Skip to main content

Hoe kan ik via mijn PC bellen met de voip van kpn?

Ik weet dat hier al antwoorden voor te vinden zijn maar die zijn deels al oud.

Mijn modem: Experia Box V10A.

Kort :
Voor uitbellen is dat eenvoudig, gebeld worden is niet mogelijk.


Hi @midegi, ik denk graag mee. 

Wat wil je precies doen? Welke software? 

Op bladzijde 4 in de VoIP specificaties kun je ook verdere informatie vinden. 


@Alex_P, Kan je op de V10a de VoiP/SIP functionaliteit al uitzetten?

Met de MicroSIP toepassing zou je dan op een PC kunnen bellen en gebeld worden maar dan dus niet meer met een op de V10a aangesloten telefoon.


Aha, interessant, maar heb je daar zelf ervaring mee ? Dat het ook werkt bedoel ik :→
We hebben het hier over windows neem ik maar aan.


Aha, interessant, maar heb je daar zelf ervaring mee ? Dat het ook werkt bedoel ik :→

Onze dochter in Zuid-Afrika gebruikt MicroSIP om met ons KPN telefoonnummer via CheapConnect te bellen naar instanties hier in Nederland. Dat werkt prima.

We hebben het inderdaad over Windows,


 Mooi, dank.
Toch nog even een kleine verwondering cq verheldering.

 . . .om met ons KPN telefoonnummer via CheapConnect

Jaha, dan gebruikt je (ze) cheapconnect met MicroSIP met als uitgaand nummer je kpn  nummer ?
Zo ja, dan is niet helemaal de vraag van de vraagsteller in deze.


Toch nog even een kleine verwondering cq verheldering.

 . . .om met ons KPN telefoonnummer via CheapConnect

Jaha, dan gebruikt je (ze) cheapconnect met MicroSIP met als uitgaand nummer je kpn  nummer ?
Zo ja, dan is niet helemaal de vraag van de vraagsteller in deze.

Klopt, maar uiteraard weet ik dat MicroSIP ook zal werken met inkomende telefoontjes op een KPN aansluiting, VoIP bij KPN is immers niet anders dan bij andere VoIP providers.


Klopt, maar uiteraard weet ik dat MicroSIP ook zal werken met inkomende telefoontjes op een KPN aansluiting,

Als jij het zegt . .

VoIP bij KPN is immers niet anders dan bij andere VoIP providers.

Als jij het zegt.
Maar dan wel alleen vanaf je eigen IP adres , van kpn.

 


@Alex_P, Kan je op de V10a de VoiP/SIP functionaliteit al uitzetten?

Met de MicroSIP toepassing zou je dan op een PC kunnen bellen en gebeld worden maar dan dus niet meer met een op de V10a aangesloten telefoon.


Bij alle door KPN geleverde modem/routers kun je tegenwoordig de VoiP/SIP functionaliteit uitzetten.
Zie schermafbeeldingen van V10 en V10A  < HIER >

Softphones:
Instellingen van 3CX om te proberen          < HIER >
Instellingen van MicroSIP om te proberen  < HIER >
Instellingen  “MizuDroid” om te proberen  < HIER >


KeesYagi schreef:

Maar dan wel alleen vanaf je eigen IP adres , van kpn.

Ook via een VPN verbinding werkt het.


Via VPN heb ik jaren geleden al eens uitgeprobeerd. “Toen” nog via “Telfort” (dochter van KPN).
Dat werkte.   (Alleen problemen na een X-aantal minuten gelegen in de Experia Box V8).


Dank voor alle antwoorden en discussie…

ff terugkomend op mijn vraag: mijn bedoeling is om, naast mijn vaste telefoon, die gewoon moet blijven functioneren, ook met mijn pc (idd windows, maar ik heb ook een linux-laptop, zou helemaal mooi zijn als het daarmee ook zou kunnen) te kunnen bellen. Gebeld kunnen wòrden zou een pré zijn, maar is niet prioriteit.


Met een KPN VOIP/SIP account kun je slechts één  “VOIP”  telefoon (of bijv. één VOIP DECT basis station met meerdere DECT hand-sets), geactiveerd / geregistreerd hebben.
Dus wat jij wilt en een vaste telefoon, en een app op laptop gaat niet bij “KPN”.

Mogelijkheden bij onafhankelijke VOIP providers bijv. CheapConnect, bieden je die mogelijkheid wel.  Zo heb ik dat hier ook. Mijn nummer enkele jaren terug geporteerd naar CheapConnect.

