Skip to main content

Het hebben van een VOIP nummer is handig als je vanuit een andere locatie wilt bellen of gebeld wil worden. De registratie van het nummer lukt verrassend genoeg alleen maar binnen het KPN netwerk (vanaf thuis of via een VPN naar huis) en niet vanuit, bijvoorbeeld, het buitenland. Hiermee gaat een groot deel van het voordeel van het VOIP nummer verloren.

Waarom is registratie van een VOIP nummer niet mogelijk van buiten het KPN netwerk? Andere organisaties, als cheap connect, maken dit wel mogelijk. Is er een manier om dit te kunnen enablen?

 

De registratie moet je thuis doen.

Daarna kan je 'm wereldwijd gebruiken hoor.

KPN is KPN en Cheapconnect is Cheapconnect. Ik kan me zo voorstellen dat voip nrs bij kpn alleen via je eigen ip geregistreerd kunnen worden. En volgens mij alleen voor zakelijke KPN EEN klanten.

Niet voor consumenten of ZZP.


Dank je voor je reactie.  Met het registreren van en VOIP nummer bedoel ik het proces dat een VOIP applicatie de verbinding opzet met de ‘centrale’ VOIP provider. Dit lukt me alleen maar als de VOIP applicatie actief is op het eigen (KPN) IP adres.

Je geeft aan dat het VOIP nummer wereldwijd te gebruiken is, maar dat is niet wat ik ervaar: De VOIP applicatie kan alleen maar verbinding opzetten met de provider VOIP centrale vanaf het eigen IP adres: dus als ik thuis ben of een VPN heb opgezet naar huis.

Heb ik iets gemist?


Heb ik iets gemist?

Ja. KPN is geen voip provider zoals Cheapconnect. KPN bied telefonie aan wat bedoelt is voor thuisgebruik. Niet voor elders ter wereld. Het werkt via voip. En er kan eigen apparatuur gebruikt worden. Dat heeft KPN mogelijk gemaakt. Maar het idee is dat u het gewoon thuis in de huiskamer gebruikt.


Als je daadwerkelijk VoIP wilt die overal ter wereld te gebruiken is en via de provider KPN zal je KPN EEN MKB moeten aanschaffen. Maar eerlijk is eerlijk; als dit de enige reden is zijn er goedkopere alternatieven. 


Als je het nummer bij kpn hebt via een consumenten of zzp abonnement is het inderdaad alleen thuis te gebruiken. Ook via  eigen modem of ATA.

Het was mij in je vraagstelling niet duidelijk dat het een kpn nummer op een consumenten aansluiting betreft. Dat wordt doorgaans via de phone poort van het modem gebruikt.

Als VoIP dienst op een consumenten aansluiting kan je beter cheapconnect gebruiken en niet kpn.


Bedankt voor de reactie. Dat is jammer om te horen dat een VOIP nummer alleen bruikbaar is op een KPN IP-adres.

Er is geen enkele technische beperking om de registratie van een VOIP nummer vanaf een ander IP adres te doen. Dit voelt een beetje uit de tijd dat bij KPN het POPen van e-mail alleen mogelijk was vanuit het KPN netwerk. KPN zou toch inmiddels wel moeten weten dat de wereld minder statisch is dan toen de telefoons nog aan een koperdraad met de centrale waren verbonden, ook voor non-MKB-ers. KPN gedraagt zich als een dinosauriër voor consumenten.

Ik meen me te herinneren dat in de XS4ALL tijd deze beperking niet bestond en meen me ook te kunnen herinneren dat er ‘niets’ zou veranderen bij de overgang van XS4ALL naar KPN. Kennelijk is er wel iets veranderd: Voor consumenten zijn er, in elk geval voor een VOIP nummer, beperkingen bijgekomen.

 


KPN levert geen VOIP. KPN levert telefonie. Het werkt op de achtergrond via VOIP. Maar als zodanig bied KPN het niet aan. 

Als u VOIP wilt, dan moet u gewoon ergens anders zijn. Zo simpel is dat. 

Er is ook geen enkele reden om het bij KPN af te nemen. Want anderen zijn daarin veel goedkoper. 


Een nummer EN de gesprekskosten zijn bij kpn  peperduur ten opzichte van cheapconnect. 

Waarom zou je dan het nummer bij kpn registreren terwijl je vele vele malen goedkoper uit bent met cheapconnect???

Kpn biedt de wereldwijde oplossing alleen met KPN ÉÉN abonnementen. 

 

ook voor non-MKB-ers. KPN gedraagt zich als een dinosauriër voor consumenten.

Ach. En er is voor jouw als consument (!) de keuze uit vele VoIP aanbieders. Dus als je per se kpn wilt wie is dan de dinosaurus?


Dat is jammer om te horen dat een VOIP nummer alleen bruikbaar is op een KPN IP-adres.

Ik ben juist blij met het feit dat de VoIP aansluiting alleen op het KPN netwerk gebruikt kan worden. Ik had zelfs nog liever gezien dat het telefoonnummer alleen vanaf de eigen aansluiting gebruikt kon worden.

Er is veel te veel fraude geweest met het hacken van telefoonnummers waarmee dan dure lijnen gebeld werden. Ik zou ook niet snel een postpaid VoIP abonnement nemen zonder een beveiliging op locatie (apparaat/netwerkaansluiting). Voor prepaid VoIP abonnementen heb ik daar veel minder moeite mee, sterker nog, ook ik bel via CheapConnect. 


Het kunnen gebruiken van een VOIP nummer buiten het KPN netwerk zou ook een opt-in of configuratie item kunnen zijn voor diegenen die het risico van een VOIP-hack wel willen nemen, bijvoorbeeld door het risico te verlagen door een sterk password te kiezen en een secure verbinding te gebruiken. Dat laatste is trouwens lang een onmogelijkheid geweest, ook bij XS4ALL. Het blijft altijd altijd een afweging tussen security en gebruikersvriendelijkheid.

Uitgaande gesprekken zijn bij mij ook via Cheapconnect: de prijzen van KPN zijn, vergeleken met die van Cheapconnect, absurd hoog. Ik heb mijn VOIP nummer alleen voor inkomende gesprekken of, in noodgevallen als cheap connect niet zou werken, via het KPN VOIP nummer. Cheapconnect is echter de afgelopen jaren buitengewoon betrouwbaar gebleken. Het lijkt erop dat ik mijn KPN VOIP nummer inderdaad beter kan verhuizen naar Cheapconnect.

 


Uitgaande gesprekken zijn bij mij ook via Cheapconnect: 

Dat is precies zoals ik het ook ingericht heb. Inkomend via KPN en uitgaand via CheapConnect.

Zakelijk heb ik ook nummers die volledig via CheapConnect lopen.

 

Bij KPN is het momenteel ook zo dat er maar één telefoon/VoIP ATA aangemeld kan zijn op een VoIP aansluiting.

Bij CheapConnect kan je meerdere telefoons/VoIP ATA's tegelijkertijd actief hebben op dezelfde VoIP aansluiting en kan je ook met meerdere telefoons tegelijkertijd bellen.

 

Het lijkt erop dat ik mijn KPN VOIP nummer inderdaad beter kan verhuizen naar Cheapconnect.

Als je minder belt dan de kosten voor belonbeperkt Nederland of EU dan is dat Inderdaad een goede keuze.