Skip to main content
Vraag

Vaste telefoon (Panasonic via FRITZ!Box 7530 AX) geeft ingesprek bij uitbellen

• August 17, 2026
  • 6 reacties
  • 60 keer bekeken

Sinds 20 juli geeft mijn vaste telefoon bij elk uitgaand poging een ingesprektoon. Ik heb een FRIZ!Box 7530 AX en bel via een Panasonic DECT-set met eigen basisstation. Hiervoor heb ik geen storingen opgemerkt en heb geen aanpassingen gedaan in de instellingen.

Heb nu wel geprobeerd om via het ingebouwde basisstation te bellen, maar dat maakt geen verschil.

Een diagnose-run van het modem geeft de volgende melding bij ‘Telefoonnummer : 2 telefoonnummers actief, daarvan 1 niet geregistreerd: 082xxx6380,’ dit is het aanmeldnummer voor SIP.

Zou dit het probleem kunnen zijn, en hoe los ik dat op?

Vriendelijke groet,

TeHo

6 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 19, 2026

De regel met het niet geregistreerde nummer 082xxx6380 heb ik gewist omdat de entry niet compleet was. Er staat bij eigen nummers nu enkel nog een SIP entry in van IMS.IMSCORE.NET, die lijkt correct te zijn, maar uitbellen gaat nog steeds niet.

Servicedesk van KPN kan niet helpen omdat ze de FRITZ!Box niet kunnen overnemen. 

In arren moede mijn KPN-modem (nieuw uit doos) geïnstalleerd zodat de servicedesk tenminste kan meekijken. Helaas is de software van het 1 jaar oude modem niet meer up-to-date te maken zodat ik eerst moet wachten op een nieuw modem en maar weer terug ben gevallen op mijn FRITZ!Box

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 19, 2026

Er zal vast een 'kleinigheid' verkeerd staan. 

Overigens. Je weet dat je een Fritzbox ook als DECT basisstation kunt gebruiken?

Heb je echt nog een vast nummer nodig?

Hier, vast internet + kpn tv + mobiel nummer. 

Een vast nummer bij kpn is voor uit bellen behoorlijk prijzig. Mobiel is dan veel goedkoper. En handiger, want niet plaatsgebonden. 

Een vast nummer via bijvoorbeeld VoIP provider Cheapconnect is 10 × goedkoper. Kpn 0,165 per minuut in Nederland. Cheapconnect ongeveer 0,015.…

Met Cheapconnect heb je dan wel een IP-telefoon (handset) nodig.

• August 20, 2026

Er zal vast een 'kleinigheid' verkeerd staan. 

Ja, dat is heel vaak het geval, maar in dit geval :

Sinds 20 juli geeft mijn vaste telefoon bij elk uitgaand poging een ingesprektoon.

Is het blijkbaar spontaan ontstaan . (?)
En dan is de (eerste) vraag, zit het euvel binnen of buitenshuis ?

Overigens. Je weet dat je een Fritzbox ook als DECT basisstation kunt gebruiken?

Heb nu wel geprobeerd om via het ingebouwde basisstation te bellen, 

Heb je echt nog een vast nummer nodig?

Daar kom je altijd mee maar dat is de vraag hier niet  :-/

Hier, vast internet + kpn tv + mobiel nummer. 

Mobiel kwijt/stuk, netwerk valt uit, handig als je dan toch nog kan bellen !

Een vast nummer bij kpn is voor uit bellen behoorlijk prijzig.

JA, dat is inderdaad jammer en bewust zo gedaan om de trouwe bellers nog wat uit te melken, zo lijkt het.

Mobiel is dan veel goedkoper. En handiger, want niet plaatsgebonden. 

Ja, maar het een sluit het ander niet uit.

Een vast nummer via bijvoorbeeld VoIP provider Cheapconnect is 10 × goedkoper. Kpn 0,165 per minuut in Nederland. Cheapconnect ongeveer 0,015.…

Dat jij daar nou mee komt :→
Maar, zo doe ik dat vele jaren. En uitbellen kan via een andere club voor nog minder.

Met Cheapconnect heb je dan wel een IP-telefoon (handset) nodig.

Of een fritzbox  :-)

Voor de meelezers, dat kan de meest eenvoudige, goedkope, oude fritzbox zijn, dat werkt altijd.
Aan te sluiten op een willekeurige internetverbinding.

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@TeHo, dat gaat niet van harte inderdaad! Dat het KPN modem dat je nog hebt niet bijgewerkt is is daarbij ook niet handig. Heb je het nieuwe modem daarvan inmiddels wel ontvangen? Lukt het daarmee wel om te kunnen bellen?

Anders zou je het telefoonnummer ook kunnen verwijderen in de FRITZ!Box en helemaal opnieuw instellen. Als het een kleinigheidje in de instellingen is zoals Peter vermoed zou dat uitgesloten kunnen worden door het nummer opnieuw in te stellen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 20, 2026

Uit het vorige maak ik op dat het uitbellen via een aparte instelling in de FRITZ!Box wordt/kan worden geregeld. In mijn Box kan ik die instelling nergens vinden, zou dat de reden zijn dat ik via KPN niet meer kan uitbellen? Is dat een specifieke SIP-entry?

• August 20, 2026

En maak ik hier dan uit op :

Sinds 20 juli geeft mijn vaste telefoon bij elk uitgaand poging een ingesprektoon.

Dat inbellen wel werkt ?
Dat hebben we al vaker langs zien komen op dit forum als ik het wel heb.