Skip to main content

Beste forumleden,

Ik wil mijn telefoonnummer bij een andere aanbieder onderbrengen maar kan dat zonder je hele pakket op te zeggen?

Ik heb nu “Internet en TV” en dan zit daar een vast telefoonnummer voor € 1,- bij en dan betaal ik ook nog “BelOnbeperkt Altijd” voor € 16,50

Ik wil mijn telefoonnummer porteren van KPN naar een VoIP-aanbieder maar het pakket "Internet en TV” moet blijven!

Gegroet Mike

Beste @mikamiro , misschien kun je je nummer meenemen, maar aansluiten zal lastig worden denk ik, want volgens mij kun je niet dezelfde lijn gebruiken voor internet/tv van kpn en daarnaast telefonie van een andere aanbieder?


Technisch is dit zeker mogelijk, het nummer porteren en dan kun je ‘m overal via internet gebruiken, maar dat wist je al / dat was de vraag niet nmi.

Hoe kpn dit administratief gaat doen icm met een pakket dat kan alleen kpn beantwoorden, maar ik vermoed dat kpn er flauw over mag(?) doen.

Als het je gaat om de belkosten dan kun je voor alleen uitgaand een voip systeem gebruiken en voor ingaand het zo laten, te combineren op een telefoon(systeem).

Daar over staan al meerdere verhalen op dit forum, desgewenst zoek ik er wat op.


Bedankt voor het meedenken en @jlthkoch ik denk dat VoIP onafhankelijk van welke aanbieder je ook hebt geen probleem moet zijn! 

@KeesYagi ik heb al contact gehad met de andere aanbieder en die heeft aangegeven dat het porteren geen probleem is, en denkt dat KPN zonder probleem het nummer kan vrijgeven zonder direct je hele pakket op te zeggen. Ik weet alleen niet zo goed hoe KPN daar mee omgaat maar het lijkt mij vreselijk om straks in één keer geen internet te hebben want dan heb ik ook niks aan mijn oIP-account :(

Goeie tip in en uitgaand apart regelen alleen kan dat niet op 1 telefoon toch???

@KPN   Dus de vraag ligt bij KPN ik ga maar eens bellen …


Het is zeker mogelijk op 1 telefoon.

Als je een portering aanvraagt bij een andere aanbieder dan gaat het proces in werking en dan zie je wel wat er gebeurd.

Maar, wat is het doel van je portering ?

( ik kan er veel over vertellen maar eerst wacht ik even je reactie af )


Ja dat vind ik te riskant, om te kijken wat er gebeurd! Stel dat ik de portering aanvraag en vervolgens stopt mijn internet pakket … argh ... dan moet ik minstens 5 dagen wachten voordat ik weer aangesloten ben.

Het doel: ik wil één internet verbinding waar ik zelf mijn diensten op regel, zoals telefonie en tv! Er is zoveel aanbod van zenders die mij meer aanspreken dan het pakket dat je krijgt aangeboden en VoIP telefonie is gewoon veel handiger dat neem je gewoon met je mee op reis :)

Ik ben nog thuis in VoIP telefonie maar het lijkt mij niet heel ingewikkeld, tenzij je een ingaand en uitgaand nummer moet gaan configureren op je telefoon of via de web-portal :)


Hoe risicovol het is om het telefoonnummer los te weken bij kpn dat weet ik niet, maar je kunt eerst experimenteren met een ander nummer.

Hier een eerdere verhandeling er over :

https://forum.kpn.com/internet-9/telefoon-aansluiting-voip-en-vaste-lijn-combinatie-446078


Telefoon via een VoIP aanbieder (bv Cheapconnect) zal zeker lukken en kunnen. Daar is thuis wel een internet verbinding voor nodig, maar dat is geen probleem als je “internet + TV” aan houdt.

Je hebt thuis wel een telefoon nodig die VoIP ondersteunt (VoIP telefoon),hij kan dan direct in een LAN poort. Als je geen VoIP-telefoon hebt heb je een ATA nodig.

Volledig porteren is idd niet nodig, zoals al aangegeven door Kees.

Forummer @wjb heeft hier ervaring mee. Hij heeft telefoon via Cheapconnect. Voor uitgaand bellen. Inkomend via KPN.

Info nummerbehoud bij Cheapconnect.


Bij de Alles-in-1 abonnementen wilde het nog wel eens gebeuren dat het hele abonnement opgezegd werd als het telefoonnummer geporteerd werd.

Gelukkig is dat met de "Internet en TV" en de Hussel abonnementen niet meer het geval omdat telefonie geen integraal onderdeel meer is van het abonnement maar een optie bij het abonnement.

Je kunt dus rustig je nummer porteren naar CheapConnect.

Als je al een ander telefoonnummer hebt lopen bij CheapConnect, dan heb je daar ook twee extra SIP accounts bij gekregen. Je kunt er dan ook voor kiezen om je telefoonnummer bij KPN te laten en uit te bellen via CheapConnect waarbij je het KPN telefoonnummer meegeeft als caller-id. Je hebt dan wel een VoIP ATA nodig waarop je dat kunt configureren.

Zelf gebruik ik daarvoor een Gigaset N300A IP.

Privé is mijn SIP account bij Cheapconnect voor uitgaand bellen met ons privé telefoonnummer (KPN).

De weggepoetste entry daaronder in mijn zakelijke telefoonnummer bij CheapConnect die ik zowel op mijn kantoor als in mijn werkkamer thuis gebruik.

De entry daaronder is de verbinding met het VoIP/SIP account van KPN.


Hoi @mikamiro, welkom hier. 

Zoals al gezegd kun je gewoon bij een externe VOIP provider nummerbehoud aanvragen. Als dat rond is kun je bij ons vast bellen en de extra's die daarbij horen. Dan komt het helemaal goed.