Skip to main content

Goedemorgen, de afgelopen maanden (met hulp van het forum) nieuw materiaal ontvangen van KPN:

  • Experiabox V12
  • Nieuwe KPN TV-ontvanger
  • 2 Superwifi punten

De vaste telefonie werkt echter niet. Het lampje op de experiabox brandt. Als ik inlog in mijn modem lijkt het ook goed te staan. Als ik 1x (de eerste keer) naar mijn eigen mobiele nummer bel gaat deze over en kan ik opnemen en werkt het. Hang ik op dan krijg ik op mijn handset (Gigaset A120) de melding lijn bezet. Ik kan niet meer uitbellen, en als ik inbel klinkt het (op mijn mobiel) alsof de telefoon gewoon overgaat, maar de handset/basisstation geven geen signaal (scherm geeft nog steeds melding lijn bezet). In mijn modem kan ik wel zien dat ik ingebeld heb.

Ik heb vanaf de meterkast een 4 aderige telefonie draad naar de woonkamer getrokken, door dezelfde buis als waar ook een Cat 6 internetkabel naar de woonkamer loopt voor de TV-aansluiting.

Hierop heb ik een RJ45 aansluiting gemonteerd (omdat er een dubbele RJ45 aansluiting in de centraalplaat zit, op een 5 vaks afdekplaat).

De gigaset heeft een 2-aderige draad. Hierop heb ik aan 1 kant ook een RJ45 stekker geknepen.

 

Ofwel:

Experiabox V12 - wandcontactdoos meterkast: RJ11 - RJ45 (4 aderig)

Wandcontactdoos meterkast - wandcontactdoos woonkamer: 2x RJ45 vrouwtje (op 4 aderig telefoniekabel)

Wandcontactdoos woonkamer - Gigaset A120: RJ45 - RJ11 (2 aderig)

Ik heb veel tekeningen opgezocht hoe de aderen te verdelen over de stekkers, en ben er redelijk zeker van dat dit goed is gedaan. 

De vaste telefonie wordt heel weinig gebruikt, maar is een prettig middel voor de bovenbouw basisschoolkinderen die af en toe even alleen thuis zijn en ons hiermee toch (zouden moeten) kunnen bereiken.

Beetje erg uitgebreid verhaal, maar hopelijk helpt dat voor een compleet beeld…

Iemand tips/suggesties/oplossingen? Alvast bedankt! 

Hallo @PeterK77 tussen modem (KPN Box12) en je telefoon (Gigaset A120) hoort gewoon een simpele telefoonkabel met aan beide zijden een RJ11 stekker, die koop je zo kant en klaar bij iedere telefoonwinkel/onderdelenhuis of bij KPN in de winkel of online.

Je hebt dus niets met RJ45-stekkers te maken.

 

 


@JanD , dat snap ik helemaal, maar PEHA levert geen wandplaat met combi RJ11 (telefonie) en RJ45 (Internet). Ik had een losse wandplaat besteld, maar die past weer niet in mijn afdekraam (5vlaks), dus vandaar dat ik het op deze manier heb opgelost. “In de muur” zit dus een 4 aderige draad, maar op RJ45 keystones aangesloten. Omdat ik diverse posts zie dat RJ11 stekkers de RJ45 connectoren zouden kunnen beschadigen, heb ik de RJ11 stekker eraf geknipt en er een RJ45 op geknepen. Dan beschadig ik niets en zou ik hetzelfde resultaat moeten hebben.


Hallo @PeterK77 onderstaande oplossing zoek je dus:

 


@JanD, nee hoor, zo zit het allemaal al, het probleem zit hier:

De vaste telefonie werkt echter niet. Het lampje op de experiabox brandt. Als ik inlog in mijn modem lijkt het ook goed te staan. Als ik 1x (de eerste keer) naar mijn eigen mobiele nummer bel gaat deze over en kan ik opnemen en werkt het. Hang ik op dan krijg ik op mijn handset (Gigaset A120) de melding lijn bezet. Ik kan niet meer uitbellen, en als ik inbel klinkt het (op mijn mobiel) alsof de telefoon gewoon overgaat, maar de handset/basisstation geven geen signaal (scherm geeft nog steeds melding lijn bezet). In mijn modem kan ik wel zien dat ik ingebeld heb.

Het hele verhaal over hoe het aangesloten is, was puur om mijn verhaal compleet te maken.


Hallo @PeterK77 heb je de handsets en het basis station van de DECT al eens gereset?

 


handset wel opnieuw opgestart, en V12 ook, maar handset en basisstation nog niet gereset. Zal het vanavond eens proberen!


Goedemorgen @PeterK77, is het inmiddels opgelost? 


Goedemorgen @Jeroen_dB , Ik heb gisteren de beide gereset, en de melding lijn bezet komt nog niet terug na diverse keren bellen en gebeld worden. Het lijkt inderdaad opgelost. 

@JanD Dank voor je tips!


Hallo @PeterK77 graag gedaan en goed om te lezen dat het weer werkt, dan kun je, als je wilt, mijn reset-advies als ‘beste antwoord’ aanklikken.

 


Te vroeg gejuicht, bij een inkomende oproep is de beller niet te horen. Alleen wat zacht gekraak/geruis… :(

En erna volgt opnieuw de melding Lijn Bezet. 


Goedemiddag @PeterK77, zou je jouw profiel willen invullen met adresgegevens? Dan kan ik eens kijken in de technische systemen kijken of er aan KPN zijde iets mis is. 


@Jeroen_dB gedaan, hoor het graag!


Het technische systeem gaf aan dat er iets niet goed ging met de registratie van het telefoonnummer in de achterliggende systemen. Als het goed is, is dat nu aangepast. KUn je eens testen of het nu wel weer werkt zoals het hoort @PeterK77 


Dank voor je medewerking @Jeroen_dB !

Nu is het andersom helaas. Op de huistelefoon is de beller goed te horen, maar op de mobiele telefoon hoor ik degene met de huistelefoon slecht, en veel ruis. Ongeacht welke telefoon de oproep start.  En de melding lijn bezet volgt weer nadat de huistelefoon is gebeld.


Heb je de mogelijkheid om eens een andere handset te testen? Aan de onze technische kant zie nu namelijk geen problemen meer.