Skip to main content

Een storing van de vaste telefoon wil ik melden. Bellen lukt uiteraard niet.

Toch zul je moeten bellen. Via het forum kan je dit niet melden. Er zijn genoeg andere telefoons zoals je mobiele. Of buren. Of ...

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402
Storingen zijn 24/7 te melden.

NB het is wel fijn als je in de buurt van je vaste bent omdat de telefonist e.e.a. gaat testen. Ook na bv een systeemherstel.

Als je een dect hebt kan de handset bv even mee naar de buren waar je belt.


Bedankt voor het antwoord, PeterG.

Een mobiele telefoon bezit ik niet.

Mijn vaste telefoon is geen dect, het is verbonden aan de muur uitgang.

Op het internet heb ik gezocht, en vond begrippen als PSTN, ISDN, POTS, VoIP.

Mijn telefoon zou geschikt zijn voor analoge enkelvoudige PSTN aansluiting van KPN.

Van KPN heb ik nooit informatie gekregen over veranderingen.

Mijn telefoon werkt niet meer sinds er onderhoud is geweest aan de vaste telefoonlijn.

Ik had daarover een brief gekregen van KPN. Dat onderhoud zou drie uur duren en

daarna zou alles weer als vanouds werken, volgens die brief.

Ik vermoed dat de lijn is uitgezet. Internetten gaat wel via de telefoonlijn.

Wat kan de oorzaak zijn? Wat kan een oplossing zijn?


Zou het zo kunnen zijn dat de telefoon via een splitter rechtstreeks op de lijn uit de straat zat, en dus nu in het het modem zou moeten.
Als dit idee juist is dan is het een kwestie van 1 stekkertje omsteken.
( en als dat werkt dan kan de splitter vervallen )

Om te testen, bij een oproep naar het nummer, wat is er dan te horen ? En gaat er dan een lampje branden op het modem ?


Hallo @L W M de Leeuw ,

Je kunt via de website een afspraak maken met een monteur: 

https://www.kpn.com/w3/show/id=663384/webid=26098/mode=incontext/langid=43/incontexttime=2022-01-27T11%3A28%3A00

Let op: Als de oorzaak van de storing niet aan KPN ligt, dan kost de afspraak jou een aardige bom duiten. 
 

Van de website: 

Waarom brengen we in sommige gevallen kosten in rekening? 

Onze monteurs leveren kostbaar werk af, vergelijkbaar met het werk van een elektromonteur of loodgieter. Deze dienstverlening valt voor een deel in je abonnement: de installatie van 1 tv-ontvanger, 1 pc of tablet en 1 vaste telefoon en de oplossing van een storing die KPN veroorzaakt. Voor andere werkzaamheden betaal je wel. De kosten van extra materialen die de monteur eventueel inzet zijn niet met een vast bedrag af te vangen. Daarom betaal je deze ook apart.


 

Aha, da’s een goeie, in dit geval.

Let op: Als de oorzaak van de storing niet aan KPN ligt, dan kost de afspraak jou een aardige bom duiten.

Ja, dat vind ik vaak een moeilijke kwestie maar in dit geval :

Van KPN heb ik nooit informatie gekregen over veranderingen.

Mijn telefoon werkt niet meer sinds er onderhoud is geweest aan de vaste telefoonlijn.

Ik had daarover een brief gekregen van KPN. Dat onderhoud zou drie uur duren en

daarna zou alles weer als vanouds werken, volgens die brief.

lijkt het duidelijk veroorzaakt te zijn door kpn

Staat er nog iets interessant in de brief, over waarom, wat ?

 

 


Je hebt dus nog een vaste telefoon zonder internet van kpn? Belbasis, Belbudget of Belvrij dus? @L W M de Leeuw .

Dat is een PSTN aansluiting.

Dan kan je zo'n storing alleen telefonisch melden. Vaste werkt niet en je hebt geen mobiel zeg je. Dat wordt dan de buren ofzo. Dat deden we in de jaren '70, '80, '90 ook.

Voor storingen 7 dagen bereikbaar 0800-0402. (gratis, dus geen kosten voor eigenaar telefoon)


Bedankt voor de gegeven antwoorden.

Gisteren vond ik een nieuwe brief van KPN waarin staat dat er voor een tweede keer

gewerkt zal worden aan de vaste telefoonlijn.

Op maandag 4 december tussen 5.00 en 7.00 uur.

In de brief staat niets over de reden van het geplande onderhoud.

Op dit moment is helemaal niets te horen op de telefoonlijn.

Ik ben benieuwd hoe het zal zijn na het onderhoud.

Ondertussen zoek ik verder op het internet, als ik tijd heb.


Ik ben benieuwd hoe het zal zijn na het onderhoud.

