Skip to main content
Antwoord

SIP gegevens opvragen / Servicetool blijft foutmelding geven

• October 25, 2025
  • 9 reacties
  • 121 keer bekeken

In september overgestapt van ZIGGO (internet, TV, vaste telefoon) naar KPN glasvezel dat toen werd aangelegd. Had de modem van KPN al ontvanger, maar de ONT-box niet. Na een belletje naar de KPN helpdesk is door KPN Netwerk is de ONT-box daarna snel geleverd en geïnstalleerd (een Genexis XGS-PON ONT over de FTU geschoven). Glasvezel, vaste telefonie en TV werkte daarna prima. Stap 1 was gezet. 

Daarna de de KPN modem los gekoppeld en mijn eigen Unifi DMP aangesloten op de ONT-box van KPN en geïnstalleerd. Internet en TV werkte meteen prima. Nu wil ik alleen nog een ATA (Grandstream Handytone HT801 V2) aansluiten op de Unifi DMP voor mijn DECT-telefoon. Daarvoor heb ik mijn SIP-gegevens nodig. 

ALs ik de KPN modem weer op de ONT aansluit en dus het internet via de KPN-modem benader en https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials gebruik, inlog met mijn KPN ID waar ook het abonnement op staat dan krijg ik echter nog altijd de melding “Zorg dat je thuis bent en verbonden bent met je eigen KPN netwerk”

Eerder al naar de helpdesk gebeld. Daar is het abonnement geactiveerd (was eerst nog niet aangemeld, alles werkte al wel), maar dat heeft geen verandering gebracht.

Ik heb de KPN modem gereset, computer opnieuw gestart, bedraad en via WIFI geprobeerd, maar de foutmelding blijft komen. 

Ik heb naar de KPN zakelijke helpdesk gebeld. Het abonnement is zakelijk (ZZP) afgesloten, maar m'n abonnement heet KPN Thuis. De zakelijke helpdesk zegt dat alleen bij KPN -MKB (=KPN 1) worden abonnementen afgegeven waarbij SIP-gegeevns worden verstrekt. Bij alle andere abonnementscategoriën (klein zakelijk, particulier, zzp etc.) worden geen SIP gegevens verstrekt en is het dus ook niet mogelijk om een eigen router te gebruiken voor VOIP.  Ik vind dit zeer merkwaardig omdat in deze community constant wordt gezegd dat de SIP-gegevens wel via de servicetools opvraagbaar zijn.

Wat kan ik nou met KPN? Hoe krijg ik wel de SIP-gegevens waar hier zo vaak over wordt gesproken dat die wel op te vragen zijn via de servicetools?

Met vriendelijke groet,

Arjen

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Arjen_21. Welkom op de KPN Community! Mooi om te zien dat er al veel mensen zijn die je proberen te helpen en te voorzien van informatie. Dank daarvoor! 

En het is zeker mogelijk met een ZZP/Kleinzakelijk abonnement om je SIP-gegevens op te vragen en een eigen modem te gebruiken. Zoals ik het lees doe je ook alles goed, maar werkt de servicetool nog wat tegen. Het kan wel zijn dat wanneer we een handmatige gereed melding doen van de bestelling, dat de modemkoppeling nog niet in orde is. Dus ik wil mij eigenlijk aansluiten bij TDN en je vragen eens een reset te doen. Voordat je deze reset doet van de Experia Box, kun je het beste ook de (O)NT eens twee minuten van de stroom afhalen. 

Mocht het daarna nog steeds niet lukken met de servicetool, wil ik je vragen eens je profiel aan te vullen met enkele gegevens. We hebben dan je achternaam, postcode en huisnummer en geboortedatum nodig. Dan gaan we eens kijken of we jou toch kunnen helpen aan de SIP gegevens. Geef mij even een seintje hier wanneer je alles ingevuld hebt of dat het misschien toch gelukt is. 

9 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 25, 2025

De servicetools werken alleen met een kpn modem. Dus eerst met die gegevens opvragen. Daarna eigen modem aansluiten. 

War een nonsens daar bij de helpdesk zakelijk. Kpn is wettelijk verplicht een eigen modem toe te staan. 