Daarbij gebruik je een aantal “interne” SIP nummers, die je verdeeld over diverse “VOIP” apparaten.
En wordt dat doorgeschakeld naar “de buitenlijn”. Andersom krijg je op alle VOIP telefoons daar ook inkomende telefoongesprekken op terug, als de laptop “aan staat” en de app is geactiveerd.

Bovendien werken die ook als je met je laptop, of smartphone buiten de deur bent op een heel andere plek. Zelfs als je in het buitenland bent.  Voor iemand die veel “vanuit huis werkt” maar veel onderweg is, kan dat heel aardig zijn.  Alleen werkt dat niet voor landgebonden 0800 / 0900 service nummers e.d.  Organisaties die je zou willen bellen hebben doorgaans ook nummers die je kunt gebruiken “bellen vanuit het buitenland”.

Bellen via een laptop heb je wel goede WiFi-verbindingen nodig. Dus als je ergens op locatie bent met storingsgevoelige WiFi / internet, beter niet inzetten.


Hallo Babylonia, dank voor je uitgebreide antwoord, maar, dan beschouw je neem ik aan het modem als die ene 'voiptelefoon’?

Nog ff iets preciezer mijn situatie:

Aan de Experiabox v10a heb ik een analoog telefoontoestel hangen, gewoon aan de 'phone’-poort. Maar dat toestel (gewoon bedraad met een hoorn) hangt 'n Btje ver weg van m'n laptop, die vast op m'n bureau staat. Als ik eens bij m'n laptop moet kunnen kijken tijdens een telefoongesprek is dat 'n Btje lastig. Lange extra hoornkabel er tussen zou dat oplossen en als ik er niet uitkom ga ik dat ook doen. Maar een programma op de laptop dat mijn voip-sip-verbinding gebruikt zou toch moeten kunnen, desnoods alleen voor zelf bellen. Of registreert de sipserver van kpn dan dat er een ander toestel belt en werkt het daarom dan niet?


Een DECT telefoon lijkt een eenvoudige oplossing voor dit probleempje.

 Of registreert de sipserver van kpn dan dat er een ander toestel belt en werkt het daarom dan niet?

Bij kpn kun je maar 1 apparaat (tegelijk) aanmelden inderdaad.

Los daar van ben ik ook zijdelings geïnteresseerd in een programma-tje voor mijn (deze) linux laptop.
Ik heb wel eens wat geprobeerd maar toen is het mij niet gelukt.


Zeker, maar dect telefoon heb ik de deur uitgedaan...


O !
( daar is dan een reden voor zeker )
Die zijn volop zeer voordelig beschikbaar, 2e hands, nieuwe cellen er in en dan werkt het bijna altijd weer prima.
Zeker icm een fritzbox (=dect basis) heel handig.


Hallo Babylonia, dank voor je uitgebreide antwoord, maar, dan beschouw je neem ik aan het modem als die ene 'voiptelefoon’?

De modem/router van KPN, daar zit een VOIP “ATA” ingebouwd,
die het via internet aangeleverde digitale VOIP omzet naar analoge telefonie.
Vandaar die één of twee analoge telefoonpoortjes op een KPN modem/router.
Een Experia Box V10A heeft maar één analoog telefoonpoortje.

Zoals aangegeven, bij KPN kan er maar één VOIP / SIP account daarmee worden bediend.

Als die ATA van de modem/router actief is ingesteld.
Kun je dus niet een andere VOIP telefoon gebruiken. (Géén VOIP toestel, of softphone app).
Niet meer, niet minder.

In jou geval, om het ongemak van bekabelde telefoon te ontwijken, denk er dan beter aan om een simpele DECT telefoon, met enkele handsets, aan te schaffen. Leg je een handset naast je laptop neer.

Gewoon een “analoog” DECT station die je aansluit op de analoge telefoon poort van de V10A.
Of een duurder “VOIP” DECT station, aangesloten op een ethernet LAN-poort van de V10A.
In het laatste geval dan wel de actieve instelling van de ATA in de modem/router uitschakelen.

 

Zeker, maar dect telefoon heb ik de deur uitgedaan…

Tja, het is of het een of het ander.

 


Dank voor je uitleg. Dect wil ik niet dus zal toch naar een analoge oplossing gaan kijken. Een lange hoornkabel of waarschijnlijk kan ik die ‘phone’-poort (idd maar één op die🙄uitgeklede v10a) ook wel in tweeën splitsen en nog een telefoon bij m'n laptop neerzetten.