Skip to main content

Verschillende keren in de afgelopen weken werd onze huisaansluiting gebeld door zog. Windows medewerkers; vermoedelijke oplichtingspoging.

 

Uit het verleden weet ik dat ik als abonnee van KPN kan verzoeken, mij de abonnee gegevens van de bellende aansluiting te verstrekken. Die ontvang ik daarom graag van:

00441138144696

004411387247660

00441131127435

0033230854938 

Bij voorbaat dank.

Wellicht dat het vroeger gegeven werd maar met de wet op de privacy tegenwoordig zal dat niet meer lukken.


Vergelijk het met banktransacties: n.a.w.- gegevens van degene met wiens IBAN  je iets verrekent, moet de bank op jouw verzoek kenbaar maken.

Zo zal het vermoedelijk ook nog steeds gelden voor degene die ons belt.


Verschillende keren in de afgelopen weken werd onze huisaansluiting gebeld door zog. Windows medewerkers; vermoedelijke oplichtingspoging.

 

Uit het verleden weet ik dat ik als abonnee van KPN kan verzoeken, mij de abonnee gegevens van de bellende aansluiting te verstrekken. Die ontvang ik daarom graag van:

00441138144696

004411387247660

00441131127435

0033230854938 

Bij voorbaat dank.

En wat ga je er mee doen, de eerste 3 zijn uit de UK en de laatste uit Frankrijk. Jammergenoeg is het in Nederland niet zoals in andere landen (zoals bijvoorbeeld in Belgie) mogelijk eenvouding aangifte van fraude te doen als je dit krijgt. Daarvoor moet je naar het politiebureau in jouw woonplaats.

https://www.politie.nl/informatie/aangifte-doen-van-phishing.html


Dag @Jac DeBr Telefonische overlast kun je zeker bij ons melden, maar gegevens van de ‘beller’ worden nooit doorgegeven aan de ontvanger. De reguliere gang van zaken is dat iemand die overlast ervaart dit meldt bij KPN. Dit wordt vervolgens onderzocht en mocht er inderdaad bewust overlast worden veroorzaakt, dan zal KPN actie ondernemen. Verder: zoals CorL aangeeft zijn de nummers waar jij oproepen van ontvangt buitenlandse nummers: daar kan een Nederlandse provider heel weinig mee

In dit specifieke geval vermoed ik trouwens dat het niet om reguliere nummers gaat. Wat je beschrijft is inderdaad een fraudepoging. De nummers waarmee je gebeld wordt zijn vaak niet echt: als je er één blokkeert, word je met een andere weer gebeld.