Skip to main content

Ik heb gister een Yealink W60P SIP DECT telefoon aangeschaft. In de instellingen van het basisstation heb ik geprobeerd om mijn SIP gegevens (Aangeleverd door KPN, en opgevraagd met de tool) in te vullen. Na het invullen van mijn gegevens geeft het toestel aan “Account niet beschikbaar”. Is er iemand die ervaring heeft met het instellen van zijn Yealink W60 basis station? En zou die gene een schermafbeelding kunnen tonen van de instellingen zodat ik kan zien wat ik fout doe?

Misschien is het beter om de vraag om te draaien en te vregen of jij screenshots kunt plaatsen van de instellingen op jouw Yealink W60.

Uiteraard wel even jouw SIP logingegevens wegpoetsen.

Vraag: Gebruik jij de Experia Box of een eigen router?


 


Zet NAT eens op enabled.


STUN of Manual NAT?


Wat @wjb al vroeg: gebruikt u de Experiabox niet of een eigen router?


Sorry, niet gezien. Ik gebruik inderdaad de ExperiaBox V10 @Nick83 


Sorry, niet gezien. Ik gebruik inderdaad de ExperiaBox V10 @Nick83 

De Experiabox logt in op de VoIP server van KPN. Dit doet die altijd en kun je niet uitzetten. De VoIP server van KPN accepteerd echter maar 1 verbinding. Een 2de word geweigerd. Trek zelf je conclusie...


@Nick83 Het is dus helemaal niet mogelijk om van dit basis-station en deze handset gebruik te maken? 


@Nick83 Het is dus helemaal niet mogelijk om van dit basis-station en deze handset gebruik te maken? 

Nee, in principe niet nee. Je zou eerst de Experiabox om moeten ruilen voor bijvoorbeeld een fritzbox. Maar wacht @wjb zn reactie ff af.


Het is/lijkt inderdaad niet mogelijk om een eigen VoIP ATA of telefoon te gebruiken achter een Experia Box.

Wel heb ik bij @Erik_ de vraag nog uit staan op dit te bevestigen.


Als je glasvezel hebt kun je er een switch tussen zetten waarmee je internet en tv wel doorstuurt naar de Experiabox, maar telefonie niet. Weet niet 100 % zeker of dat werkt, maar lijkt me wel. Is wel de vraag of je dit wil... want het is wel weer een extra apparaat in de meterkast.


@wjb @Nick83 Ik wacht het bericht van @Erik_ af. Mocht het niet zo zijn stuur ik het retour naar de leverancier. Alvast bedankt!


Ik heb o.a. de Yealink W60B Dect set in gebruik.
En het klopt dat je met de Experia Box niet de “KPN” VOIP kunt benutten, omdat de Experia Box de telefonie afvangt binnen de modem/router, en daarmee de VOIP als zodanig al registreert.

Daarmee voldoet de Experia Box niet aan de geldende netreutraliteit wetgeving, omdat het de keuze belemmert van eigen gekozen rand-apparatuur. Dat zou KPN met een firmware update kunnen fixen. Door de mogelijkheid te bieden een VOIP account in de Experia Box te kunnen uitschakelen.
Die registreert zich dan niet. (Het zou mooi zijn als daarmee ook poort 5060 volledig wordt “vrij gegeven” voor eigen gekozen diensten).

Een instelling zoals dat “vroeger” bij eerdere modem/router modellen wel gewoon mogelijk was (althans bij de Telfort tak van de KPN internet / VOIP diensten met de daarbij geleverde modem/routers).

Je zou er ook voor kunnen kiezen je VOIP bij een onafhankelijke VOIP provider onder te brengen.
(Zo maak ik gebruik van die Yealink W60B Dect set). Een stuk goedkoper bovendien dan KPN.


Ik hoop dat @Erik_ op korte termijn met uitsluitsel zal komen, maar ik verwacht dat er geen verandering gekomen is op 25 maart 2020 t.a.v. het gebruik van een eigen VoIP ATA / VoIP Telefoon achter een Experia Box voor telefonie van KPN.

