Skip to main content
Antwoord

Vaste telefoon gaat zeer kort over

• November 14, 2025
  • 13 reacties
  • 152 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Sinds kort heeft de KPN winkel geadviseerd om de twee vaste telefoontoestellen te vervangen door de Dallas Comfort omdat het andere model defect zou zijn. Deze toestellen zijn gekoppeld aan het KPN Basisstation.

Sinds dat de nieuwe telefoontoestellen gebruikt worden ervaart mijn oma het probleem dat de telefoon maar zeer kort (circa 8 sec.) overgaat, alvorens de andere kant van de lijn de voicemail dan wel het antwoordapparaat te horen krijgt. Met een rollator is dat nogal een uitdaging.

Op verschillende manier geprobeerd om de voicemail uit te schakelen (MijnKPN, #61#,  #67#, #21#, 12339), en deze kijkt daarmee niet actief te zijn. Toch wordt de telefoonverbinding nog steeds na korte tijd onderbroken en klinkt er voicemail/antwoordapparaat stem.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Beste antwoord door MarcSon

Bedankt iedereen, de eerder genoemde instellingen waren allen niet toegankelijk met het toestel (Dallas Comfort) die is aangeboden in de KPN winkel. Uiteindelijk zijn we teruggegaan en dit maal de Chicago Robuust aangeschaft. Hiermee kon het interne antwoordapparaat van het basisstation wel volledig worden uitgeschakeld, waarna het probleem verholpen was.

13 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 14, 2025

-Reactie verwijderd: onjuiste informatie-

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 14, 2025

Beste ​@MarcSon , heb je het over de voicemail van het basisstation of de algemene voicemail van KPN voor de vaste lijn?

Indien de algemene voicemail, kun je in MijnKPN instellen hoeveel keer deze over moet gaan, voordat de voicemail het overneemt.

Als bij je oma de telefoon nog op de ‘ouderwetse’ manier in de muur is aangesloten en niet via de groene telefoonpoort van een modem, kun je in de instellingen van het basisstation kijken.

Ik ga ook even verder voor je op zoek.

Ik zie nu dat je ook al een goed antwoord van ​@Lvd91 hebt gekregen, hopelijk kun je daar mee verder

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 14, 2025

Goedemiddag ​@JanD & ​@Lvd91, dank voor de snelle reacties!

Ik probeer vandaag nog even langs te gaan om te kijken of de desbetreffende optie aanwezig is op het toestel.

Ter controle, op welke pagina van de handleiding van de Dallas Comfort Handset stond de instructie van de Oproepvertraging beschreven? Ik kreeg deze niet direct gevonden in de handleiding op de KPN website.

@JanD - Om parallel ook het andere wat je voorstelt voor het basisstation te onderzoeken, hoe raadpleeg je deze instellingen? Vanaf de Dallas Comfort leek dit niet direct mogelijk.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 14, 2025

Hoi ​@MarcSon ,

Sorry, ik had niet goed opgelet en in de handleiding van de Dallas Comfort + in plaats van de Dallas Comfort gekeken. 

Je zou eventueel kunnen proberen het antwoordapparaat volledig uit te schakelen:

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 14, 2025

Beste ​@MarcSon even in de handleiding van het basisstation kijken, indien niet direct beschikbaar zie link:

https://www.kpn.com/service/ugs/handleidingen-vaste-telefoon

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 14, 2025

Zowel voicemail als het in het basisstation geïntegreerde antwoordapparaat hebben een minimale oproep vertraging van respectievelijk 20 en 18 seconden. 8 is bijzonder. 

Voor de zekerheid beide uitzetten. 

Voicemail met #61# beltoets.

Antwoordapparaat via het menu. 

Tip aan oma. Overdag de handset op de rollator leggen opdat ie altijd bij de hand is.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 14, 2025

Dag allemaal, ontzettend bedankt voor de informatie & ​@PeterG de telefoon ligt sinds kort dicht bij de hand op de rollator 😁

Alle zaken t.a.v. Voicemail staan uitgeschakeld, dus ik heb sterk het vermoeden dat het antwoordapparaat het euvel is.

@Lvd91 - In de screenshot staat beschreven dat dit op het basisstation ingesteld moet worden, echter is het basisstation een simpel zwart apparaat met één knopje erop. De optie ‘Basisstation’ raadplegen via de handset/telefoon (Dallas Comfort) werkt helaas niet, en daarmee kom je weer op het hoofdscherm van de handset terecht.

@JanD - Handleiding ook bekeken maar alle screenshots/instructies die ik zie t.a.v. de instellingen worden geraadpleegd vanaf een andere handset/telefoon, en deze opties heb ik niet op de Dallas Comfort.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 14, 2025

Staat er geen instelling "antwoordapparaat" in het menu van de handset? Daarmee moet dat in te stellen zijn.

De overige instellingen van het losse basisstation zijn inderdaad niet bereikbaar met de Comfort handset. 

Met de Chicago Robuust werkt dat zeker. Één is genoeg. Andere kan een Comfort zijn. 

》 Anders langs de KPN winkel met de basis (vergeet de adapter niet) en één van de handsets. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 16, 2025

Hi ​@MarcSon, welkom allereerst bij onze community. 

8 seconden lijkt mij ook iets aan de korte kant, helemaal met een rollator. Dank aan iedereen voor de al geboden hulp. Wat ik nog zie in de handleiding is de optie om het basisstation te resetten, lukt dit wel via het menu van de handset? Ik zie namelijk dat de instellingen van het antwoordapparaat dan ook worden gereset. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 24, 2025

Ik ben eens even in het menu van mijn 15 jaar oude Gigaset gedoken ​@MarcSon .

En ik zie dat het antwoordapparaat daarin niet alleen m'n eerder genoemde 18 en 30 seconden oproep vertraging heeft. Maar ook 10 seconden. Dat komt wel in de buurt van wat je oma ervaart. 

Daar zul je het dus mijns inziens écht moeten zoeken. Antwoordapparaat afzetten door middel van 'activeren' uit te vinken. 

Dan zou de beltijd 80 seconden moeten zijn. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 25, 2025

Dank voor deze toevoeging Peter! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • November 25, 2025

Bedankt iedereen, de eerder genoemde instellingen waren allen niet toegankelijk met het toestel (Dallas Comfort) die is aangeboden in de KPN winkel. Uiteindelijk zijn we teruggegaan en dit maal de Chicago Robuust aangeschaft. Hiermee kon het interne antwoordapparaat van het basisstation wel volledig worden uitgeschakeld, waarna het probleem verholpen was.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 27, 2025

Fijn om te zien dat alles nu weer werkt. Dankjewel ook voor de terugkoppeling hier, handig voor andere meelezers.