Skip to main content
Antwoord

Siemens N300IP en DECT S700 HPRO stoort alleen maar

• September 4, 2025
  • 11 reacties
  • 70 keer bekeken

Mijn siemens N300ip centrale en handset S700 HPRO lijken niet meer te werken op mijn Experiabox. En met ‘niet meer werken’ bedoel ik: storen. Ik heb alle toestellen meerdere keren gereset (centrale naar de fabrieksinstellingen), kabels vervangen (tussen Experiabox en N300), batterijen van de handsets (ik heb er meerdere) zijn vol, maar de storing blijft. De storing klinkt als een ratelende radiostoring. Een elektronisch getik waardoor je de signaleringstoon niet hoort. Iemand een oplossing hiervoor?

Beste antwoord door Vulpen

Jammer, Te laat dit topic gezien. heb hier een N300A IP in gebruik (zelfde firmware/apparaat maar heeft ook antwoord apparaat funtionaliteit).

Nu ben ik het niet helemaal eens met de statement dat de N300 IP nog echt actueel is (meer dan 15 jaar oud namelijk)  maar hij werkt nog steeds fantastisch (heb er begin dit jaar nog een aangeschaft voor familie omdat hij in mijn ogen niet stuk te krijgen is en altijd blijft werken :))

Ik gebruik hem sinds dat men eigen routers kan mag/moet kunnen gebruiken en daarmee ook de VOIP gegevens van KPN gereset en opgevraagd kunnen worden. Zonder problemen met de VOIP van KPN geconfigureerd (Ok wat opstart problemen die je in detail kan vinden op het forum hier maar sindsdien nooit meer issues). En dat is al 4 jaar het geval.

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 4, 2025

Beste ​@RenEeFr wat zegt de helpdesk van Gigaset, zo heet Siemens tegenwoordig en als die van jou nog echt Siemens heet, is deze zwaar verouderd en aan vervanging toe.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@RenEeFr 

Zowel de N300 ip als de handset S700 PRO zijn vrij actuele toestellen van Gigaset, dus die zouden het nog prima moeten doen.

Gigaset is trouwens een volledig zelfstandig merk, en valt onder de Goldin Group.
Siemens heeft hier geen enkele verbinding mee, en bestaat nog gewoon als zelfstandig Duits merk.
Dan weet jij dat ook weer gelijk ​@JanD .

Waarom jij een ratelde storing ervaart, en een electronisch tik is mij ook niet direct bekend.
Het kan zijn dat er een storing/defect zit in de Gigaset N300 ip of de handset zelf.
Gezien je zelf al van alles hebt geprobeerd, adviseer ik je om de klantenservice van Gigaset te benaderen op telefoonnummer: 020-7006070
Bereikbaar: Maandag tot vrijdag van 8:30 tot 17:30 uur

Mocht je nog binnen de garantietermijn zitten, dan kun je ook contact opnemen met de verkoper waar je de Gigaset N300 ip en S700 PRO hebt gekocht.

HeidiV
Topper
  • September 6, 2025

Hi ​@RenEeFr 

Heb je de N300 via een telefoonkabel (analoog) aangesloten?

Als je als test even een ander analoog toestel aansluit op de Experiabox krijg je dan hetzelfde verschijnsel of werkt dat normaal?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 6, 2025

Beste ​@Michel.uit.Arnhem dat ​@RenEeFr het merk Siemens noemt is niet vreemd.

De huidige Gigaset toestellen heetten vroeger Siemens, al is dat al wel weer een aantal jaren geleden.

Dat Siemens nu geen (juridische) binding meer heeft met Gigaset is een ander verhaal.

Vroeger thuis en op het werk hadden we Siemens DECT toestellen, toen deze aangevuld en/of vervangen moesten worden heetten ze op een gegeven moment Gigaset en KPN bracht verschillende Siemend/Gigaset toestellen uit onder eigen naam, maar waren veel te duur en zijn nog steeds veel te duur.

Gigaset, opgericht in 1941 in Bocholt, Duitsland, heeft een rijke geschiedenis als producent van draadloze telefoons en zakelijke telefonieoplossingen, en produceert sinds 2018 ook smartphones. Het bedrijf is ontstaan uit de Siemens Home and Office Communication Devices en staat bekend om zijn \"Made in Germany\" kwaliteit, waarbij het het enige Europese bedrijf is dat deze producten in Duitsland vervaardigt. 