Het is overigens niet zo dat de Experia Box telefonie afvangt, je kunt prima met andere VoIP providers connecten. Het is dat de Experia Box zich aanmeldt op de SIP server van KPN en per telefoonnummer kan er maar één apparaat aangemeld zijn en dat is dan dus de Experia Box.

Overigens is het niet zo dat KPN daarmee de netneutraliteit wetgeving overtreedt. Je bent immers vrij om apparatuur naar keuze te gebruiken, maar je moet natuurlijk wel kijken of die apparatuur in jouw situatie geschikt is voor de dienst die je gaat afnemen. 

Het zou KPN sieren als ze de SIP functionaliteit op de Experia Boxen configureerbaar maakt zodat deze uit te zetten is. Er is echter geen wetgeving die KPN daartoe verplicht.


Het is overigens niet zo dat de Experia Box telefonie afvangt, je kunt prima met andere VoIP providers connecten.

Maar ook als je de KPN VOIP dienst gewoon wilt benutten, zou dat ook gewoon moeten kunnen werken. Het is van de zotte dat KPN er enerzijds nu eindelijk voor kiest om zaken “vrij” te geven, maar via een achterdeurtje daar nog steeds allerlei beperkingen op zet.

Dat zet klanten dus ook op het verkeerde been. Denken ze eindelijk hun eigen keuzes te kunnen maken. Lopen ze alsnog tegen de “KPN” muur op.
 

Overigens is het niet zo dat KPN daarmee de netneutraliteit wetgeving overtreedt. Je bent immers vrij om apparatuur naar keuze te gebruiken,

Dat is niet zo, want de keuze van zo’n Yealink VOIP Dect set kun je op die wijze niet werkend krijgen. Daarmee belemmert KPN het gebruik van alle specifieke VOIP apparatuur als je nota bene juist gebruik wilt maken van de “KPN VOIP” dienst.

Het lijkt er eerder op dat KPN af wil van klanten die telefonie afnemen?  Je jaagt klanten met dit soort kleinzielig gedrag op die wijze naar andere firma’s om wel vrij de eigen apparatuur te kunnen kiezen.


Het is overigens niet zo dat de Experia Box telefonie afvangt, je kunt prima met andere VoIP providers connecten.

Maar ook als je de KPN VOIP dienst gewoon wilt benutten, zou dat ook gewoon moeten kunnen werken. Het is van de zotte dat KPN er enerzijds nu eindelijk voor kiest om zaken “vrij” te geven, maar via een achterdeurtje daar nog steeds allerlei beperkingen op zet.

Dat zet klanten dus ook op het verkeerde been. Denken ze eindelijk hun eigen keuzes te kunnen maken. Lopen ze alsnog tegen de muur aan.

We zijn het met elkaar eens.

 

Het is overigens niet zo dat de Experia Box telefonie afvangt, je kunt prima met andere VoIP providers connecten.Overigens is het niet zo dat KPN daarmee de netneutraliteit wetgeving overtreedt. Je bent immers vrij om apparatuur naar keuze te gebruiken,

Dat is niet zo, want de keuze van zo’n Yealink VOIP Dect set kun je op die wijze niet werkend krijgen. Daarmee belemmert KPN het gebruik van alle specifieke VOIP apparatuur als je nota bene juist gebruik wilt maken van de “KPN VOIP” dienst.

Het lijkt er eerder op dat KPN af wil van klanten die telefonie afnemen?  Je jaagt klanten met dit soort kleinzielig gedrag op die wijze naar andere firma’s om wel vrij de eigen apparatuur te kunnen kiezen.

Je zegt het zelf al, de KPN VoIP dienst en daarmee heeft het niets meer te maken met die netneutraliteit wetgeving die je aanhaalt. KPN is namelijk vrij om te bepalen op welke apparatuur zij haar eigen diensten beschikbaar stelt. 

Of het slim is is een tweede en wat dat betreft zijn we het opnieuw volledig met elkaar eens. Het zou beter zijn als men ook achter een Experia Box gewoon eigen VoIP apparatuur zou kunnen gebruiken voor telefonie van KPN.

Het enige waar wij van mening verschillen is die wettelijke verplichting (netneutraliteit) want die speelt hier geen rol en wordt ook niet "overtreden".

