Skip to main content

Na vorige week vrijdag via de chat te hebben gemeld dat de vaste telefonie het niet meer deed heb ik zaterdag van KPN een nieuw modem ontvangen. Had een Experia Box v8, heb nu een v10. Het nieuwe modem staat er al twee dagen, maar alleen internet werkt. 2 x 4K interactieve TV ontvanger en 2 x analoge lijn doen helemaal niets. Alle mogelijke troubleshooters doorlopen, niets helpt. VOIP nummers komen niet in het modem en de TV kastjes willen de software niet laden. Ook niet na diverse uit/aan acties en resetten modem, alle kabels behalve WAN er af, alleen TV ontvanger er later nog weereens aan, etc. etc. Heel wat uren verloren met dat gedoe. Het modem blijft ook op firmware revisie T01.7 steken. Van alles getest, het werkt gewoon domweg niet. Vind het vreemd dat de service tools aangeven dat ik een v8 modem zou hebben terwijl ik nu een v10 modem heb, maar weet niet of dat wat uitmaakt. Helpdesk kan me maar niet helpen en wil tegen betaling een monteur langs sturen. Maar mijn gevoel zegt me dat het problem aan de andere kant zit. Die monteur kan ik pas donderdag ontvangen. Wat gaat hier nu technisch gezien fout? Het modem heeft wel een prima internet verbinding (1Gbps/s, getest met FAST website). Moet er nog ergens een vinkje in het systeem van KPN goed gezet worden? Hoe krijg ik KPN zo ver dat ze dit probleem in hun eigen systeem gaan uitzoeken en oplossen?

Wat doen de lampjes op dat ding? En bent u misschien een oud Telfort klant? 


De lampjes:

Power: groen

Wireless: groen

Internet: groen

ECO: uit

Services: groen (gaat na herstarten na een minuut of vijf aan)

 

Ik ben geen oud Telfort klant.

 


Bovenstaande is het resultaat van de service tool “geen services”. Moet hij niet aangeven dat ik een v10 modem heb? Het getoonde modem is mijn oude Experia Box v8. kweet nie.

VOIP:

Ik zou twee vaste nummers moeten hebben.

 

Dan de firmware:

Heb ergens gelezen dat de huidige firmware ergens rond T03.7 zit.

En het resultaat service tool vaste telefonie:

 


Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?


Ik krijg een beetje het idee dat de poort in onze apparatuur in de centrale vast houdt aan het mac-adres van de V8. Vooral de problemen omtrent tv klinken bekend. Welke foutcode krijg je als je deze opstart?

 

Om mijn vermoedens te checken is het handig om je profiel even in te vullen, in ieder geval met postcode+huisnummer en klantnummer. Voeg voor de zekerheid ook even het serienummer en het Mac-adres van de V10 toe onder ‘Opmerkingen’. Zodra dat is gedaan kan een moderator namelijk de verbinding even nalopen, mogelijk dat er een ‘clean mac address’ uitgevoerd moet worden. 

 

Waarschijnlijk een obious-vraag maar heb je het modem al eens volledig gereset met een paperclip in het resetgaatje tussen de stroomaansluiting en de WAN-poort? Ook echt tot alle lampjes uit gingen? Heel soms wilt dit het ook wel doen bij dergelijke problemen.

 

Hetzelfde geldt voor de vraag van @Joep1965, als je het glasvezelkastje van het stroom afhaalt gaat de poort ‘down’ in de centrale. Het glasvezelkastje van het stroom af halen wilt dan ook nog wel eens de doorslaggevende factor zijn.

 

De meest recente versie van de firmware is trouwens V1.01.00T03.8V4. Vanuit de fabrieksinstellingen zou het modem moeten opstarten, eerst branden power en wireless groen, daarna wordt internet groen. Na enkele seconden zal power blauw gaan branden en niet lang daarna start het modem opnieuw op, een voor een gaan alle lampjes branden (behalve eco).


Ja, wel eerder van de spanning af gehad en voor de zekerheid zojuist nog maar eens gedaan (wist niet zeker of het echt 2 minuten uit was geweest, je weet maar nooit...) Internet lampje ging uit op de Experia Box, Services lampje werd oranje tijdens het uitzetten van de glasvezel media converter. Na het weer aanzetten van het kastje werd internet weer groen en werd Services na een minuut of 5 ook weer groen. Maar verder lijkt er niets veranderd…  TV kastjes doen het nog steeds niet (code 301, kan de software niet laden), VOIP blijft leeg en firmware is ook niet bijgewerkt… Ik zie overigens in de web interface van de Experia Box dat het TV kastje een IP adres in het ‘gewone’ LAN segment (192.168.2.0/24) krijgt. Moet die niet naar een ander VLAN met andere IP-range? Al met al haalt deze Experia Box v10 volgens mij zijn initiële (firmware en) instellingen niet op, heb echter geen idee waar het mis gaat.


Dank voor het uitgebreide verhaal! Dan denk ik dat het inderdaad een mac-adress probleem is zoals ik in mijn vorige reactie omschreef. Foutcode 301 is iets wat vaker voorkomt bij dat soort problemen. Heb je je profiel al ingevuld? Dan kan @Thomas dit vast wel in gang zetten 😁

 

De tv-ontvanger behoort wel een gewoon IP-adres te krijgen in het reguliere 192.168.2.0/24-subnet. Dat gaat dus wel goed.


O, zie nu pas de reactie van NHendriks
Alle soorten resets (inclusief paperclip, herstel knop, uit/aan, factory reset in de web interface) geprobeerd.

Het power lampje heb ik helaas nooit blauw zien worden, telkens denk ik weer, “nu gaat ‘ie het doen”  :thinking: .

Had mijn forum profiel inderdaad ingevuld.
Zal het mac-adress van de nieuwe v10 nog even toevoegen onder opmerkingen, bedankt voor de tip!


 

Had mijn forum profiel inderdaad ingevuld.
Zal het mac-adress van de nieuwe v10 nog even toevoegen onder opmerkingen, bedankt voor de tip!

Helemaal top! Ik ben benieuwd of dit de fix gaat worden!


...


Ha @Nog KPN klant, wat rot dit zeg:disappointed_relieved:. Ik kan me goed voorstellen dat je hier totaal niet blij mee bent.. Jammer dat je er met hulp van Joep1965 en NHendriks nog niet uitgekomen bent! Ik zie dat er donderdag een monteur komt. Ik ga er vanuit dat deze het voor je in orde gaat maken! Mochten wij toch nog iets voor je kunnen doen daarna, laat het vooral weten!


Ik ben altijd bereid geweest om wat meer te betalen voor de beste kwaliteit. Ik hoop dat jullie het vertrouwen snel weer gaan herstellen.

 


:heart_eyes: Het werkt weer. Na uitwisselen met een ander v10 modem (nog steeds zelfde problemen) en daarna met een v12 modem deed eerst alleen interactieve TV het weer. Na wat extra acties en telefoontjes van de monteur naar diverse afdelingen van KPN ging de monteur eerst onverrichter zake weer weg (wat telefoon deel betreft), maar later werd ik gebeld dat de telefoon het nu ook weer doet. En inderdaad, de telefoonnummers komen weer netjes in de Experia Box en ik kan weer bellen. Beetje vreemd dat die twee v10 modems niet werkten en de v12 het nu wel doet. Anyway, ik ben opgelucht en blij dat alles het weer doet!! Dus… nog steeds KPN klant :grin:.


Super om dit te lezen! Inderdaad wel gek dat het bij de V10 niet werkte en nu met de Box 12 wel. Maar goed: fijn dat het is opgelost en bedankt dat je het nog even liet weten!