Belangrijke mijlpalen:

• 1941: De productie begint in Bocholt, Duitsland. 
  • 1993: De wereldwijde verkoop van draadloze DECT-telefoons begint, waarna dit het kernproduct wordt. 
  • Oktober 2008: Het bedrijf opereert onder de eigen naam Gigaset, na te zijn voortgekomen uit Siemens. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 7, 2025

grappig. Ik vraag waarom iets niet werkt en ik krijg een heel lemma over de juiste naamvoering. Feit is dat hij het nog steeds niet doet. Dank allen voor het aandragen van een mogelijke oplossing voor het probleem.

Ik heb besloten een nieuwe centrale te kopen. Topic mag gesloten worden

HeidiV
Topper
  • September 7, 2025

Een andere telefoon op de analoge poort van de EB doet het wel goed?

Het zou zonde zijn om en nieuwe centrale te kopen als de EB het probleem blijkt te zijn.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • Antwoord
  • September 8, 2025

Jammer, Te laat dit topic gezien. heb hier een N300A IP in gebruik (zelfde firmware/apparaat maar heeft ook antwoord apparaat funtionaliteit).

Nu ben ik het niet helemaal eens met de statement dat de N300 IP nog echt actueel is (meer dan 15 jaar oud namelijk)  maar hij werkt nog steeds fantastisch (heb er begin dit jaar nog een aangeschaft voor familie omdat hij in mijn ogen niet stuk te krijgen is en altijd blijft werken :))

Ik gebruik hem sinds dat men eigen routers kan mag/moet kunnen gebruiken en daarmee ook de VOIP gegevens van KPN gereset en opgevraagd kunnen worden. Zonder problemen met de VOIP van KPN geconfigureerd (Ok wat opstart problemen die je in detail kan vinden op het forum hier maar sindsdien nooit meer issues). En dat is al 4 jaar het geval.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

Dag Vulpen, ik ben blij met je reactie, met name ook om te lezen dat je een kpn medewerker bent. Ik heb ondertussen een nieuwe (nou ja) gebruikte N300 centrale, aangesloten met een RJ 45 (dus de VOIP niet gebruikt (want: dat deed ik al niet). Die geeft precies dezelfde storing. in de Experiabox nog maar ‘s geprobeerd de poorten te wisselen (van poort 1 naar poort 2) maar dat leverde niets op. Ik heb nu werkelijk alles gewisseld, veranderd, opnieuw aangekocht, gereset, aangemeld en noem het maar op. niets werkt. ik vraag me af of de telefoonpoorten van de Experiabox defect zijn. wat zou je aanbevelen?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 11, 2025

Beste ​@RenEeFr LAN-poorten met een RJ45 aansliuiting zijn geen telefoonpoorten, dat zijn de 1 of 2 groene poorten op je modem die je met een RJ11 stekker aansluit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

Het gaat om de details, hm? Dank je wel Jan! Ze zitten goed hoor, in de juiste poort met het juiste snoer en de geleverde stekker (voor de taalpuristen: de juiste connector)

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • September 14, 2025

Dus je gebruikt de analoge lijn van de experiabox en heb die op je N300 aangesloten, 
Zo heb ik hem (niet meer) in gebruik. destijds op mijn v10 had ik die issues iig niet.

Je zou wat anderen hebben aangeraden nog een “oud” analoog toestel op kunnen duikelen om daar de poorten van je experiabox mee te testen. normaliter is poort 1 ingesteld en daar zou je analoge telefoon het prima op moeten doen. 

Als dat (ook) niet werkt is het goed om contact op te nemen met de servicedesk want dan vermoed ik een probleem met ofwel de experiabox zelf of mogelijk een bug in de firmware.

Als je wat avontuurlijker bent en technish onderlegt kun je in de huidige firmware van de experiabox de voip uitzetten zodat de experiabox niet meer je telefoon afhandeld. Dan zou je doormiddel van de rj45 kabel ;) je n300 als "VOIP” centrale instellen maar dat zou ik op dit moment nog niet willen adviseren