Skip to main content
Vraag

SIP Account settings: SIP ALG uitzetten ZTE H369A; niet mogelijk?

• April 28, 2025
  • 29 reacties
  • 294 keer bekeken

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img

Met een cheapconnect SIP accountsettings gebruik ik MicroSIP op een workstation.

MicroSIP laat zien dat ik online connectie heb met mijn SIP settings, en ik kan inkomende gesprekken houden op de workstation.

Maar uitgaande telefoongesprekken (nog) niet. continue krijg ik bericht connection timed out. Ik kan geen uitgaande gesprekken opzetten.

Heb ZTE G369A portforwarding op UDP 5060, UDP 1000_20000, RTP extra 4000-4100, 5080, 5070, 5072, 5074, 5076  &5078.

DMZ: aan op IP

UPnP: aan

waarschijnlijk staat: 

• NAT/firewall-probleem (verkeerde mapping van interne IP's).

• SIP ALG staat nog aan op de ZTE H369A (en verstoort de SIP-pakketten).

Maar hoe verander ik dit?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

29 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 28, 2025

Heb je ook een telefoonnummer via kpn zelf?

Onder telefooninstellingen kun je het telefoongebeuren uitzetten. Maar dan werken ook de telefoonpoorten op het modem zelf niet.

Overigens vind ik de term SIP ALG niet bij de telefoon instellingen.

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

Ja ik heb een kpn nummer, maar uit gezet. Heb een nummer van cheapconnect. Kan KPN de SIP ALG uitzetten?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 28, 2025

Geen idee waar je “SIP ALG” ziet staan. 

Ik heb gekeken bij ‘instellingen telefoonnummers’ en ‘instellingen systeem’.

Heb je de blauwe knop “zet kpn telefoonnummers uit” nog gebruikt / geprobeerd?

Ik hoop dat hier nog iemand komt die meer in het modem zit dan ik.

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • April 29, 2025

Ha Peter, 

SIP ALG staat ook niet in de ZTE H369A. Maar wordt wel geadviseerd om uit te zetten.

Vandaar mijn vraag.. De blauwe knop kpn telefoonnummers uit had ik inderdaad ook al geprobeerd. Dank!

Heeft iemand MicroSIP wel werkend op een PC via  ZTE H369A? Het zou toch zonde zijn om hiervoor weer een aparte router te moeten kopen..

• April 29, 2025

Heb je al een andere poort geprobeerd.
( in je openingsbericht heb je het daar al wel over (?)  )

Zoek op dit forum met : 5060

Of met met : 5060 wjb

wjb, zeer spijtig :

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 1, 2025

Ja, verschillende poorten staan open. SIP ALG is helaas niet te vinden. Raar dat SIP ALG functionaliteit niet in de configuratie te veranderen is. Het geeft meestal alleen maar problemen bij VoIP. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ik ga heel eerlijk zijn dat ik hier totaal geen verstand van heb. Heb ook nog nooit gehoord van SIP ALG. Dus ik weet niet of ik je hierbij kan helpen.

Maar misschien kun je wel kijken naar de firewall, zoals je zelf al aangaf. 

En je zegt verschillende poorten open te hebben staan, ook poort 5060 zoals ​@KeesYagi aangaf?

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 3, 2025

Ik ga heel eerlijk zijn dat ik hier totaal geen verstand van heb. Heb ook nog nooit gehoord van SIP ALG. Dus ik weet niet of ik je hierbij kan helpen.

Maar misschien kun je wel kijken naar de firewall, zoals je zelf al aangaf. 

En je zegt verschillende poorten open te hebben staan, ook poort 5060 zoals ​@KeesYagi aangaf?

Dank voor je reactie. Ja, stond in mijn eerste bericht:

“Heb ZTE G369A portforwarding op UDP 5060, UDP 1000_20000, RTP extra 4000-4100, 5080, 5070, 5072, 5074, 5076  &5078.”

Wat ik niet begrijp is dat je SIP ALG niet gewoon kunt uitzetten. Is de configuratie door KPN engineers wel te tweaken, Dit moet toch mogelijk zijn? Het is beetje vreemd dat de ZTE A369H dit blokkeert zonder dat er een oplossing is.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ah, ja, ik zie het nu. Ik zag wel 5080 en 5070, totaal over 5060 heen gelezen, sorry.

Ik gok dat SIP ALG iets is wat voor de meeste KPN gebruikers helemaal niet van belang is. Zoals ik zei, ik heb er nog niet eerder van gehoord. Dat dit niet uit te zetten is, zal ‘as designed’ zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 5, 2025

Er is geen SIP ALG. Niet iets van de 2 SIP servers overruled ofzo.

