Skip to main content
Beantwoord

Vreemde oude configuratie omzetten naar glasvezel

  • 27 August 2024
  • 2 reacties
  • 39 keer bekeken

Vandaag bij een ouder familielid geroepen omdat hij omgezet gaat worden naar glasvezel.

Ik trof het volgende aan: de oude KPN-aansluiting (>>30 jaar) was direct bedraad verbonden met het telefoontoestel in de woonkamer maar ergens onderweg daarnaar toe is deze verbinding ergens (onbereikbaar) afgetakt naar de eerste verdieping. 

Op de eerste verdieping zit zo'n mooie ronde opbouw aansluitdoos waarop via een stekker een splitter (die had ik al jaren niet meer gezien) is aangesloten met twee aansluitingen: één voor het modem en één  voor PSTN toestellen. Met de PSTN aansluiting is het telefoontoestel in deze bovenkamer verbonden en met de andere een goed werkende Experiabox

  • Als hij binnenkort wordt verbonden met de glasvezel zal zijn oude KPN-aansluiting verdwijnen toch?
  • Dan moeten zijn PSTN-toestellen verbonden worden met de Phone 1 aansluiting op de Experiabox lijkt mij of zie ik het verkeerd?
  • Mogen hierop ook 2 PSTN-toestellen parallel aangesloten worden?

 

  • Als hij binnenkort wordt verbonden met de glasvezel zal zijn oude KPN-aansluiting verdwijnen toch?

Ja, dat werkt dan helemaal niet meer.

  • Dan moeten zijn PSTN-toestellen verbonden worden met de Phone 1 aansluiting op de Experiabox lijkt mij of zie ik het verkeerd?

Klopt. Als het goed is zak z'n pstn abonnement ook omgezet worden. Maar het kan ook dat hij daar apart voor moet bellen met kpn. 

  • Mogen hierop ook 2 PSTN-toestellen parallel aangesloten worden?

Met elektronische bellen wel. Mechanische rinkel bellen maar één.


  • Mogen hierop ook 2 PSTN-toestellen parallel aangesloten worden?

Of een DECT-set, die bevat 1 aansluiting voor de modem en kan meerdere handsets hebben @hcwwch en @PeterG 

 


Reageer