Skip to main content

Sinds een update van de software van de modem op 1 juni heb ik hetzelfde probleem. Ik kan niet bellen of gebeld worden via de vaste telefoon en krijg dan een in-gesprekstoon.

 

De gebruikelijke testen, zoalsook door anderen  genoemd al heel vaak gedaan die niets hebben opgelost. Verder ook een andere telefoon en kabels gebruikt. Ook met een nieuwe modem heb ik precies dezelfde problemen als hiervoor.

 

Op de modem KPN 12 brandt er geen lampje bij phone, wel bij tv terwijl ik geen tv abonnement heb.

 

Hopelijk is er vanuit KPN een oorzaak en vooral een oplossing hiervoor te vinden.

Sinds de update van de software modem (Experia 10) op 1 juni 2021 heb/had ik diverse problemen. 

 

Een daarvan is dat op mijn smartphone (Android) apps als Wordfeud, NOS Teletekst, ING Bankieren het niet meer doen via Wifi (KPN-netwerk).

Melding “SSL handshake timed out”

 

Als ik WiFi uitzet en mobiele data gebruik (Tele 2) doen deze apps het prima.

 

Andere apps op mijn smartphone doen het wel via WiFi.

 

Dus het heeft, volgens mij, niets te maken met een zwak WiFi-signaal of mijn smartphone.

 

Ook met de nieuwe modem (KPN 12) heb ik precies dezelfde problemen.

 

Admin: samengevoegd met je bestaande topic


Hoi @AnnaG, welkom op het forum! Lastig dat je telefonie het niet doet. Ben jij een voormalig Telfortklant?

Je geeft aan de gebruikelijke testen al gedaan te hebben. Daarmee bedoel je ook een reset van de Experia Box? Zo niet, dan mag je dat nog doen. Je benoemt ook dat je met een nieuw modem dezelfde problemen hebt, heb je een nieuwe Box 12 gekregen?

Als je hier vanavond nog graag verder mee geholpen wilt worden, dan kun je het beste bellen met 0800-0402. Het kan ook via het forum. In dat geval hebben we nog wel wat extra informatie nodig. Je hebt je telefoonnummer al ingevuld in je forumprofiel. Wil je dat aanvullen met postcode, huisnummer en achternaam? Reageer hier weer als je dit gedaan hebt, dan pakken we dit morgen verder met je op.


Bedankt voor de reactie. Persoonlijke gegevens aangevuld in mijn profiel.

 

Inderdaad van Telfort.

 

Ik had een Experia 10 en had die vaker gereset met een naald.

 

Na gesprek met klantenservice gisteren over meerdere problemen na update software van de modem dachten ze dat een nieuwe modem heel misschien het probleem zou oplossen.

 

Vandaag een KPN Box 12 ontvangen. Helaas heb ik nog precies dezelfde problemen als ik al eerder had.

Deze problemen heb ik echter pas sinds de update van de software van de modem.

 

  • Telefoon
  • Bepaalde apps op mijn smartphone (ING bankieren, Wordfeud, NOS teletekst) doen het niet meer via wifi (maar wel via mobiele data). Meeste andere vaker gebruikte apps doen het wel via wifi. Ook op een andere smartphone doen deze specifieke apps het niet
  • Aantal websites doen/deden het niet, zoals Zoom, Jitsi Meet, Daily Motion en meerdere sites. die niet zo complex lijken.

 

Mijn broer heeft op mijn PC aanpassingen gedaan waardoor ik deze weer wel kon gebruiken. Toen ik vandaag mijn laptop (alleen via wifi) gebruikte kon ik hierop de sites als zoom en jitsi niet gebruiken, omdat mijn broer daar nog niets aan had gedaan. Voor de update was dat nooit een probleem geweest.

 

Hieronder zijn toelichting wat hij heeft gedaan en waar volgens hem het probleem zit.

Na een update van de ZTE router was er een probleem met de MTU waarbij sommige webpagina's niet meer laden als de packet size boven de standaard 1500 bytes komt.

 

De MTU getest met PING en onder de 1464 gaat het wel goed. Dus bij Windows de MTU verlaagd naar 1464 op de IPv4 en IPv6 interface en dan werkt het allemaal wel.

 

Het probleem zit in het niet toestaan van fragmentatie in combinatie met de overhead op PPPOE . De echte oplossing zodat in telefonie het weer doet zit dus dieper in de infrastructuur waar ik niet bij kan. De TR069 verbinding heeft ook last van verbindingsproblemen. Als KPN de MTU of fragmentatie heeft aangepast zal de management interface ook weer werken.

