Skip to main content

Overgang naar KPN BOX 12 en de ontstane ongemakken van vaste telefonie!

Een familie lid van mij heeft ct gezocht met KPN voor een aanpassing in haar KPN abonnement. Daarbij werd door KPN aangegeven dat zij alvast een nieuwe Experiabox zou verkrijgen. De KPN BOX 12 werd haar toegestuurd en ik heb voor haar deze volgens de handleiding geïnstalleerd, op 1 okt 2022. Alles ging goed behalve een deel vaste telefonie. Daarbij ging het volgende niet goed;

  1. Via de vaste telefoon bellen naar haar eigen mobiele nr, zij kwam uit in de voicemail. Welke niet actief was.
  2. Via de vaste telefoon heeft ze mijn mobiele nr. gebeld en hoorde wektoon, ik kreeg geen oproep binnen. Pas na het verbreken van de verbinding verkreeg ik in mijn tel app een melding te zien “Privenummer” en in de geschiedenis stond “gesprek gemist” + de tijd.
  3. Bellen naar andere vaste telefoonnummers of mobiele nrs ging veelal goed.

Na ct te hebben opgenomen met de KPN klantenservice zijn er de nodige vragen gesteld en testen gedaan en de conclusie was dat het probleem in de woon- aansluiting zou zitten. Meerdere malen is de EB gereset en kregen tevens de melding voor 75 euro kan er een monteur langskomen. 

 

Ik heb gister 9 okt de aansluiting met een lange RJ 11 kabel tussen de telefoniepoort van de EB (beide geprobeerd) en de vaste telefoon aangesloten en opnieuw de beide situaties getest. Hetgeen dezelfde resultaten heeft opgeleverd en dat gold ook toen ik de oude EB tijdelijk had terug geplaatst.   

Al met al een situatie dat t.a.v. het telefoniedeel niet echt vertrouwen geeft, vandaar de vraag, wat moet er gebeuren om tot een goed werkende en betrouwbare telefoon aansluiting te komen.

Dit probleem is inmiddels opgelost door de EB echt te resetten. 


Gelukkig dat een reset het probleem heeft verholpen.