Realiseer je dat de vrijgave van de SIP gegevens een gevolg is van de "vrije routerkeuze" en daardoor ook opgezet is voor het gebruik i.c.m. een eigen router. Of en zo ja, wanneer KPN het mogelijk gaat maken om de SIP functionaliteit uit te zetten op de Experia Box blijft de vraag.


Als je glasvezel hebt kun je er een switch tussen zetten waarmee je internet en tv wel doorstuurt naar de Experiabox, maar telefonie niet. Weet niet 100 % zeker of dat werkt, maar lijkt me wel. Is wel de vraag of je dit wil... want het is wel weer een extra apparaat in de meterkast.


Dit gaat volgens mij niet werken omdat internet en telefonie in VLAN6 zitten en de Experiabox nog steeds telefonie zal ‘kapen’. Overigens is het kale signaal uit de FTU switchen sowieso een hachelijke bezigheid lijkt me, ik zal het afraden.

Ergo, wil je zelf telefonie verzorgen via SIP, gebruik dan ook een eigen router.


Ik heb o.a. de Yealink W60B Dect set in gebruik.
...

Daarmee voldoet de Experia Box niet aan de geldende netreutraliteit wetgeving, omdat het de keuze belemmert van eigen gekozen rand-apparatuur. ...

Volgens mij zijn netneutraliteit en vrije keuze van randapparatuur twee verschillend regelgevingen, maar dat even terzijde. Het staat je vrij de Experia box aan de kant te schuiven dus als zodanig ben je volledig vrij in je keuze, er wordt alleen niet gemeld dat het een alles of niets aanpak is met betrekking tot de keuze van de randapparatuur.


Als je glasvezel hebt kun je er een switch tussen zetten waarmee je internet en tv wel doorstuurt naar de Experiabox, maar telefonie niet. Weet niet 100 % zeker of dat werkt, maar lijkt me wel. Is wel de vraag of je dit wil... want het is wel weer een extra apparaat in de meterkast.

Dit gaat volgens mij niet werken omdat internet en telefonie in VLAN6 zitten en de Experiabox nog steeds telefonie zal ‘kapen’.

Wat @Nick83 aangeeft zal inderdaad werken.

Als je vlan 7 (telefonie) weghoudt van de WAN poort van de Experia Box dan zal de Experia Box niet meer kunnen inloggen op de SIP server van KPN.

 

Overigens is het kale signaal uit de FTU switchen sowieso een hachelijke bezigheid lijkt me, ik zal het afraden.

Het signaal tussen de FTU en de WAN poort van de Experia Box is gewoon Ethernet met 3 vlans, niets bijzonders en prima te switchen.

Het werd/wordt ook veel gebruikt om juist alleen vlan 7 op de Experia Box uit te laten komen zodat deze als "veredelde" VoIP ATA gebruikt kan worden terwijl Internet en iTV via een eigen router lopen.


Als je glasvezel hebt kun je er een switch tussen zetten waarmee je internet en tv wel doorstuurt naar de Experiabox, maar telefonie niet. Weet niet 100 % zeker of dat werkt, maar lijkt me wel. Is wel de vraag of je dit wil... want het is wel weer een extra apparaat in de meterkast.


Dit gaat volgens mij niet werken omdat internet en telefonie in VLAN6 zitten en de Experiabox nog steeds telefonie zal ‘kapen’. Overigens is het kale signaal uit de FTU switchen sowieso een hachelijke bezigheid lijkt me, ik zal het afraden.

Ergo, wil je zelf telefonie verzorgen via SIP, gebruik dan ook een eigen router.

Met een managed switch kan je VLAN ID 7 blokkeren, dan kan de ExperiaBox geen VoIP sessie opzetten over dat kanaal. Dat is met aanname dat die niet het ook nog of alsnog over gewoon internet VLAN6 gaat proberen en ook niet 1 of ander truuk (of bug) aan boord heeft dat bij ontbreken van VLAN7 andere zaken ook ineens niet meer werken.


Je zegt het zelf al, de KPN VoIP dienst en daarmee heeft het niets meer te maken met die netneutraliteit wetgeving die je aanhaalt. KPN is namelijk vrij om te bepalen op welke apparatuur zij haar eigen diensten beschikbaar stelt. 

