Skip to main content

Sinds technische migratie van Telfort naar KPN (VLAN 34 dhcp naar VLAN 6 pppoe) werkt VOIP via eigenĀ  router en ATA Gigaset N300IP niet meer. Meerdere malen geprobeerd om het SIP account op te vragen en het wachtwoord te wijzigen. Krijg daarvan netjes bevestiging via mail, maar het telefoonnummer kan niet ingelogd worden op de ATA.

Als ik de KPN BoxĀ 12 tijdelijk aansluit dan wordt het telefoonlampje wel groen en kan er gebeld worden.

Na het lezen van meerdere berichten op het forum heb ik begrepen dat in veel gevallen na de technische Telfort migratie het SIP account gewijzigd is. Bij mij geeft hij echter nog steeds hetzelfde SIP account aan als ikĀ  daarvoor gebruikte als ik die opvraag via de mogelijkheid op de KPN site.

Zouden jullie kunnen controleren of het SIP account dat gebruikt wordt door de Box12 hetzelfde is als het account dat ik te zien krijg bij het opvragen op de website?

Als je een eigen VoIP ATA wilt gebruiken dan zal.je twee dingen moeten doen:

1) Via de SIP Servicetool jouw SIP wachtwoord instellen.

2) De SIP functie op de V12 uitzetten.

Let op de verschrikkelijke formulering. Je moet het uit zetten van telefonie dus aan zetten.Ā :confounded:


Dank voor de reactie wjb!

Ik gebruik echter een eigen router, dus dan is nummer 2 niet van toepassing.

SIP gegevens opvragen en wachtwoord aanpassen meerdere malen geprobeerd.

Het SIP account dat daar aangegeven wordt,Ā is echter nog steeds dezelfde als ik voor Telfort gebruikte. Terwijl ik in andere berichten heb gelezen dat het een ander account wordt nadat je technisch van KPN naar Telfort wordt overgezet. Ik zou daar dus graag een extra check op hebben door KPN of het SIP account dat de Box 12 gebruikt (wat dus wel werkt als ik die tijdelijk aansluit) hetzelfde is als ik te zien krijg in de SIP tool op de website.


Het gaat inderdaad helaas wel vaker fout met de SIP Servicetool bij ex TFT abonnees.

Ik hoop dat er snel een moderator zal reageren.

Onderstaand mijn instellingen voor KPN telefonie.

Ā 

Welke versie van de firmware heb je overigens op jouw N300A IP draaien.

Ā 


Dank voor het delen van je settings. Nogmaals gecheckt en bij mij exact gelijk.

Firmware versie klein verschilĀ (42.258). Daar zal het hem niet in zitten lijkt me. Het heeft immers voor die tijd ook goed gewerkt.

Graag inderdaad de gevraagde check op SIP account door een KPN medewerker.


Firmware versie klein verschilĀ (42.258). Daar zal het hem niet in zitten lijkt me.

Klopt, daar zit het hem niet in.

Mocht je toch versie 42.259 willen installeren dat kan je hem hier (klik) downloaden.


HĢµoĢµiĢµ Ģµ@ĢµAĢµlĢµlĢµeĢµyĢµwĢµaĢµyĢµ,Ģµ ĢµwĢµeĢµlĢµkĢµoĢµmĢµ ĢµoĢµpĢµ ĢµoĢµnĢµsĢµ ĢµfĢµoĢµrĢµuĢµmĢµ!Ģµ ĢµIĢµsĢµ ĢµhĢµeĢµtĢµ ĢµnĢµoĢµgĢµ ĢµgĢµeĢµlĢµuĢµkĢµtĢµ ĢµmĢµeĢµtĢµ ĢµdĢµeĢµ ĢµsĢµiĢµpĢµ ĢµiĢµnĢµsĢµtĢµeĢµlĢµlĢµiĢµnĢµgĢµeĢµnĢµ?Ģµ ĢµNĢµaĢµ ĢµdĢµeĢµ ĢµtĢµeĢµlĢµfĢµoĢµrĢµtĢµmĢµiĢµgĢµrĢµaĢµtĢµiĢµeĢµ ĢµhĢµeĢµbĢµ ĢµjĢµeĢµ ĢµiĢµnĢµdĢµeĢµrĢµdĢµaĢµaĢµdĢµ ĢµaĢµnĢµdĢµeĢµrĢµeĢµ ĢµSĢµIĢµPĢµ ĢµgĢµeĢµgĢµeĢµvĢµeĢµnĢµsĢµ ĢµmĢµaĢµaĢµrĢµ Ģµvia deĀ Sip ServicetoolĀ die WJB noemt zou hij wel de goede moeten pakken.Ģµ ĢµIĢµkĢµ ĢµzĢµiĢµeĢµ ĢµwĢµeĢµlĢµ ĢµvĢµaĢµkĢµeĢµrĢµ ĢµvĢµoĢµoĢµrĢµbĢµiĢµjĢµ ĢµkĢµoĢµmĢµeĢµnĢµ ĢµdĢµaĢµtĢµ ĢµdĢµaĢµtĢµ ĢµnĢµiĢµeĢµtĢµ ĢµhĢµeĢµlĢµeĢµmĢµaĢµaĢµlĢµ ĢµgĢµoĢµeĢµdĢµ ĢµgĢµaĢµaĢµtĢµ.Ģµ ĢµIĢµkĢµ ĢµgĢµaĢµ ĢµdĢµaĢµaĢµrĢµ ĢµgĢµrĢµaĢµaĢµgĢµ ĢµeĢµvĢµeĢµnĢµ ĢµvĢµoĢµoĢµrĢµ ĢµjĢµeĢµ ĢµaĢµcĢµhĢµtĢµeĢµrĢµaĢµaĢµnĢµ ĢµaĢµlĢµsĢµ ĢµdĢµiĢµeĢµ ĢµnĢµiĢµeĢµtĢµ ĢµkĢµlĢµoĢµpĢµpĢµeĢµnĢµ.Ģµ ĢµZĢµoĢµuĢµ ĢµjĢµeĢµ ĢµdĢµaĢµnĢµ ĢµnĢµoĢµgĢµ ĢµwĢµeĢµlĢµ ĢµjĢµeĢµ ĢµpĢµrĢµoĢµfĢµiĢµeĢµlĢµ ĢµwĢµiĢµlĢµlĢµeĢµnĢµ ĢµaĢµaĢµnĢµvĢµuĢµlĢµlĢµeĢµnĢµ ĢµmĢµeĢµtĢµ ĢµjĢµeĢµ ĢµaĢµdĢµrĢµeĢµsĢµ ĢµeĢµnĢµ ĢµgĢµeĢµbĢµoĢµoĢµrĢµtĢµeĢµdĢµaĢµtĢµuĢµmĢµ?Ģµ ĢµIĢµkĢµ ĢµzĢµiĢµeĢµ ĢµjĢµeĢµ ĢµkĢµlĢµaĢµnĢµtĢµnĢµuĢµmĢµmĢµeĢµrĢµ ĢµaĢµlĢµ ĢµwĢµeĢµlĢµ ĢµsĢµtĢµaĢµaĢµnĢµ ĢµmĢµaĢµaĢµrĢµ ĢµhĢµeĢµbĢµ ĢµdĢµiĢµeĢµ ĢµgĢµeĢµgĢµeĢµvĢµeĢµnĢµsĢµ ĢµnĢµoĢµgĢµ ĢµnĢµoĢµdĢµiĢµgĢµ ĢµvĢµoĢµoĢµrĢµ ĢµvĢµeĢµrĢµiĢµfĢµiĢµcĢµaĢµtĢµiĢµeĢµ.Ģµ
Ā 