 

Misschien nog relevant voor de oplossing. Ik kreeg vandaag een mail van KPN met als onderwerp 

 

Update van uw Experia Box is nog niet gelukt

 

Dat lijkt me raar omdat deze modem altijd aan stond en ik ook vaker had gereset. En juist na het moment dat de software zou zijn geupdate zijn de problemen begonnen.

 

 


in ander topic staan alle drie de problemen samen, na de update van de software van de modem

 


Melding “SSL handshake timed out”

 

 

Dat is vermoedelijk een probleem met het beveiligingscertificaat (SSL). Indien de rest het wel doet lijkt het erop dat bepaalde aanbieders van SSL certificaten worden geblokkeerd.

Je kan eventueel eens proberen of het wijzigen van de DNS instellingen het gewenste resultaat geeft.


Bedankt voor het invullen van je gegevens @AnnaG, ik denk dat we de oorzaak moeten zoeken bij je glasvezelkastje, die al wat ouder is en niet goed om kan gaan met de instellingen van het KPN netwerk waar je naar over bent gezet via de update van een paar dagen geleden. Ik wil hier dan ook graag een monteur voor aansturen, die het glasvezelkastje komt vervangen. Dit lukt mij echter niet zelf, daarom heb ik jouw situatie voorgelegd aan een collega die meer mogelijkheden heeft. Zodra ik daar een terugkoppeling van ontvang, hoor je weer van me!

 

Hi @AnnaG, het is eindelijke gelukt om een monteur aan te sturen die je glasvezelaansluiting gaat vervangen. Zodra er een nieuwer type aangesloten is, zou de update volledig voltooid moeten worden, en zou alles weer goed moeten werken.

Ik heb het eerst mogelijke moment gekozen, 10-06-2021 tussen 08:00 en 10:00. Komt dat goed uit of zou je de afspraak liever verplaatsen naar een later moment?

 


Graag hoor ik of er al breder is gekeken naar de oorzaken en mogelijke oplossing voor mijn problemen na de update van de software van de modem. Een nieuwe modem had dit probleem nog niet opgelost.

 

Zoals ik in mijn bericht van 3 juni had aangegeven zijn er meerdere problemen en dus niet alleen dat mijn vaste lijn het niet doet. Op mijn smartphone kan ik bepaalde apps en websites niet openen als ik wifi gebruik, terwijl dit wel werkt met mobiele data.

 

In onderstaande tabel hopelijk duidelijk wat de situatie is per apparaat.

 

*Mijn broer heeft op mijn PC aanpassingen gedaan waardoor ik deze weer wel kon gebruiken. Toen ik mijn laptop (alleen via wifi) gebruikte kon ik hierop de sites als zoom en jitsi niet gebruiken, omdat mijn broer daar nog niets aan had gedaan. Voor de update was dat nooit een probleem geweest.

 

 

Hieronder zijn toelichting wat hij heeft gedaan en waar volgens hem het probleem zit.

Na een update van de ZTE router was er een probleem met de MTU waarbij sommige webpagina's niet meer laden als de packet size boven de standaard 1500 bytes komt.

 

De MTU getest met PING en onder de 1464 gaat het wel goed. Dus bij Windows de MTU verlaagd naar 1464 op de IPv4 en IPv6 interface en dan werkt het allemaal wel.

 

Het probleem zit in het niet toestaan van fragmentatie in combinatie met de overhead op PPPOE . De echte oplossing zodat in telefonie het weer doet zit dus dieper in de infrastructuur waar ik niet bij kan. De TR069 verbinding heeft ook last van verbindingsproblemen. Als KPN de MTU of fragmentatie heeft aangepast zal de management interface ook weer werken.


Hi @AnnaG, het is eindelijke gelukt om een monteur aan te sturen die je glasvezelaansluiting gaat vervangen. Zodra er een nieuwer type aangesloten is, zou de update volledig voltooid moeten worden, en zou alles weer goed moeten werken.

Ik heb het eerst mogelijke moment gekozen, 10-06-2021 tussen 08:00 en 10:00. Komt dat goed uit of zou je de afspraak liever verplaatsen naar een later moment?


Ik heb geen reactie meer van je gehad @AnnaG, maar als ik de monteursbon er bij pak zie ik dat het glasvezelkastje vervangen is en dat de telefonie nu ook weer goed werkt, top dat het is opgelost!


En ook fijn dat door het nieuwe glasvezelkastje ik wel weer alle sites en apps kan bekijken via wifi.


Alles weer helemaal als vanouds dus én een supernieuw glasvezelkastje  :blush: