Skip to main content

Mijn telefoon is aan vervanging toe. Het is een DECT telefoon maar is, samen met een oude beantwoorder, aangesloten op FON1 en heeft het gewoon altijd gedaan. Ik wil nu een nieuwe aanschaffen maar zit te twijfelen of DECT een betere oplossing is. De telefoon is nl op behoorlijke afstand van het modem (Fritzbox).

Ik heb wel goede Wifi in de ruimte waar ik de telefoon zal gebruiken. Is een VOIP telefoon eigenlijk een optie? Ik heb een KPN Vaste Telefoon abonnement. Bij voorbaat hartelijk dank. Jeffrey.

Hallo @JeffreyJansen als je een telefoon-abo hebt zonder modem, maar dus nog op de 'ouderwetse' wijze, gaat een VOIP-telefoon nooit werken.

Je zou weer een DECT met 1 of meer handsets kunnen nemen of een echt bekabeld toestel zoals onderstaande bijvoorbeeld, in de KPN-winkel te koop:

Gebruik ik zelf  al jaren.


Hallo Jan. Dank voor je antwoord. Alle wand aansluitingen zijn inmiddels al lang verdwenen. Ik gebruik de FON aansluiting van het modem en dat heeft blijkbaar altijd gewerkt. De Dect technologie van de telefoon heb ik dus nooit gebruikt maar met een basisset in de meterkast en een handsetje op mijn werkplek voldoet het allemaal wel. Ik heb echter het gevoel dat er mooiere oplossingen zijn voor mijn situatie. 


Hallo @JeffreyJansen heb jij dan toevallig een FritzBox, want dat is het enige modem, voor zover ik weet, met een FON-aansluiting en die hebben vaak ook een ingebouwd DECT-basis station zodat je alleen losse handsets nodig hebt.

Maar dat toestel dat ik adviseerde kun je daar dus ook op aansluiten.

Een basisstation in de meterkast en een handset elders is dus gebruik maken van DECT, dus je gebruikt het wel degelijk.

Geef eens aan welk modem, merk en type, je precies hent en of je een glas- of een koper-aansluiting hebt.

 

 


Mooie oplossingen zijn er niet echt, blijft toch een beetje hetzelfde in een andere verpakking.

De simpelste oplossing, mits je Fritzbox dit ondersteund is fritzfon toestel gebruiken en die aanmelden op de fritzbox, is de dekking van dat dect toestel niet genoeg kan je de basis uitbreiden met een repeater van Fritz.

https://fritzshop.nl/16-fon

Hetgeen dan niet nodig is om het basisstation bij het modem te plaatsen, je gebruikt dan de basis van het modem zelf.


Een Fritzbox met DECT basis station erin, ben je niet alleen aangewezen op een “Fritzfon” als keus.
Vele Gigaset toestellen en van Siemens kun je er eveneens op aanmelden.
(Wel uitzoeken welke typenummers ermee compatibel zijn).


Ik heb inderdaad een FritzBox 7581, meegenomen uit mijn XS4ALL tijd en uitgerust met een FON1 en FON2 en een ingebouwde DECT. We hebben hier glasvezel.

@JanD  Als het is dat de verbinding tussen het basisstation van mijn Dect telefoon (in de meterkast, naast de Fritzbox, en de handset in mijn werkruimte een Dect verbinding is, dan zou theoretisch het geen probleem moeten zijn om het basisstation op te ruimen en de Dect in mijn Fritzbox te activeren. Met andere woorden dan zou ik volstaan met een nieuwe Dect handset en ook geen repeater nodig hebben (@Doornekamp33).


Fritzbox hangt hier ook in de meterkast en op de eerste verdieping gewoon bereik met de ingebouwde DECT van de fritzbox


Ik heb inderdaad een FritzBox 7581, meegenomen uit mijn XS4ALL tijd en uitgerust met een FON1 en FON2 en een ingebouwde DECT. We hebben hier glasvezel.

@JanD  Als het is dat de verbinding tussen het basisstation van mijn Dect telefoon (in de meterkast, naast de Fritzbox, en de handset in mijn werkruimte een Dect verbinding is, dan zou theoretisch het geen probleem moeten zijn om het basisstation op te ruimen en de Dect in mijn Fritzbox te activeren. Met andere woorden dan zou ik volstaan met een nieuwe Dect handset en ook geen repeater nodig hebben (@Doornekamp33).

@JeffreyJansen De 7581 is EOL en word niet meer voorzien van updates, zou je adviseren om langzaam uit te gaan kijken naar een vervanger.

 

Inderdaad kun je het basisstation opruimen, een geschikte handset (dect-gap vallen inderdaad ook gigaset toestellen onder) aanmelden direct op de Fritzbox en testen of je overal bereik hebt, reken in een normaal huis op een ruime 30 meter rondom de router en in open veld kan je nog veel verder en is 100 meter haalbaar.

Heb je overal bereik, klaar niks meer doen, en ik denk dat het wel goed zit want met je huidige handset redde je het ook vanaf dezelfde plek.


Ben zelf erg blij met de fritz fon c5, er is nu ook een c6 die er op lijkt.

Als je vast bellen wilt houden, kun je ook overwegen naar een andere aanbieder te stappen. Ik zit bij cheapconnect, en dat scheelt in de kosten. Op de fritzbox makkelijk te configureren. 


Ik weet dat mijn Fritzbox gedateerd is. Ik zal moeten nagaan of KPN voor oude XS4ALL klanten nog iets gaat regelen mbt het vernieuwen van hun modem. Ik weet ook niet of de huidige KPN modem beter of slechter is dan een Fritzbox. 
Qua telefonie ben ik er op dit moment wel uit. Dankzij jullie hulp Forumleden! Hartelijk dank daarvoor.


Ik weet ook niet of de huidige KPN modem beter of slechter is dan een Fritzbox.

Zolang het met die Fritzbox werkt zou ik KPN modem/routers links laten liggen.
Hoe jonger de geleverde modellen van KPN hoe vervelender die kastjes worden. Altijd gezeur mee.

Als het misschien een keer nodig zou zijn (modem/routers hebben niet het eeuwige leven).
Koop dan beter zelf een nieuwe Fritzbox.