Skip to main content

Hallo,

 

Ik maak gebruik van een Fritzbox achter mijn KPN Box 12 modem.
Via de telefoon wizard heb ik de telefoon ingesteld op de Fritzbox.

 

In de Frizbox lijkt alles goed te staan.
 

Toch gaat de telefoon niet over als ik naar huis bel en krijg ik geen gesprekstoon.

Iemand ideeen van wat ik niet goed doe ?

Ja, de KPN Box maakt verbinding met de voip server van KPN. En KPN accepteert geen 2de verbinding. 

Waarom heeft u de KPN Box er überhaupt tussen zitten? Of waarom sluit u de telefoon niet gewoon op de KPN Box aan?


De telefoon op de modem aansluiten en niet op de FB, @Freek van het Hoofd  dan werkt het weer.

 


Telefoon zit aangesloten op de Fritzbox en niet op het KPN modem.
Ik wil dat de telefoon overgaat op de Fritzbox en niet op het KPN modem.

Uitgaande lijn wil ik niet via KPN laten verlopen.
Kan overigens wel uitbellen, via de niet KPN lijn.


@wjb ?


Waarom haal je het KPN modem er niet tussenuit ?


Waarom gebruik je überhaupt nog die V12?


Andere mogelijkheid, de aanmelding van het kpn nummer op de FB uitzetten en de telefoonkabel van de kpn-doos in de vaste lijn INgang van de FB steken.
En in de FB instellen dat je een “vaste lijn” hebt.

Ik weet niet of de nieuwe typen FB’s deze ingang nog hebben, op te zoeken in de specificaties, ik ben benieuwd.

( op deze manier creëerde ik meermaals een overgangssituatie in aanloop naar porteren of alleen om voordeliger te kunnen uit bellen ( bij een “kabelboer” die geen vaste kosten rekent voor de “vaste” lijn ) )


Als je de FRITZ!Box achter de V12 wilt blijven gebruiken voor telefonie dan zal je die moeten behandelen als een externe ATA.

Je zult dus niet de KPN wizard moeten gebruiken immers die zet telefonie op vlan 7 maar je zult hem handmatig moeten configureren conform de gepubliceerde informatie (https://kpn.com/eigenmodem) en je zult ook de KPN SIP Servicetool moeten gebruiken om een wachtwoord in te stellen.

Ook moet de telefoonfunctie op de V12 uitgezet worden.

 


Iedereen bedankt voor het meedenken.
Het is inmiddels gelukt, heb gewoon de KP Wizard voor telefonie gebruikt in mijn Fritzbox.

Klaarblijkelijk moest ik eerst een keer naar buiten bellen voordat de lijn ook actief werd voor inkomende gesprekken.

Uitbellen doe ik via een andere provider dan KPN.

Moest inderdaad ook de telefonie uitschakelen op het KPN modem.
Dit was niet even duidelijk maar wel gelukt.

De reden dat mijn Frizbox achter het KPN modem zit is omdat mijn Fritzbox 6660 een Kabelmodem is een geen glasvezel modem. Wel is dit een modem van de laatste generatie met de laatste versie van FritzOs.
Helaas werkt deze niet direct via de LAN aansluiting op de mijn ONT kastje, dus KPN modem is noodzaak..

KPN modem doet nu deels dienst als modem (Wifi en telefonie staan uit) en deels als switch.
Niet ideaal maar vind het aanschaffen van een nieuw modem niet nodig en erg duur.


@Freek van het Hoofd Bij de 7490 kon je destijds de kabel vanaf het glasvezelkastje inpluggen in een Lan-aansluiting op de Fritz, dan zou het modem van KPN er tussen uit kunnen. Volgens mij het proberen waard. 


Ik heb op de 6660 wel een WAN aansluiting maar deze kan niet direct op de ONT.
Er is op dit modem ook geen wizard voor KPN, maar alleen maar voor kabel providers.

Had eigenlijk gehoopt dat het direct zou kunnen maar vanuit meerdere kanten helaas gehoord dat dit niet zo werkt helaas.

Groet Freek


Reageer