Ik ben twee weken terug helaas over van het xs4all netwerk naar het KPN-netwerk. Heel veel werk ivm veranderde (IPV6)-adressen. Maar grootste probleem is, is dat vaste telefonie niet meer werkende krijg
Situatie is als volgt.
- Als router gebruik ik pfSense
- Achter de router o.a. mijn PC-LAN waarop ook de Fritzbox 7590 aangesloten zit
- De Fritzbox zit via een LAN-poort aangesloten op het PC-LAN
- De Fritzbox staat dus NIET als router
- De Fritzbox dient als: a) WIFI-access-punt en b) DECT-telefooncentrale
- Ik heb de Fritzbox kort even direct aan de glasvezel gehangen, om zo te zien wat er automatisch wordt ingesteld. Deze gegevens heb ik qua telefonie ook in de huidige instellingen staan (other provider)
- Daarnaast heb ik onder line settings “Keep port sharing of the internet router enabled for telephone” aangezet om er zeker van te zijn dat de registratie actief blijft
- En de door XS4ALL toegestuurde instellingen (telefonie-naam en wachtwoord ingevuld)
- Op pfSense is alles naar de fritsbox ^ge-nat^ wat afkomstig is van KPN-IMS (145.7.0.0/16)
En dat werk ^half^:
- uitgaand werkt
- inkomend NIET ^Situatie afhankelijk^ zijn er de volgende problemen:
- inkomend gesprek komt NIET tot stand,
- je komt gelijk uit op de voicemail. In dat geval zie ik met wireshark dat de fritzbox de inkomende INVITE afwijst met
“IMCP Destination unreachable (port unreachable)” - Het komt ook voor er haperend de voicemail wordt afgespeeld
- je komt gelijk uit op de voicemail. In dat geval zie ik met wireshark dat de fritzbox de inkomende INVITE afwijst met
- inkomend gesprek komt WEL tot stand, echter ……..
- ik hoor de bellende partij maar
- de bellende partij hoort mij niet
- frapant is dat de wiresharp capture van dit gesprek gemaakt geen bijzonderheden laat zien en dat op de wireshark trace, op de WAN-interface gemaakt, zowel mijn stem als die van de bellende partij beide gewoon hoorbaar zijn !!
- inkomend gesprek komt NIET tot stand,
Raar is dat KPN voor automatisch voor de proxy server 145.7.97.61 naar de Fritzbox pushed, daar waar elders als proxy server voip1-ext.kpn.net (145.7.97.53) aangeraden word. Uiteraard heb ik ook even met dit adres getest, maar dat gaf geen goed resultaat.
Ook raar is dat de Fritzbox in de GUI aangeeft dat de telefonie gewoon werkt en actief is, maar dat het voice/dect ledje niet brand.
Al met al lijken er op zijn minst twee problemen:
- de fritzbox accepteerd geen inkomend gesprek
- er wordt wel RTP naar KPN-IMS gestuurd, maar die bereikt de andere kant niet …..
Ondanks veel speurwerk, begrijp ik hetniet , hopelijk begrijpt iemand wat hier aan de hand is en hoe dit op te lossen!
Louis