Zie ook

http://kpn.com/eigenmodem

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 25, 2025

Dank Peter voor je reactie.

Ik heb juist met de KPN modem de tool gebruikt. Dus eerst mijn eigen UDMP los gekoppeld van de ONT, KPN modem weer aangesloten op de ONT, computer opnieuw opgestart. De computer geeft zelf aan dat het verbonden is met het KPN netwerk. Dus de stap die je voorstelt heb ik al uitgevoerd. Ook een reset van de KPN-modem uitgevoerd. 

Grt.,

Arjen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

@Arjen_21 De servicetools werkt alleen vanaf een vaste KPN internet, het maakt niet uit of KPN modem of eigen modem gebruikt wordt. Alleen bij de eerste keer zou de KPN modem aangesloten worden om de gereed melding te voltooien. Het is dus iets fout is met de gereed melding. Ik heb net geprobeerd en kan gewoon inloggen met servicetools om de SIP-gegevens te opvragen met particulier abo.  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 25, 2025

Ik ben toch blij dat ik die dure vaste telefoon al meer dan 15 jaar niet meer gebruik. Wat een gedoe. 

Helaas is onze ultieme deskundige niet meer actief op het forum. 

Ik kan alleen maar adviseren maandag even te bellen. Dan kun je die gegevens volgens mij ook krijgen. 

En hopelijk reageren er anderen. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- aantikken op mobiel)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.

Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com. Ook Bluesky is nu een optie

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 25, 2025

Dank voor de reacties. Ik ga volgende week dan weer eens bellen. Zou goed kunnen dat er iets mis gegaan is met de gereedmelding. 

Grt.,

Arjen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Dank voor de reacties. Ik ga volgende week dan weer eens bellen. Zou goed kunnen dat er iets mis gegaan is met de gereedmelding. 

Als jouw aansluiting nog niet gereed aangemeld is, kan KS jouw modem ook niet zien. Je kan de KPN modem toch nogmaals aansluiten en hem proberen online te resetten 

Hier kan je lezen, dat soms een reset noodzakelijk is

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 27, 2025

Hoi ​@Arjen_21. Welkom op de KPN Community! Mooi om te zien dat er al veel mensen zijn die je proberen te helpen en te voorzien van informatie. Dank daarvoor! 

En het is zeker mogelijk met een ZZP/Kleinzakelijk abonnement om je SIP-gegevens op te vragen en een eigen modem te gebruiken. Zoals ik het lees doe je ook alles goed, maar werkt de servicetool nog wat tegen. Het kan wel zijn dat wanneer we een handmatige gereed melding doen van de bestelling, dat de modemkoppeling nog niet in orde is. Dus ik wil mij eigenlijk aansluiten bij TDN en je vragen eens een reset te doen. Voordat je deze reset doet van de Experia Box, kun je het beste ook de (O)NT eens twee minuten van de stroom afhalen. 

Mocht het daarna nog steeds niet lukken met de servicetool, wil ik je vragen eens je profiel aan te vullen met enkele gegevens. We hebben dan je achternaam, postcode en huisnummer en geboortedatum nodig. Dan gaan we eens kijken of we jou toch kunnen helpen aan de SIP gegevens. Geef mij even een seintje hier wanneer je alles ingevuld hebt of dat het misschien toch gelukt is. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 2, 2025

Goedendag ​@Arjan van KPN , hier nog iemand met hetzelfde probleem. Ook al meerdere keren met de helpdesk in de weer geweest en alle resets en KPN modem weer aangesloten, maar hier ook nog steeds dezelfde foutmelding. Het gaat hier ook om een ZZP/Kleinzakelijk abonnement. Ik hoop dat we hier toch een keer verder mee komen. Alvast bedankt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hm, dat is niet zo fijn ​@Sil1976. Ik begrijp dat je in principe alles al geprobeerd hebt, dus daar zal ik je niet meer vermoeien. Zou je eens je profiel willen aanvullen met je achternaam, postcode en huisnummer en de laatste 3 cijfers van je IBAN (onder persoonlijke opmerkingen)? Dan ga ik eens kijken wat ik kan doen. 

Is het bij jou inmiddels wel gelukt ​@Arjen_21