*admin: bericht aangepast, blijkt niet het geval. Met de Telfort wijziging heb je niet per definitie andere SIP gegevens en ook in dit geval kloppen ze.Ā 


Dag @Thomas

Het vreemde is dat het SIP account dat ik via de SIP Servicetool zie nog steeds gelijk is aan het account dat ik al jaren gebruikte bij Telfort. Dit terwijl de verwachting is dat dit zou wijzigen na de technische migratie naar KPN.

Ik heb nu tijdelijk de Box12 weer aangesloten staan en dan werkt telefonie wel. De check die volgens mij zinvol is om te doen is om na te gaan met welk SIP account het modem nu ingelogd is en of dit gelijk is aan het account dat ik zie in de SIP Servicetool.

De gevraagde gegevens inmiddels aangepast in het profiel.

Dank alvast!


Bedankt @Alleyway, ik stuur je even een privƩbericht!


Voor de meelezers, het SIP account van www.kpn.com/sip klopte. Er zijn blijkbaar niet persƩ nieuwe SIP inloggegevens sinds de Telfort migratie. Er lijkt hier iets anders te spelen.


Ik ben de afgelopen week door KPN gemigreerd van xs4all naar KPN.
Daarbij heb ik ook de configuratie van mā€™n stok-oude Siemens Gigaset C455 IP VoIP-telefoon opnieuw moeten instellen.Ā  Deze telefoon hangt gewoon in mā€™n interne LAN.Ā  Ik maak gebruik van een Mikrotik router.

Hier volgen wat screenshots van de werkende configuratie van mijn Gigaset.
Ik hoop dat ik hiermee anderen verder help.

Allereerst een overzicht van de connecties.
Zoals je ziet heb ik er twee: Ć©Ć©n met de KPN en Ć©Ć©n met Voipbuster.

Dan de configuratie van de connectie met de KPN.
Hier moet je je eigen <hex-ID>, <phone-number> en password van KPN invullen:

Dan volgt hier het scherm met de number assignment.
Zoals je ziet gebruik ik KPN voor inkomende calls en Voipbuster voor uitgaande calls.
(aan het Voipbuster-account zit geen nummer gekoppeld, dus daarop kan ik geen inkomende calls ontvangen):

Als bonus volgt hier nog de configuratie van de Voipbuster-connectie.
Hier moet je je eigen <user-ID> en password van je eigen Voipbuster-account invullen:

Veel plezier ermee!


Instellen van STUN server is niet nodig. Niet bij KPN - niet bij VoipBuster.


Die heb ik ook uit staan.Ā  (ā€œSTUN enabled: Noā€)


Oh ja, ik zie het.
Wel ingevuld, maar niet geactiveerd.Ā Ā  Keek ik overheen, sorry.

(Zoiets heb ik bij mezelf dan helemaal ā€œleegā€ gelaten / niet ingevuld).


Kan jij met VoipBuster, net als bij CheapConnect,Ā een Caller-ID meegeven zodat je jouw KPN telefoonnummer mee kunt geven bij de uitgaande telefoontjes.

Ā 


In mā€™n account bij Voipbuster heb ik als caller-ID mā€™n mobiele nummer ingevuld.Ā  Dat is praktischer, want daarop ben ik altijd bereikbaar.Ā  Veel contacten kennen mā€™n VoIP-nummer bij KPN niet eens...