Skip to main content
Antwoord

VOIP instellen op eigen SIP client lukt niet: "username and password do not match" of "403 forbidden"

• June 30, 2025
  • 9 reacties
  • 134 keer bekeken

Hallo,

Ik probeer mijn KPN VoIP-gegevens te gebruiken op een eigen SIP-client (zoals Linphone en Zoiper) en ook met Asterisk. Ik heb alles exact ingesteld volgens de instructies op jullie website en uit de community, maar ik krijg steeds de foutmelding: “username and password do not match” of “403 Forbidden”.

Wat ik heb geprobeerd:

• Gebruikersnaam: ...@ims.imscore.net

• Wachtwoord: via ServiceTools opnieuw ingesteld (gekopieerd zonder typefouten)

• SIP-server: voip1-ext.kpn.net

• Poort: 5060 (UDP), ook doorgezet in router + UFW geopend

• Transport: UDP (ook getest met TLS en TCP in Zoiper)

• Verschillende SIP clients geprobeerd: Linphone, Zoiper, Asterisk 18

• Asterisk toont: 403 Forbidden fatal response received from 'sip:voip1-ext.kpn.net'

• Wireshark/tcpdump laat telkens een 401 Unauthorized of 403 Forbidden zien

• Verbinding naar de SIP-server (ping) werkt niet, maar DNS resolve doet het wel (145.7.97.53)

• Windows firewall en routerpoorten staan goed ingesteld

• Wachtwoord is vandaag opnieuw ingesteld en 100% correct gebruikt

Vraag:
Is SIP misschien niet (meer) actief op mijn aansluiting? Of moeten jullie het handmatig activeren?

Beste antwoord door Edokter

Hoi. Ik waag nog even een poging.

Ik mis in je eerste bericht het gebruik van de outbound proxy. Dit moet voip1-ext.kpn.net zijn. Het domein moet ims.imscore.net zijn, indien beschikbaar. Omdat dit domein niet vanaf internet bereikbaar is, is het gebruik van de outbound proxy verplicht.

Ook de gebruikersnaam kan verwarrend zijn. Bij de zogenaamde SIP authentication of SIP login naam (heet weer anders in elke applicatie) vul je je gebruikersnaam ‘...@ims.imscore.net’ in, in combinatie met je wachtwoord. Als daarnaast ook nog een ‘username' kan invullen, vul je daar je +31xxxxxxxxxx telefoonnummer in.

Hoop dat dit helpt. Post ander even een schreenshot van je instellingen pagina.

9 reacties

• June 30, 2025

Gebruik je de Experiabox of KPN Box van KPN? 

Je gebruikt het alleen vanaf je eigen thuisnetwerk? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2025

Ik gebruik het alleen vanaf mijn thuisnetwerk momenteel en heb een KPN Box 10 met firmware V10.C.25.01.04

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • June 30, 2025

Je mag maar met 1 device tegelijk inloggen op de SIP server van KPN. Heb je in de  V10 telefonie uitgeschakeld? Als je dat niet hebt gedaan zal het inderdaad niet werken

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 1, 2025

ik heb alles uit staan in de modem maar dat helpt ook niks.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 1, 2025

Beste ​@aRandy heb je na het uitzetten van de telefonie optie wel de modem een herstart gegeven?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@aRandy. Welkom op de KPN Community! Je bent al goed op weg geholpen door alle hulp en advies in dit topic. Is het inmiddels gelukt? Of loop je nog steeds tegen dezelfde foutmelding aan? 

Zelf heb ik hier niet zoveel kennis van en kan je alleen nog een link geven naar onze website waar je informatie kunt vinden: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 2, 2025

Nee krijg alleen maar advies wat ik al gedaan heb helaas. 

Is er dan geen enkele afdeling die je te woord kan staan hierover? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hier bieden we geen standaard ondersteuning op en ik kan hier zelf dus niet bij helpen. Maar misschien willen ​@TDN of ​@bnh je hierbij nog helpen of wil ​@eagle3824 nog eens meedenken? 

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • Antwoord
  • July 4, 2025

Hoi. Ik waag nog even een poging.

Ik mis in je eerste bericht het gebruik van de outbound proxy. Dit moet voip1-ext.kpn.net zijn. Het domein moet ims.imscore.net zijn, indien beschikbaar. Omdat dit domein niet vanaf internet bereikbaar is, is het gebruik van de outbound proxy verplicht.

Ook de gebruikersnaam kan verwarrend zijn. Bij de zogenaamde SIP authentication of SIP login naam (heet weer anders in elke applicatie) vul je je gebruikersnaam ‘...@ims.imscore.net’ in, in combinatie met je wachtwoord. Als daarnaast ook nog een ‘username' kan invullen, vul je daar je +31xxxxxxxxxx telefoonnummer in.

Hoop dat dit helpt. Post ander even een schreenshot van je instellingen pagina.