En ik ook, naar wat ze eigenlijk doen.

Ondertussen zoek ik verder op het internet, als ik tijd heb.

Kijk dan eerst even hier :

:-)

Mijn eerdere bijdrage hier dus, kun je dit begrijpen ? Maak anders een foto van de aansluitingen / kabels aan het modem dan kunnen we  meekijken.


Bedankt voor de gegeven antwoorden.

Gisteren vond ik een nieuwe brief van KPN waarin staat dat er voor een tweede keer

gewerkt zal worden aan de vaste telefoonlijn.

Op maandag 4 december tussen 5.00 en 7.00 uur.

In de brief staat niets over de reden van het geplande onderhoud.

Op dit moment is helemaal niets te horen op de telefoonlijn.

Ik ben benieuwd hoe het zal zijn na het onderhoud.

Ondertussen zoek ik verder op het internet, als ik tijd heb.

Dat klinkt hoopvol. 


Bedankt KeesYagi, een foto maken zal niet lukken; ik bezit geen digitale camera.

Mijn telefoontoestel is via de splitter verbonden met de muuruitgang.

Het onderhoud van 4 december wacht ik wel af, voor ik iets ga veranderen.

Misschien heb ik een dect telefoon nodig.


Een dect-telefoon heeft niks met de aansluiting te maken. Of je nu een oude telefoon uit jaren 90 (geen draaischijf want 'puls') eraan hangt of een draadloze DECT telefoon, je kan er normaal gesproken mee bellen.

DECT staat voor voor een digitaal draadloze huistelefoon.


Mijn telefoontoestel is via de splitter verbonden met de muuruitgang.

Dan de telefoon in de FON1 (oid) aansluiting doen op het modem.
Daar zou toch iets over in de brief moeten staan ?

En probeer het nummer te bellen (met een  andere telefoon) ga-tie dan gewoon over  ?
En dan gaat er ws ook een lampje branden op het modem ? ( =vraag aan anderen)

 


Na het onderhoud op maandag 4 december aan de vaste telefoonlijn is nog steeds niets te horen.

Zaterdag ontving ik een derde brief van KPN waarin staat dat ze bezig zijn met het behandelen

van mijn melding en dat ze mij er graag over willen spreken.

Ze vragen mij om te bellen op een in de brief genoemd nummer.

Dit lukt me niet vanwege de telefoonstoring.

Bellen via de pc lukt helaas ook niet, ik heb dat geprobeerd.


Mijn telefoontoestel is via de splitter verbonden met de muuruitgang.

 

En probeer het nummer te bellen (met een  andere telefoon) ga-tie dan gewoon over  ?
En dan gaat er ws ook een lampje branden op het modem ? ( =vraag aan anderen)

Wat gebeurt er dan @L W M de Leeuw ?
Dus vraag even aan de buurvrouw/zoon/kennis/familielid of die even langs kan komen voor een bakkie, en bel dan samen eens naar je telefoonnummer.


@AriënC  Bedankt voor het antwoord.

Op mijn telefoon lijkt helemaal geen spanning meer te staan, en is

gewoon verbonden via de splitter met de muuruitgang.

Internetten via de telefoonlijn gaat nog steeds goed.


Ik vermoed dat je een ouderwetse PSTN verbinding (analoog) hebt. Ik raad je toch aan om hier vanaf te gaan, want je betaalt dan erg veel hiervoor, en bovendien gaat analoog de komende jaren eruit.

Beste oplossing: Bel KPN op 0800-0402 en zeg tegen de spraakcomputer die je aan de lijn krijgt: Storing PSTN. Als het goed is krijg je een medewerker aan de lijn die hopelijk een meting kan uitvoeren, en een monteur kan inplannen. Grote kans dat de oorzaak buiten je huis zit. Of een missende kabel in de verdeelcentrale, of een kapotte kabel. Dat laatste overkwam mij ooit eens.

 

Deze foto had ik toen gemaakt toen een door KPN opgeroepen grondwerker ging graven. Alle buitenste kabels, waaronder mijn analoge ader waren stuk en gecorrodeerd. Internet deed het wonder boven wonder nog net.  😉

 


Dit lukt me niet vanwege de telefoonstoring.

Als je ook geen mobiel hebt bel dan even via de buren. Dat deden we in de jaren 1960-1995 toch ook.

En vrienden, familie en bekenden hebben ook een vaste en/of mobiele telefoon. 

Niet kunnen bellen bestaat anno nu niet. 

En toen er alleen nog vaste telefoon was ook al niet. 

Nav @AriënC 

De combinatie analoge pstn telefoon aansluiting en internet via diezelfde is niet alleen zo'n 20 euro per maand duurder dan de vaste ook via internet. Het is veel storing gevoeliger. Alleen al de splitter kan problemen geven. En het internet is trager. 

