting en het modem werden geplaatst.
Daardooor had de 'monteur’ minder werk omdat hij maar een kort stukje leiding moest aanleggen, en die leiding heeft hij ook nog rechtstreeks op het toestel aangesloten; hoefde hij geen telefoonstopcontact te plaatsen

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Wat doe je nou precies eigenlijk? 

Edit: nu zie ik het het.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Wat mijn eerste gedachte zou zijn: werkt de telefoon in de slaapkamer wel altijd? Misschien dat signaal vanaf het hoofdstation iets te zwak is voor de andere DECT telefoons, waardoor die het soms wel en soms niet doen.

https://ibb.co/N2M4432V

https://ibb.co/6cd0m8PY

https://ibb.co/PvgvGZSn

Dit is de link naar de foto's van Vaste telefoon iedere keer storing

Moderator haal alstublieft alle persoonlijke gegevens van mij in dit blog weg???

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

https://ibb.co/N2M4432V

https://ibb.co/6cd0m8PY

https://ibb.co/PvgvGZSn

Dit is de link naar de foto's van Vaste telefoon iedere keer storing

Moderator haal alstublieft alle persoonlijke gegevens van mij in dit blog weg???

Dat kan je zelf ook doen in dit topic (geen blog). Ik heb het ook al gemeld. 

Ik heb eerder het idee dat het DECT-signaal gewoon te zwak is. 

Wat gebeurt er precies op je handset als je een storing merkt?

Ten eerste ik krijg het niet voor elkaar om mijn persoonlijke gegevens weg te halen, aub help mij en doe dat! De service van KPN is toch geweldig!

Ten tweede in denk dat je daar gelijk aan hebt, dat DECT signaal te zwak is, maar daar heb ik eerder geen last mee gehad, is de glasvezel verbinding verbinding van KPN slechter dan de oude koperdraad verbinding, of heeft het weer of luchtkwaliteit invloed op dat signaal

Ik kan 2 dingen doen; of alleen zelf een telefoonkabeltje naar de woonkamer leggen, of het hele modem uit de meterkast naar de woonkamer verplaatsen, maar dan moet ik wel die speciale stekkers aan de kabel kunnen maken

Wat raden jullie mij aan?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Zo te zien is het privacyprobleem opgelost. Ik zie geen persoonlijke gegevens meer? 

Daarnaast is het ook niet zeker of DECT de oorzaak is. Waar merk je precies aan dat je storing hebt? 

Je hebt dus 1 basisstation die aan jouw modem gekoppeld is, en meerdere losse handsets? Dat klopt? 

Zie je een foutmelding of hoor je dan een speciaal meldingsignaal? Is het steeds bij dezelfde handset? En verhelpt het probleem als je dichterbij jouw basisstation komt?

• January 11, 2026

Het is hier natuurlijk de vraag waar het aan ligt, de verbinding of het toestel.
Dat is eenvoudig te testen met een ander (vast, met snoer) toestel.

En verhelpt het probleem als je dichterbij jouw basisstation komt?

Dat als eerst proberen.
Maar in de meeste woningen kun je met een dect door het hele huis lopen.
Het basisstation ergens in het midden zetten helpt dan wel.

Regelmatig valt de telefoon helemaal stil en er staat dan ook helemaal niets in het scherm, scherm is dan zwart. Heb de batterijen in de handsets ook al vervangen
Ik heb geen ander vast toestel meer maar kan dat ook niet aansluiten omdat het hoofdtoestel rechtstreeks aan de telefoonkabel zit

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Hi ​@Persoon die helpt ,

Dan lijkt het probleem toch bij de DECT te zitten. Even voor de zekerheid, u heeft wel 1.2v NiMh batterijen erin gedaan? Had u die nieuw gekocht?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Als er niks in het scherm staat, dan lijkt dit mij duidelijk een batterij-probleem.

Dat is het niet

• January 11, 2026

Regelmatig valt de telefoon helemaal stil en er staat dan ook helemaal niets in het scherm, scherm is dan zwart. Heb de batterijen in de handsets ook al vervangen

Dan lijkt het probleem toch bij de DECT te zitten.

Daar lijkt het wel op ja, ik ken dit verschijnsel wel bij dect toestellen met ervaring.

Ik heb geen ander vast toestel meer maar kan dat ook niet aansluiten omdat het hoofdtoestel rechtstreeks aan de telefoonkabel zit

Dat lijkt mij vreemd, mede omdat :

Dit is een moderne glasvezel aansluiting met modem van KPN ca 2 jaar geleden aangelegd

Dus dan moet er een stekkertje in het modem zitten voor de telefoon kabel.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

De DECT van ​@Persoon die helpt is momenteel zo aangesloten, de monteur zal direct een RJ11 stekkertje op de kabel hebben geknepen i.p.v een wandcontactdoos er tussen te zetten. Dat stekkertje kun je echter gewoon losklikken uit het basisstation.

De overige foto's die inmiddels niet meer op de imgbb links staan: