Skip to main content
Vraag

Vaste telefoon werkt niet, ik hoor wel de kiestoon maar kan niet bellen

• December 2, 2025
  • 7 reacties
  • 24 keer bekeken

Dag allen,

Sinds vorige week ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. 
Echter vaste telefonie via phone1 of 2 werkt niet meer (goed. )
In die zin:
- tijdens installatie heeft monteur met eigen losse vaste telefoon getest : werkte
- lampje telefonie brandt ook groen.
- met inloggen op modem worden gesprekken wel geregistreerd.( staat ook tel. van monteur bij) 
status is UP. juiste telefoonnummer is gekoppeld. 

type telefoon : DECT Siemens Gigaset A580( basisstation) en A58H toestel. 

Bellen van en naar (bijvoorbeeld) mobiel en vast lukt niet. Er is wel kiestoon als ik vanaf mijn mobiel bel , maar de vaste telefoon gaat niet over, reageert niet. 
Vanaf vast naar mobiel : reageert niet, kiest niet, geen kiestoon te horen. 

Wat ik heb geprobeerd : modem aan/uit. Basisstation en toestel beiden ontkoppeld en gereset. Toestel vervolgens opnieuw aangemeld. Geen verschil. 
Bekabeling is niets aan gewijzigd, werkte nl. met Ziggo. 

Komt dit vaker voor? DECT is toch net als bijv. tcp/ip een bepaald standaard protocol zodat het kpn kan 'praten' met het basisstation/toestel ? Of zijn hier wellicht verschillen in en 'zien' het modem en basisstation elkaar niet goed ? 

Ik heb helaas geen simpel analoog toestel om te testen maar wellicht is het een bekend probleem met de A580 ? 

Dank voor jullie reactie(s) ! 

vr.gr. Arjan

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 2, 2025

Beste ​@A.Nug Ziggo werkt met een ander telefoonprotocol dan KPN, ik zie dat jouw toestel gewoon in NL op analoge aansluitingen gebruikt moet kunnen worden, dus ook bij KPN.

Als je inlogt in de modem zie je dan wel je telefoonnummer geregistreerd staan, daar kun je ook op een testknop drukken, zodat de verbinding getest wordt.

Je kunt de telefoon ook even een fabrieks-reset geven, zie daarvoor de betreffende handleiding.

Staat binnen de modemsoftware bij de telefooninstellingen bij beide poorten in- en uitgaande verbindingen aan c.q. geactiveerd?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 2, 2025

Bedankt voor uw reactie. 

Als ik in log ( 12b is de versie) : 

Status : UP

Status Reason : Registered

Call State : Idle

Ring test : geen resultaat, gaat niet over. ( call state blijft overigens ook Idle ) 
beide poorten staan geactiveerd. 

NB als ik de telefoonkabel loskoppel krijg ik nog steeds 'gaat over toon' als ik van mobiel naar vast bel. Maar wellicht hoort dat gewoon.  

Zou resetten een oplossing zijn ? Immers worden dan de invoerwaarden van telefonie-gedeelte weer terug gezet maar die zijn evenwel niet gewijzigd.. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 2, 2025

Beste ​@A.Nug een fabrieks-reset kan helpen.

Bij geen resultaat toch proberen even een andere telefoon met draad te lenen en vervolgens eventueel via MijnKPN de storing melden, dan wordt geprobeerd het real-time op te lossen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 2, 2025

zo net fabrieks reset gedaan . Nu krijg ik melding : there are no enabled lines. 
telefonie is nu -niet- meer beschikbaar en lampje is uit. :-( 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 2, 2025

zo net fabrieks reset gedaan . Nu krijg ik melding : there are no enabled lines. 
telefonie is nu -niet- meer beschikbaar en lampje is uit. :-( 

Beste ​@A.Nug dan via de MijnKPN-app melden, zodat er real-time naar een oplossing wordt gezocht.

Laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 2, 2025

inmiddels via telefoon helpdesk van KPN is de lijn weer enabled en UP.
Lijn functioneert . Waarschijnlijk werkt het telefoontoestel niet goed met het modem. Ik bestel een nieuwe en laat nog even weten of het werkt. Bedankt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 2, 2025

Graag gedaan ​@A.Nug .

Advies: zorg wel dat je een telefoon koopt die geschikt is voor NL, dus bij een betrouwbare telefoonwinkel.

Ik heb eens gelezen dat bij de MM telefoons werden geleverd die niet voor NL bestemd zijn en daardoor niet (goed) werken.

Maar je hebt in de regel ook garantie en een omruilmogelijkheid binnen 14 dagen.