Kpn biedt die mogelijkheid al 15 jaar ook niet meer.

Met een pstn storing wordt het nu vaak omgezet naar internet met bellen als je al internet van kpn hebt. Je vaste lijn gaat dan via internet. 


Met een pstn storing wordt het nu vaak omgezet naar internet met bellen als je al internet van kpn hebt. Je vaste lijn gaat dan via internet. 

Dan hoop ik wel dat ze de lijn doormeten. In mijn geval werd de lijn gewoon gerepareerd en ging ik een maand later uit mijzelf over naar bellen via internet. Het zou zonde zijn dat je wordt omgezet, en een paar weken later ook opeens zonder internet (en dus telefoon) zit omdat de kapotte kabel nog verder kapot gaat.

 


Mijn telefoontoestel is via de splitter verbonden met de muuruitgang.

 

En probeer het nummer te bellen (met een  andere telefoon) ga-tie dan gewoon over  ?
En dan gaat er ws ook een lampje branden op het modem ? ( =vraag aan anderen)

Wat gebeurt er dan @L W M de Leeuw ?
Dus vraag even aan de buurvrouw/zoon/kennis/familielid of die even langs kan komen voor een bakkie, en bel dan samen eens naar je telefoonnummer.

 

 

Dat zou ik ook doen meneer Loeki @L W M de Leeuw of bel met hun toestel naar 0800-0402.

Want zelf de oplossing zoeken, dat zie ik niet goed gaan…..

 

 


Het zou toch mooi zijn als een kpn medewerker mee kan kijken naar dit probleem.
Is het forumprofiel al ingevuld ?
Het is immers ook veroorzaakt, ontstaan na werkzaamheden.

En, algemene vraag aan de andere schrijvers hier, is het zo dat de kpn de telefoon met splitter ( zo noem ik het maar even ) aan het ombouwen is ?

En als dat zo is dan zou het wel mooi zijn als  de monteurs na het ombouwen in de centrale (of straatkast) ook bij de klant de boel ombouwen cq controleren.


Bedankt voor de antwoorden.

In de wijk waar ik woon, zijn in enkele straten graafwerken geweest om

oranje glasvezelkabels te leggen, in de afgelopen weken.

Ik heb geprobeerd mijn telefoon aan te sluiten op de modem router,

maar dit gaf helaas geen goed resultaat.


Hallo @L W M de Leeuw ,

Je kunt via de website een afspraak maken met een monteur: 

https://www.kpn.com/w3/show/id=663384/webid=26098/mode=incontext/langid=43/incontexttime=2022-01-27T11%3A28%3A00

Let op: Als de oorzaak van de storing niet aan KPN ligt, dan kost de afspraak jou een aardige bom duiten. 
 

Van de website: 

Waarom brengen we in sommige gevallen kosten in rekening? 

Onze monteurs leveren kostbaar werk af, vergelijkbaar met het werk van een elektromonteur of loodgieter. Deze dienstverlening valt voor een deel in je abonnement: de installatie van 1 tv-ontvanger, 1 pc of tablet en 1 vaste telefoon en de oplossing van een storing die KPN veroorzaakt. Voor andere werkzaamheden betaal je wel. De kosten van extra materialen die de monteur eventueel inzet zijn niet met een vast bedrag af te vangen. Daarom betaal je deze ook apart.

@L W M de Leeuw

Het wordt nu toch tijd om te bellen met 0800-0402.

Kun je echt van niemand een telefoon lenen? Dan is het boeken van een monteur zoals hierboven beschreven staat een optie, maar hou dan rekening met kosten als de storing niet aan KPN ligt. 


Enkele dagen geleden stuurde ik een mail naar mijn zus met het verzoek te bellen naar

de Customer Service van KPN.

Dat deed zij, mailde zij terug. Een KPN monteur kon ik verwachten op 9 december.

Die monteur vertelde mij dat de oorzaak waarschijnlijk lag in een wijkcentrale en dat

er gezocht zou worden naar een oplossing op 11 december.

Op 11 december ging de telefoon om 17.23 uur, een monteur belde naar mij.

De telefoonstoring was daarmee opgelost.


Goed om te “horen”, lezen dus.

De telefoon zit nog steeds via de splitter ?

Ook fijn dat je er geen fouten bij hebt gemaakt, door de goedbedoeld adviezen hier.


Enkele dagen geleden stuurde ik een mail naar mijn zus met het verzoek te bellen

Ook een prima oplossing natuurlijk! 😎

Fijn dat het weer werkt. En je ook weer kunt bellen met je zus nu 😉😏