Skip to main content
Beantwoord

Vaste telefoon werkt niet meer

• December 19, 2025
  • 6 reacties
  • 132 keer bekeken

Mijn vaste telefoon werkt niet meer, wel ADSL. Ik ben techneut en heb op het inkomende pijpje bij de deur gemeten en daar staat geen gelijkspanning op. Er moet dus ergens buitenshuis iets defect zijn of afgesloten zijn. Graag dit voor mij oplossen. 

Beste antwoord door AriënC

Dan raad ik je aan om KPN te bellen op 0800-0402. Dat is het snelste. Zij kunnen dan direct je lijn doormeten, en een monteur aansturen. 

Maar betekent dit dat je gewoon een oud PSTN abonnement hebt naast je DSL-verbinding? (dus een splitter voor je modem die aftakt naar je vaste telefoon)

6 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • December 19, 2025

Dan raad ik je aan om KPN te bellen op 0800-0402. Dat is het snelste. Zij kunnen dan direct je lijn doormeten, en een monteur aansturen. 

Maar betekent dit dat je gewoon een oud PSTN abonnement hebt naast je DSL-verbinding? (dus een splitter voor je modem die aftakt naar je vaste telefoon)

JanD
Superuser
  • December 19, 2025

Beste ​@Roofie als je vaste telefoon via je modem loopt kun je via de MijnKPN app dit melden en wordt er real-time naar een oplossing gezocht.

Als je inderdaad nog een ‘ouderwetse’ telefoonaansluiting hebt, even mobiel bellen met 0800 0402.

Succes.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 23, 2025

Goedemorgen ​@Roofie en bedankt voor jouw bericht :)

Uitermate onhandig wanneer de vaste telefoon niet meer werkt en goed dat je daar ook via deze weg melding van maakt. Maar het beste is inderdaad om hiervoor even contact op te nemen met onze Helpdesk, zoals ​@AriënC en ​@JanD ook al aangeven, Vanuit daar kunnen we je verbinding direct doormeten en op basis daarvan kijken wat er nodig is om dit probleem voor je te verhelpen. Hopelijk heb je hier inmiddels contact over gehad en is het probleem opgelost of wordt er aan een oplossing gewerkt 🙏🏻Houd je ons ook op de hoogte? 

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • December 23, 2025

@Roofie KPN is voor de analoge telefoonlijn al jaren geleden overgestapt op EPOTS in de centrales en als ik me niet vergis zit daar toch sowieso geen stroom meer op de aders?

Uiteraard is het advies hier terecht: meld een storing en laat een monteur komen. Ik zie vaker gebeuren dat de EPOTS dienst niet meer werkt maar de DSL dienst nog wel. En dat op dezelfde kabel. DSL heeft meer foutmarge en kan daardoor vaak wat langer in dienst blijven bij een schade, verzopen kabel, etc..

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 26, 2025

Afgelopen zaterdag is er een monteur hier geweest en die heeft mij met toestemming helemaal overgezet naar glasvezel. Het kastje had ik al twee maanden, maar ik moest nog wachten totdat het aangesloten werd. Ik ben er erg blij mee en kan ook weer bellen met de vaste telefoon.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 29, 2025

Dat is heel goed om te horen ​@Roofie en ook fijn dat je dit hier nog eventjes met ons hebt willen delen! Mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben of ergens niet uitkomen, laat het dan ook vooral weer weten 💪🏻