Skip to main content

Ik heb KPN Vast bellen via het modem Experia V10A. Met een Gigaset handheld (draadloos)gekoppeld aan Chigao 390 zendstation.

Omdat de handheld aan vervanging toe was het ik een nieuwe Gigaset (550A) gekocht. Deze is niet aan te sturen via Chicag 390. Hij werkt wel als ik hem rechtstreeks op het modem aansluit. Het probleem is echter dat het modem boven staat en ik de telefoon in de woonkamer gebruik. Ik dacht gebruik te kunnen maken van de oude telefoonlijn (waar internet aangekoppeld is) via een zgn varkenskopstekker. Maar dat werkt dus niet.

Is genoemde telefoonlijn inderdaad onbruikbaar of moet het anders aanpakken?

 

Hallo @Janah46 je dient het basisstation Chicago 390 te vervangen door het basisstation van de 550A

Er van uitgaande dat de 390 nu gekoppeld is aan telefoonpoort 1 van het modem.

Dan koppel je de oude Gigaset handheld eerst los van de 390 en koppelt hem weer aan aan de 550A als die set ruimte biedt om nog een extra handheld aan te koppelen.

 


Beste JanD

Dank voor je reactie. Het probleem is dat het basisstation Chicago los staat van de oplader van de handheld. Dus Chicago staat boven (gekoppeld aan het modem) en de handheld met oplader beneden. Bij Gigaset 550A is het basisstation tevens oplader van de handheld. Dus als ik hem koppel staat het basisstation boven. De handheld moet dan beneden liggen en is op het eind van de dag leeg. 

Daarom wil ik dat basisstation Dus graag rechtsstreeks aansluiten op de telefoonlijn, maar dan werkt de zaak niet.

Mvg


Hallo @Janah46 je zou in een KPN winkel of de KPN shop een basisstation van KPN kunnen kopen ter vervanging van de 390 en daar de handheld(s) op aanmelden.

Het basisstation van de 550a richt je dan niet in als basisstation, maar als oplader voor de handheld.

Even voor de duidelijkheid , wat jij een zendstation noemt, noem ik een basisstation, zoals het officeel ook heet.

Het basisstation van KPN heeft tevens een ingebouwde telefoonbeantwoorder en kan maximaal 6 handhelds aansluiten van verschillende merken, mits ze maar GAP compatible zijn.

 

 


@Janah46 , welkom op het forum 💐.

Tja, als je een complete set koopt, basis/lader + handset, dan moet ( lees vooral verder...) je ook de nieuwe basis gebruiken en aansluiten op de experiabox. Anders werkt die nieuwe handset niet. 

Als de basis op een hele andere plek staat, omdat ie anders niet met de experiabox verbonden kan zijn, dan is een duo-set de goedkoopste oplossing. Een losse basis, verkrijgbaar bij kpn, kan ook.

Een nieuwe handset, dus alleen lader + handset, was als ik je uitleg volg mogelijk logischer geweest.

De handheld moet dan beneden liggen en is op het eind van de dag leeg. 

Dat valt wel mee. Een volledig opgeladen handset zou minimaal 3 dagen stand-by moeten kunnen staan. Of 6 uur bellen. Elke 2 uur bellen is een dag stand-by ongeveer. Pas na ongeveer 3 jaar gaat de batterijcapaciteit wat teruglopen.

Oplossing voor nu: koppel de nieuwe handset (van de 550A) met de basisstation 390. (handset '’aanmelden'’ op basis)
Het basisstation 550A is/wordt dan alleen het laadstation voor de nieuwe handset, die daarbij hoort. 

Of je sluit de 550A basis aan de experiabox aan. En neemt 's avonds de telefoon mee naar boven, waar je ook slaapt, opdat ie weer een nachtje kan opladen. Maar een nachtje overslaan is dus geen probleem ( 3 dgn stand-by tijd).

En wat de varkenssnuit in de kamer betreft, die doet het niet. Staat waarschijnlijk nog parallel uit de analoge beltijd en zal dus DSL signaal hebben. Mogelijk doet de experiabox het dus ook daar…. 😉. Een telefoon parallel aangesloten op de experiabox zal de DSL ( internetsignaal ) verstoren! Tweede aansluiting moet dus leeg blijven.


Beste Peter,

Hartelijk dank voor je uitvoerige reactie/uitleg. Ik kan hiermee vooruit.

Mvg


Overigens ook JanD hartelijk dank voor de reactie.