Dus als je nou es uitlegt wat je daarmee bedoelt? (alg zal wel algemeen zijn)

Maar als je de kpn nummers uitzet in je modem zijn de beide SIP servers UITgeschakeld in het modem. Dit is juist gedaan voor gebruikers die een losse ATA prefereren.

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 7, 2025

Er is geen SIP ALG. Niet iets van de 2 SIP servers overruled ofzo.

Dus als je nou es uitlegt wat je daarmee bedoelt? (alg zal wel algemeen zijn)

Maar als je de kpn nummers uitzet in je modem zijn de beide SIP servers UITgeschakeld in het modem. Dit is juist gedaan voor gebruikers die een losse ATA prefereren.

Hoe weet je dit zo zeker:, staat deze informatie ergens? Ik kon het namelijk niet vinden. Alg staat niet voor algemeen.. 

SIP ALG = Session Initiation Protocol Application Layer Gateway. Het is  een functie in veel routers en firewalls die het SIP-verkeer (voor VoIP-telefonie) probeert te inspecteren en aan te passen, meestal om NAT (Network Address Translation) beter te ondersteunen.

Het kpn nummer staat uit, en toch werkt uitbellen met MicroSIP niet. (Inkomend wel)

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Pff, ik heb gezocht, maar ik kan hierover niks anders vinden dan jij zelf ook al gevonden had. Heb je toevallig nog naar de firewall instellingen gekeken?

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 8, 2025

Dag Denise, ik  heb idd al eerder de firewall instellingen aangepast..

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@HowLiu 

Hopelijk heb je wat aan de volgende informatie, problemen met bellen met MicroSIP:

Oproepen

1. Kan niet bellen

Wanneer u probeert te bellen, verschijnt het volgende bericht:

Fout: "Kan geluidsapparaat niet openen: Ongedefinieerde externe fout. Fout #450001" (na Windows 10 update 1803).

Herstel de microfoonmachtiging in de Windows-instellingen (Windows Instellingen => Privacy => Microfoon).

Fout: 'Kan standaard audioapparaat niet vinden'.

Zowel luidsprekers als microfoon zijn vereist. Om te kunnen bellen, moet u een in- en uitgangsgeluidsapparaat in uw systeem hebben. Hetzelfde geldt voor RDP-verbindingen.

Fout: "Er is een ongeldige parameter doorgegeven aan een systeemfunctie".

Geef toegang tot de microfoon in de instellingen van Kaspersky Anti-virus.

Fout: "Hier niet acceptabel".

Dit is een reactie van uw PBX. Uw PBX ondersteunt mogelijk niet de gevraagde audio-/videocodec, encryptie of andere gevraagde functies die u in microsip hebt ingeschakeld. Raadpleeg de PBX-logs voor meer informatie. Test ook met een schone installatie van microsip, waarbij alle extra functies standaard zijn uitgeschakeld.

Fout: "Einde bestand".

Wijzig Transport naar UDP.

2. Ik kan geen gesprek starten of beëindigen

Fout: "Verbindingstime-out", "Aanvraagtime-out".

• Test met een schone installatie van microsip, waarbij alle extra functies standaard zijn uitgeschakeld ( opmerking 1 ).
  • Zorg ervoor dat uw SIP-accountconfiguratie correct is. Controleer de velden: gebruikersnaam, wachtwoord, domein, server, proxy.
  • Zorg ervoor dat u het juiste nummer draait, in het juiste formaat, met het juiste netnummer, enz. (vaak foutmelding ' Niet gevonden ').
  • Schakel SIP ALG uit in de routerinstellingen.
  • Probeer het eens met UDP, TCP en TLS-transport, één voor één.
  • Probeer met/zonder "IP herschrijven toestaan". Probeer met/zonder STUN-server.
  • Probeer de bronpoort in de microsip-instellingen in te stellen op 5060.
  • Probeer te bellen vanaf een andere computer, met een andere router of een andere internetverbinding.
  • Controleer uw PBX-configuratie en NAT-ondersteuning.

3. Gemiste inkomende oproepen.

Dit kan gebeuren als je router de verbinding verbreekt door een time-out vanwege inactiviteit. Om dit probleem op te lossen, moet je de time-outs in je accountinstellingen verlagen.

Met een van deze minimumwaarden wordt het probleem meestal opgelost: "Keep-Alive" = 9 of "Register Refresh" = 58.

Wij raden u aan de waarde voor "Register Refresh" niet te laag in te stellen, aangezien dit de belasting van uw PBX zal verhogen.

U moet de waarde bepalen en instellen waarbij het probleem verdwijnt.

4. Geen inkomende gesprekken, uitgaande gesprekken werken wel.

Controleer of uw statusbalk een groen pictogram met de tekst 'Online' weergeeft. Zo ja, dan is de telefoon geregistreerd in de PBX en klaar om inkomende oproepen te ontvangen.

