Skip to main content

SIP/VOIP instellingen voor Unifi Talk

• January 10, 2026
  • 8 reacties
  • 189 keer bekeken

Ik zie meerdere topics van mensen die hebben geprobeerd om KPN VoiP werkend te krijgen in Unifi Talk.
Het is mij nu gelukt, Unifi Talk versie 4.2.4. Zowel inkomende als uitgaande gesprekken werken.

In de Unifi Network app:

Maak de port forwarding rule en firewall rule aan conform de documentatie van Ubiquiti: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/18020323453847-Adding-a-Third-Party-SIP-Provider-to-UniFi-Talk

In de Unifi Talk app:

Zet eerst onder Settings > System de Audio Codec op PCMA. Met PCMU werken uitgaande gesprekken niet.

Zet onder Settings > System de Static Signalling Port aan op 6767. 

Maak onder Settings > Phone line een 2rd party SIP Provider aan.

De provider name maakt niet uit. 

Voeg de volgende custom fields toe:

proxy ims.imscore.net
realm ims.imscore.net
password ******** (zie servicetool)
register true
username +31*********
extension +31*********
from-domain ims.imscore.net
auth-username *********@ims.imscore.net (zie servicetool)
retry_seconds 30
expire-seconds 300
outbound-proxy voip1-ext.kpn.net
register-proxy voip1-ext.kpn.net

Ik heb zelf ‘Handle All Outoging Calls By Default’ aangezet.

Onder phone numbers heb ik het volledige nummer toegevoegd in dit formaat: +31*********

Onder advanced bij ‘IP Address Range’ deze range toevoegen: 145.7.97.53/32.

Hierna werkte het bij mij. Gezien ik in de andere topics niemand heb gezien die het volledig werkend heef gekregen hoop ik dat iemand er iets aan heeft. 

Ik heb ook een Cheapconnect nummer toegevoegd in dezelfde Unifi talk instantie en dit werkt prima naast elkaar. 

8 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@WobbaDobbaDobDob dank je wel dat je de tijd hebt genomen om dit te schrijven en hier te posten. Dat is zeker waardevol voor toekomstige bezoekers van de KPN Community! Nogmaals dank hiervoor en post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen doen! 

• Topper
  • January 31, 2026

Gaaf!

Maar welke hardware gebruik je dan? Kan je dit gewoon gebruiken i.c.m. een Gigaset DECT basis en handsets bijvoorbeeld?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Bram, alleen toestellen die beschikken over specifieke software kunnen geprogrammeerd worden met bovenstaande gegevens. Ik weet niet exact welk type toestel je in huis hebt maar ik vermoed niet dat je dat met een simpele Gigaset Dect kan doen. Ik zou je willen adviseren om dan even de handleiding van jouw specifieke toestel er bij te pakken.

Ik heb net de overstap gemaakt van ODIDO naar KPN. Hier een paar toevoegingen voor mensen die dezelfde overstap maken:

• Ondanks dat internet meteen werkte zonder het door KPN geleverde modem, activeert de telefonie pas nadat het originele model zich heeft aangemeld. 
  • Je kan in de admin instellingen van het KPN modem de auth-username vast oppikken.
  • Je kan de servicetool daarna gebruiken om een SIP password in te stellen

Unifi Network heeft nu een Zone Based Firewall config. De officiele guidance voor het openen van de SIP signaling port is niet meer helemaal van toepassing. Ik heb een External Zone → Gateway rule aangemaakt, be er niet 100% zeker van dat dit juist is.

Met de bovenstaande info in acht genomen, uitgaand bellen werkt zonder problemen. Yay, dat was voor ons de belangrijkste functie. Maar binnenkomende gesprekken geven direct de “in bezet” toon en lijken niet bij Unifi Talk uit te komen.

Enig idee wat ik nog mis?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Jesse Houwing ik kwam dit topic nog even tegen en ik ben even benieuwd hoe de stand van zaken is. Heb je het nog aan de praat gekregen?

Uitgaand werkt.

Binnenkomend niet. 

• Deelnemer
  • April 15, 2026

Ik ben hier terecht gekomen omdat ik een DECT telefoonbasis willen aansluiten via CAT5 op een Unifi Dream Machine, maar ik begrijp uit dit topic dat dat nog niet veel mensen gelukt is?

Momenteel hebben we nog een losse vaste lijn lopen met een DECT telefoon die nog gewoon met een RJ45 stekkertje aangesloten zit. Die aansluiting heeft de UDM niet, dus ik dacht al dat ik sowieso een nieuw basisstation nodig zou hebben. Of is Unifi Talk iets heel anders en is kan wat ik wil al wel?