Goedemorgen, de afgelopen maanden (met hulp van het forum) nieuw materiaal ontvangen van KPN:
- Experiabox V12
- Nieuwe KPN TV-ontvanger
- 2 Superwifi punten
De vaste telefonie werkt echter niet. Het lampje op de experiabox brandt. Als ik inlog in mijn modem lijkt het ook goed te staan. Als ik 1x (de eerste keer) naar mijn eigen mobiele nummer bel gaat deze over en kan ik opnemen en werkt het. Hang ik op dan krijg ik op mijn handset (Gigaset A120) de melding lijn bezet. Ik kan niet meer uitbellen, en als ik inbel klinkt het (op mijn mobiel) alsof de telefoon gewoon overgaat, maar de handset/basisstation geven geen signaal (scherm geeft nog steeds melding lijn bezet). In mijn modem kan ik wel zien dat ik ingebeld heb.
Ik heb vanaf de meterkast een 4 aderige telefonie draad naar de woonkamer getrokken, door dezelfde buis als waar ook een Cat 6 internetkabel naar de woonkamer loopt voor de TV-aansluiting.
Hierop heb ik een RJ45 aansluiting gemonteerd (omdat er een dubbele RJ45 aansluiting in de centraalplaat zit, op een 5 vaks afdekplaat).
De gigaset heeft een 2-aderige draad. Hierop heb ik aan 1 kant ook een RJ45 stekker geknepen.
Ofwel:
Experiabox V12 - wandcontactdoos meterkast: RJ11 - RJ45 (4 aderig)
Wandcontactdoos meterkast - wandcontactdoos woonkamer: 2x RJ45 vrouwtje (op 4 aderig telefoniekabel)
Wandcontactdoos woonkamer - Gigaset A120: RJ45 - RJ11 (2 aderig)
Ik heb veel tekeningen opgezocht hoe de aderen te verdelen over de stekkers, en ben er redelijk zeker van dat dit goed is gedaan.
De vaste telefonie wordt heel weinig gebruikt, maar is een prettig middel voor de bovenbouw basisschoolkinderen die af en toe even alleen thuis zijn en ons hiermee toch (zouden moeten) kunnen bereiken.
Beetje erg uitgebreid verhaal, maar hopelijk helpt dat voor een compleet beeld…
Iemand tips/suggesties/oplossingen? Alvast bedankt!