Zorg ervoor dat je internetrouter geen obstakels vormt voor inkomende gesprekken. Je kunt tijdelijk een andere internetverbinding proberen (probeer een mobiele hotspot) of probeer de router te vervangen door een ander model.

U kunt de inkomende gesprekken controleren met een andere softphone. Mogelijk ligt het probleem aan de PBX-zijde.

5. Geen geluid of eenrichtingsgeluid

Dit kan gebeuren als u een of meerdere routers (met NAT) gebruikt op weg naar de PBX, of als uw computer meerdere netwerkverbindingen heeft.

U moet uw PBX configureren om NAT te ondersteunen. Voor Asterisk chan_sip moet u bijvoorbeeld "nat = auto_force_rport,auto_comedia" toevoegen aan het bestand sip.conf, en voor Asterisk res_pjsip - "rtp_symmetric=yes", "rewrite_contact=yes", "force_rport=yes" aan het bestand pjsip.conf.

Als u de PBX-configuratie niet kunt wijzigen, kunt u proberen de functie 'IP-herschrijven toestaan' in te schakelen. Deze functie doet dat op de softphone-kant. Indien mogelijk schakelt u 'SIP ALG' uit in de router(s). 'SIP ALG' kan het correct herschrijven van IP-adressen verstoren.

De volgende acties kunnen u ook helpen:

• Laat slechts één actieve netwerkverbinding staan ​​of selecteer handmatig het lokale IP-adres (of voer uw openbare IP-adres in) in het venster voor het instellen van het account.
  • Test met een schone installatie van microsip, waarbij alle extra functies standaard zijn uitgeschakeld ( opmerking 1 ).
  • Probeer met/zonder STUN-server.
  • Probeer zonder/met "ICE".
  • Probeer de bronpoort in de microsip-instellingen in te stellen op 5060.
  • Probeer te bellen vanaf een andere computer, met een andere router of een andere internetverbinding.

6. Gesprekken worden verbroken

• Schakel SIP ALG uit in de routerinstellingen.
  • Probeer het eens met UDP, TCP en TLS-transport, één voor één.
  • Probeer met/zonder "IP herschrijven toestaan". Probeer met/zonder STUN-server.
  • Controleer uw PBX-configuratie en NAT-ondersteuning.
  • Probeer sessietimers uit te schakelen als uw verbinding na XX sec/min. wordt verbroken (dit wordt niet aanbevolen als permanente oplossing).

7. Lange initialisatietijd bij het maken van gesprekken

Als er een grote vertraging is tijdens het bellen, probeer dan over te schakelen van TCP+UDP naar UDP-transport. Vaak ondersteunt een SIP-server geen TCP.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 8, 2025

@LaurensZalm volgens mij doe je weinig meer op 't forum maar weet dat jij als expert KPN EEN wel wat meer van SIP ALG ik af weet dan mij. Zin om weer eens aan te schuiven op het forum? 

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

Ik zal MicroSIP dir delen vanuit Gdrive

• screenshots van H369A settings
  • geanonimiseerde logfile van MicroSIP

De windows firewall is correct ingesteld:

• het Inbound en Outbound SIP-verkeer wordt toegestaan.

• Ook geen verdere blokkade aan de kant van Windows Firewall.

Gateway ZTE H369A met NAT/SIP ALG is meest waarschijnlijke probleem;

Want: vanuit PC stuurt MicroSIP een SIP-bericht (bijv. INVITE) met zijn eigen IP-adres

• De gateway ZTE H369A moet dat omzetten (NAT) naar een openbare IP-adres

• Waarschijnlijk door een fout in NAT/SIP ALG:

• blijft het verkeerde IP staan

• SIP provider Cheapconnect weet dan niet waarheen hij moet antwoorden.

• Resultaat: geen respons (...)

Dat is een probleem, want de ZTE H369A heeft SIP ALG ingebouwd én is niet uit te zetten via het webinterface.. een oplossing is dat KPN om de ZTE in bridge mode te zetten (modem wordt dan 'dom').

Is mijn conclusie niet correct? Terugkoppeling van harte welkom!

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

Hoi ​@HowLiu 

Hopelijk heb je wat aan de volgende informatie, problemen met bellen met MicroSIP:

etc, etc..

Dank voor je reactie Michel! Tof dat je meedenkt.

Alles al keer geprobeerd, maar helaas..

• May 9, 2025

Voor de test/omweg/werk er om heen/oplossing zou je freevoipdeal eens kunnen proberen.
Daar mee kun je alleen uit bellen, maar wel met je eigen nummer, na verificatie uiteraard.

freevoipdeal noem ik even maar zo zijn er veel meer, van dezelfde club.
Zoek op “betamax dellmont”

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 9, 2025

een oplossing is dat KPN om de ZTE in bridge mode te zetten (modem wordt dan 'dom').

