Skip to main content
Beantwoord

Regelmatig last van storingen met de vaste telefoonverbinding

• January 10, 2026
  • 77 reacties
  • 647 keer bekeken

Toon eerste bericht

77 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 11, 2026

Als je twijfelt aan de kwaliteit kan je ook een normale telefoonkabel kopen bij de bouwmarkt.

Ja, inderdaad is dat stekkertje rechtstreeks in het toestel geklikt en zit de kabel die eigenlijk veel te dik is voor zo'n aansluiting met moeite in de strekontlasting gewrongen
Ik ben bang dat ik de boel afbreek als ik die eruit haal

Zie mijn antwoord

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Het stekkertje breekt niet snel af, maar ik denk dat het beter is om een goede telefoonkabel bij de bouwmarkt te halen.

Klopt wat je zegt, stekkertje zit rechtstreeks in het toestel en de kabel is met enig geweld in de strekontlasting gewrongen, ben bang dat ik de boel sloop als ik dat probeer los te maken
Heeft deze manier van aansluiten nog voordelen voor de technische werking? Een telefoonstekker en telefoonstopcontact heb ik nog wel liggen, alleen een speciale RJ 11 niet

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Ik denk dat je eerder de kabel sloopt dan je toestel, dus als je dan een nieuwe telefoonkabel heb liggen, bij voorkeur eentje die plat is, is de boel eenvoudig weer gefixt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Als ik je goed begrijp is er geen technische reden om het zo aan te sluiten, eerder gemakzucht van de monteur. Ik zou een telefoonsnoer met stekker en een speciale Rj 11 tang moeten kopen om dat te fixen

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

Als ik je goed begrijp is er geen technische reden om het zo aan te sluiten, eerder gemakzucht van de monteur. Ik zou een telefoonsnoer met stekker en een speciale Rj 11 tang moeten kopen om dat te fixen

Kan, of je koopt een kant-en-klare kabel zoals net zei.

Als je het zelf doet, moet wel wel goed weten hoe je de kabeltjes moet bevestigen. 

2 meter zou al meer dan genoeg zijn en aangelegde kabel met krammen vastgezet moet dan wel heel blijven, en daar ben ik bang voor dat ie knapt

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 11, 2026

En al gaat het kapot, dan heb je toch een nieuwe kabel die ervoor geschikt is?

Ja, dan mag ik vanuit de meterkast helemaal een nieuwe kabel leggen omdat een prutser door KPN ingehuurd of in dienst van KPN dat op zo'n manier heeft aangelegd

Waar zijn de vakmensen nog?………………….

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Je zegt dat het maar twee meter is? Van basisstation tot aan het modem.

Het is overigens tot nu toe nog nooit bewezen dat het door die kabel komt, hè. Het enige wat je hebt gezegd is dat het fragiel is. Dus het kan geen kwaad om die kabel te vervangen. Dan weet je zeker of het daaraan lag, in plaats van dat je nu staat te foeteren op de onkunde van een KPN monteur.

• January 12, 2026

Die kabel is een ethernet kabel, 4x2 aders voor internet.
Is ook uitstekend geschikt voor vele ander dingen, ook telefoon.
Dan zijn er maar 2 draadjes nodig.

Het kan zijn dat het stekkertje er niet goed aan zit, of het stekkertje zit los, stof er tussen komt ook vaak voor.
Zet de telefoon aan, groene toets 2 x indrukken voor luidsprekend - kiestoon en dan aan de stekkertjes rommelen en horen of het wegvalt.

Voor de test met een kort kabeltje naast het modem zetten.

Ja, daar heb je wel gelijk in maar ik ben bijna 90 jaar en zie mij niet meer een kabel vanuit de meterkast door wanden heen naar mijn telefoon spijkeren om er misschien vervolgens achter te komen dat het hoofdtoestel in de woonkamer geplaatst had moeten worden en met een veel langere kabel, kunt u dat begrijpen of niet?

• January 12, 2026

Aha, nou de kabel zelf zal niet stuk zijn, hooguit het stekkertje of het toestel.

Ja, lastig, geen handige H in de buurt ?
Er is vast wel iemand met de juiste kennis in de buurt maar vind ‘m maar eens.

Dit

Of kijk of er een :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Repair_Caf%C3%A9
https://www.repaircafe.org/
In de buurt is.

schreef ik zojuist hier :

Ja dat is een idee, want KPN laat je in de steek
AEG had vroeger een slogan AEG laat je nooit in de steek

maar dat geld vast niet voor KPN!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Waarom blijf je erop hameren dat "KPN je in de steek laat”, terwijl nog steeds niet bewezen is dat de kabel de oorzaak is? Test het nu eerst eens uit met een nieuwe kabel, en kijk eens of dat de boel oplost. Als dat prima werkt, dan sla je de weg in om de boel definitief aan te sluiten.

Het is gewoon jammer dat je rants naar KPN staat uit te roepen, terwijl er in dit topic zat adviezen gegeven worden.

• January 12, 2026

Dat is ook zoiets, vrougah kwam de aansluiting en het toestel van de PTT en mocht je het toestel afstoffen maar verder niets.
Maar nu is het is geen totaal product meer, dus als je een monteur laat komen en het ligt aan het toestel dan maak je kans op een rekening. Maar als de telefoon ook van KPN komt wat dan ?

Die rekening krijg je toch wel, alleen de service niet meer {:-)

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Zullen we ons weer verder op het probleem richten?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Persoon die helpt, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Kom je er zo een beetje uit? Weet je inmiddels of het in het toestel of de kabel zit?
Je kunt hiervoor ook altijd even met ons bellen op 0800-0402 (vanaf je mobiele telefoon), mijn collega's kunnen ook een monteur inplannen als je dat graag wilt. Je kunt dit ook zelf doen op kpn.com/monteur hier zijn mogelijk wel kosten aan verbonden.

Ja, ik denk dat er een deskundige monteur moet langskomen om het broddelwerk van de vorige monteur goed te maken; zelf denk ik dat er door het verplaatsen van het toestel waarop de harde telefoondraad is aangesloten een breuk in de kabel heeft veroorzaakt en dat dat de oorzaak is

Telefoonstopcontact en telefoonstekker heb ik nog wel liggen zodat het aangesloten kan worden zoals het hoort. Mogelijk is de afstand van het hoofdtoestel ook iets te ver waardoor het DECT signaal net aan de zwakke kant is?

Ik wil er best voor betalen maar vind het onterecht dat ik de volle prijs moet betalen voor wat de 1e monteur verkeerd heeft gedaan

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Ik heb het idee dat je een beetje te haastig bent.…

Het zijn nog steeds verdenkingen. Koop eerst eens een lange kabel, leg deze even om, en kijk eens voor een weekje hoe het werkt. 

Maar wat nu als het probleem ergens anders in ligt. Misschien ligt het aan de telefoon zelf, zoals het DECT bereik. 

Als nou blijkt dat de kabel het probleem is, is het geen rocket science om de kabel te vervangen. Er is vast iemand in je omgeving die dit voor veel goedkoper kan doen. Misschien voor een kratje bier of een appeltaart. Ik zeg maar wat. Of heb je liever dure voorrijkosten? 

• January 13, 2026

En dat bedoelde ik dus met :

Maar nu is het is geen totaal product meer, dus als je een monteur laat komen en het ligt aan het toestel dan maak je kans op een rekening. Maar als de telefoon ook van KPN komt wat dan ?

Dit probleem zal door hier heen en weer typen niet opgelost gaan worden.
Er zal iemand naar toe moeten.