Skip to main content

Ik heb op mijn werk een Experiabox met 2 telefoonlijnen eraan gekoppeld

Op beide lijnen zitten een Gigaset telefoon met meerdere handsets, witte handsets op de ene lijn als onze binnenlijn en zwarte handsets op de andere lijn als buitenlijn.

Dat werkt prima, er zit maar 1 medewerker aan de balie, dus die kan maar 1 beller tegelijk aannemen.

 

Om het wat meer professioneel te maken, zouden we toch wel graag een wachtrij functie willen hebben.

Dus niet meer ‘in gesprekstoon’ als een tweede beller belt, maar een mededeling dat we in gesprek zijn en dat ze zo snel mogelijk geholpen worden. (een mededeling hoeveelste beller in de rij je bent zou natuurlijk helemaal chique zijn, maar dat is volgens mij erg prijzig?)

 

Wat heb ik nu nodig? Volgens mij VOIP.

De Experiabox kan volgens mij niet met een wachtrij server aangesloten worden?
Dus heb ik een Gigaset IP aansluiting nodig? Iets van een Gigaset N300A IP ofzo?

Wie kan mij een goede tip geven hoe ik dit gemakkelijk kan inrichten.

Zoals beloofd rond ik dit topic even af met mijn oplossing.

De Experiabox geeft niet genoeg vrijheid om VOIP in te stellen, het alternatief waar velen voor kiezen blijkt Fritzbox te zijn. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Fritzbox 7590, die kan met WAN aangesloten worden op het glasvezel NT kastje.

 

De Fritzbox heeft eigenlijk al alles wat ik nodig heb in één, LAN poorten voor bedraad internet, een Wifi modem.

het is ook een DECT telefooncentrale, zodat ik de Gigaset handsets die ik al had rechtstreeks kan koppelen aan de Fritzbox.

De VOIP heb ik geregeld bij Hallo.eu, die hebben dat super geregeld. Het is een hosted VOIP, zodat ik in de Fritzbox alleen maar mijn inloggegevens hoefde in te geven en via een webportaal van Hallo.eu kan ik alle instellingen van de wachtrij en dergelijke aanpassen.

 

Het was mij eerst niet duidelijk hoe je de wachtrij zou moeten kunnen inzien, je moet immers mensen wel uit de wachtrij zien te halen. Maar dat blijkt uiteindelijk helemaal niet nodig, zodra we een telefoongesprek beëindigen wordt nu automatisch de eerstvolgende wachtende in de wachtrij naar voren gehaald en beginnen onze telefoons weer te rinkelen en dat gaat zo door tot de wachtrij leeg is.

 

Ik ben er ook achter dat je met één VOIP telefoonnummer toch met meerdere lijnen tegelijk kan uitbellen, ik ben dus ook teruggegaan van meerdere telefoonaansluitingen naar nu nog maar één. Als iemand aan het bellen is kan met een andere telefoon gewoon nog uitgebeld worden, ideaal.

Kosten 8,50 per maand voor één telefoonnummer plus nog eens 9 euro voor onbeperkt aantal belminuten.


Ik ben er ook achter dat je met één VOIP telefoonnummer toch met meerdere lijnen tegelijk kan uitbellen, ik ben dus ook teruggegaan van meerdere telefoonaansluitingen naar nu nog maar één. Als iemand aan het bellen is kan met een andere telefoon gewoon nog uitgebeld worden, ideaal.

Kosten 8,50 per maand voor één telefoonnummer plus nog eens 9 euro voor onbeperkt aantal belminuten.

Wij hebben onze privé telefonie inkomend nog altijd via KPN lopen maar uitgaand bellen we via CheapConnect waarbij we het KPN telefoonnummer als caller-ID meegeven. Uitgaand bellen doen wij via een gratis SIP trunk van CheapConnect waarbij we bellen naar een vast nummer voor 2,4 cent per minuut en naar een mobiel nummer voor 5 cent per minuut. Stel ik bel alleen naar mobiele nummers, dan kan ik 350 minuten per maand bellen voordat ik duurder uit ben dan jij. Ook bij CheapConnect kan je met meerdere lijnen tegelijkertijd op hetzelfde nummer bellen. Een tweede aansluiting kost €0,95 per jaar.