Dan werkt ook TV bijvoorbeeld niet meer. En daar zal dan sowieso een eigen modem (in router modus) achter moeten want een router is wel nodig.

Bij Ziggo moet het ook alleen in Bridge als je een eigen modem gaat gebruiken. Op de alleen nog actieve poort 1 LAN moet dan je eigen 'modem’ (eigenlijk router dus).

Bij KPN hoeft dat niet en is het zelfs onwenselijk. Bij KPN gaat ie met eigen modem niet in Bridge, omdat er bij glas de NT al zit. En bij DSL dient het eigen modem/router een eigen DSL-modem te bevatten.

😉

🔸Een kpn modem is eigenlijk meer voor gebruikers die het as is willen gebruiken. Geen gedoe met allerlei instellingen en dergelijke. Voor meer specifieke wensen kun je een Fritzbox bij kpn huren. Of in een (andere) winkel kopen. 

Met een Fritzbox kun je echt van alles. Veel meer dan met (standaard) modem van kpn.

Forummer wjb ✝ had cheapconnect, maar alleen voor uitbellen. Dat werkte bij hem wel. Hij gebruikt(e) een eigen modem. 

Binnenkomende gesprekken kwamen via het kpn nummer bij hem binnen. Datzelfde nummer was uitbellend bij cheapconnect. 
In dit topic wordt ie node gemist. We hebben nu helaas geen SIP deskundige meer.

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

een oplossing is dat KPN om de ZTE in bridge mode te zetten (modem wordt dan 'dom').

Dan werkt ook TV bijvoorbeeld niet meer. En daar zal dan sowieso een eigen modem (in router modus) achter moeten want een router is wel nodig.

Bij Ziggo moet het ook alleen in Bridge als je een eigen modem gaat gebruiken. Op de alleen nog actieve poort 1 LAN moet dan je eigen 'modem’ (eigenlijk router dus).

Bij KPN hoeft dat niet en is het zelfs onwenselijk. Bij KPN gaat ie met eigen modem niet in Bridge, omdat er bij glas de NT al zit. En bij DSL dient het eigen modem/router een eigen DSL-modem te bevatten.

😉

🔸Een kpn modem is eigenlijk meer voor gebruikers die het as is willen gebruiken. Geen gedoe met allerlei instellingen en dergelijke. Voor meer specifieke wensen kun je een Fritzbox bij kpn huren. Of in een (andere) winkel kopen. 

Met een Fritzbox kun je echt van alles. Veel meer dan met (standaard) modem van kpn.

Forummer wjb ✝ had cheapconnect, maar alleen voor uitbellen. Dat werkte bij hem wel. Hij gebruikt(e) een eigen modem. 

Binnenkomende gesprekken kwamen via het kpn nummer bij hem binnen. Datzelfde nummer was uitbellend bij cheapconnect. 
In dit topic wordt ie node gemist. We hebben nu helaas geen SIP deskundige meer.

OK. dat was ook mijn gedachten. Maar moet ik wéér extra apparaat met een stekker aansluiten.. En dat doe ik liever niet. Zelf in het verleden bij Cisco verantwoordelijk voor gateways, routers etc.  Hoopte (met alle deskundigen aanwezig) dat het mogelijk was om hier op de forum een andere oplossing te vinden. Helaas dus.  

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

Voor de test/omweg/werk er om heen/oplossing zou je freevoipdeal eens kunnen proberen.
Daar mee kun je alleen uit bellen, maar wel met je eigen nummer, na verificatie uiteraard.

freevoipdeal noem ik even maar zo zijn er veel meer, van dezelfde club.
Zoek op “betamax dellmont”

Dat is wellicht ook nog een route die ik kan bewandelen. Bedankt voor de tip.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 9, 2025

Het is onnodig en rommelig hele voorgaande berichten te quoten.

Maar moet ik wéér extra apparaat met een stekker aansluiten.

Eh, niet toch. KPN modem vervalt, dat zet je met stekker en al in de kast.

Fritzbox komt, met stekker.

Aantal stekkers blijft gelijk.

HowLiu
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

Fritzbox komt, met stekker.

Aantal stekkers blijft gelijk.

Eh, niet toch. KPN modem vervalt, dat zet je met stekker en al in de kast

Ah tuurlijk, h369a vervangen. Dan is de fritz de gateway, router, wifi & switch. 

• May 9, 2025

Het is onnodig en rommelig hele voorgaande berichten te quoten.

Hoe kan dat “ineens” zo toenemen ? ? ? ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 9, 2025

Dat men aansluitend op het LAATSTE bericht de quote knop gebruikt verbaasd mij ook ​@KeesYagi . De editor is dan tenslotte al in beeld. Of je moet heel strak gescrold hebben.