Skip to main content
Antwoord

Verwijderen oude telefoonaansluiting slaapkamer: mag dat?

• March 2, 2025
  • 4 reacties
  • 198 keer bekeken

Wilco Luiten
Nieuwkomer

In mijn slaapkamer zit een oude telefoonaansluiting die niet gebruikt wordt (zie foto). Ik wil die aansluiting verwijderen. Er zit een kabel aan die rechtstreeks de muur in gaat. Helaas gaat die niet door een buisje en zit er geen beweging in. (Het is een jaren 70 woning.) Ik wil die kabel afknippen. Kan dat gewoon?

Ik heb gekeken waar die kabel vandaan komt. Ik neem aan dat die uit moet komen op de hoofdaansluiting in de woonkamer. Die gebruiken we overigens ook niet. Die heb ik losgemaakt, zie foto. Maar het is een wir war van draden, dus weet niet goed hoe het zit. De blauwe kabel is neem ik aan de hoofdaansluiting van KPN. Dan zijn er nog 2 dikke witte kabels, waarvan er bij 1 alle kleine draden zijn doorgeknipt.  

We hebben een glasvezelaansluiting van KPN. Overigens gebruiken we die niet. Kan ik er dan vanuit gaan dat de oude KPN aansluiting is afgesloten? En is het dan dus oké om die kabel in de slaapkamer gewoon kort af te knippen?

Beste antwoord door eagle3824

Die aansluiting in je slaapkamer kan je zonder problemen weg halen. Die oude koperverbinding zal (als er glas ligt) nooit meer gebruikt gaan worden. Als ik het zo zie vermoed ik dat die kabel achter de plint langs loopt en dan ergens de muur in gaat. Je zou dus kunne proberen om de plint los te halen. Maar kort boven de plint afknippen kan ook.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • March 2, 2025

Die aansluiting in je slaapkamer kan je zonder problemen weg halen. Die oude koperverbinding zal (als er glas ligt) nooit meer gebruikt gaan worden. Als ik het zo zie vermoed ik dat die kabel achter de plint langs loopt en dan ergens de muur in gaat. Je zou dus kunne proberen om de plint los te halen. Maar kort boven de plint afknippen kan ook.

Wilco Luiten
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 2, 2025

Top, bedankt voor je snelle reactie!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 2, 2025

Beste ​@eagle3824 de slaapkameraansluiting kun je verwijderen, de hoofdaansluiting in de woonkamer moet je origineel laten en mag niet verwijderd worden als dat tevens het IS/RA-punt is.

Soms zit een IS/RA-punt ook in de meterkast, als dat het geval is kun je het punt in de huiskamer verwijderen en moet je het IS/RA-punt in de meterkast laten zitten.

Het feit dat jij een glasvezelaansluiting hebt, wil niet zeggen dat in jouw wijk koper uitgeschakeld is.

Zie hieronder voorbeelden van IS/RA-punten in de meterkast:

Diverse IS/RA-punten die in de meterkast of huiskamer kunnen zitten

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • March 3, 2025

Beste ​@JanD van de aansluiting in de woonkamer heb ik niet gezegd dat die weg mag. (was ook geen vraag van TS) Dit is trouwens idd de hoofdaansluiting zo te zien. Deze mag je inderdaad niet verwijderen. 

De kans dat hier echter nog diensten op geleverd gaan worden is minimaal omdat beleid van KPN is dat als er glas aanwezig is op het adres er ook via glas geleverd wordt voor nieuwe aansluitingen. Dit is onafhankelijk van de status van het uitfaseren van koper in dat gebied.