Onzin.
Net zo min als KPN zou mogen bepalen welke TV, of computer je gebruikt, om TV te kunnen bekijken, of de internetdiensten te gebruiken, mogen ze evenmin bepalen dat je bepaalde type telefoon toestellen wel of niet zou mogen gebruiken. Dat is namelijk geen eind apparatuur maar “rand-apparatuur”.

Het heeft verder weinig zin die discussie op die punten weer verder door te lopen, want jij en ik hebben daar fundamenteel andere ideeën en inzichten in. Daar wil ik verder geen energie insteken. Wil er verder in dit onderwerp m.b.t. een oplossing voor die Yealink Dect set ook niet verder mee vullen.


Dat is met aanname dat die niet het ook nog of alsnog over gewoon internet VLAN6 gaat proberen en ook niet 1 of ander truuk (of bug) aan boord heeft dat bij ontbreken van VLAN7 andere zaken ook ineens niet meer werken.

De Experia Box gebruik alleen vlan 7 voor telefonie en niet vlan 6.

Hierdoor is KPN in staat eenvoudig vlan priority tagging toe te passen om zo upstream telefonie voorrang te kunnen geven op Internet en iTV.

Er is ook geen truuk (of bug) dat andere dingen dan niet meer werken.


Als je glasvezel hebt kun je er een switch tussen zetten waarmee je internet en tv wel doorstuurt naar de Experiabox, maar telefonie niet. Weet niet 100 % zeker of dat werkt, maar lijkt me wel. Is wel de vraag of je dit wil... want het is wel weer een extra apparaat in de meterkast.

Dit gaat volgens mij niet werken omdat internet en telefonie in VLAN6 zitten en de Experiabox nog steeds telefonie zal ‘kapen’.

Wat @Nick83 aangeeft zal inderdaad werken.

Als je vlan 7 (telefonie) weghoudt van de WAN poort van de Experia Box dan zal de Experia Box niet meer kunnen inloggen op de SIP server van KPN.

Ik dacht dat VLAN7 verleden tijd is, maar dat is alleen waar als je al SIP gebruikt dus.

Indien er een apart VLAN7 is voor de telefonie dan gaat die optie met een switch inderdaad prima werken (tenminste als je weet waar je mee bezig bent :wink:).


Net zo min als KPN zou mogen bepalen welke TV, of computer je gebruikt, om TV te kunnen bekijken, of de internetdiensten te gebruiken, mogen ze evenmin bepalen dat je bepaalde type telefoon toestellen wel of niet zou mogen gebruiken. 

Klopt, KPN heeft uiteraard geen enkele inspraak in jouw keuze van TV, computer of telefoon, maar daarentegen is KPN ook niet verplicht haar eigen diensten te leveren op een product van derden.

Het is toch hopelijk logisch dat je KPN niet kunt verplichten om haar iTV dienst beschikbaar te stellen op een Humax of Apple TV.

Zo hoeft KPN ook helemaal niet haar telefonie dienst beschikbaar te stellen op een Yealink W60P, Grandstream HT801, Gigaset N300A IP of andere VoIP ATA. Gelukkig heeft KPN besloten dat wel te doen, maar de wettelijke verplichting is er niet.

De enige wettelijke verplichting die er is is dat een eindapparaat het gebruik en de werking van (indirect) daarop aangesloten eindapparaten niet mag belemmeren.

De Experia Box (eindapparaat) mag dus niet belemmeren dat jij op jouw VoIP ATA (eindapparaat) een VoIP aansluiting gebruikt van bijvoorbeeld VoipBuster of CheapConnect, zelfs niet als deze via UDP poort 5060 loopt.

Lees alsjeblieft dat zinnetje een paar keer voordat je gaat reageren, ik heb in de afgelopen drie jaar zoveel besprekingen gehad met de ACM en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over dit thema dat ik, niet arrogant bedoeld, echt wel weet waarover ik het heb.


Ik dacht dat VLAN7 verleden tijd is, maar dat is alleen waar als je al SIP gebruikt dus.

Klopt.