Skip to main content
Beantwoord

Waarom moet je bij KPN gesprekskosten via de vaste telefoon betalen?

  • 10 July 2024
  • 21 reacties
  • 221 keer bekeken

Waarom betalen (vaste kosten per maand) voor bellen internationaal / nationaal. Bellen gaat al jaren over internet en is dus afgekocht met je internet abonnement!! Kat in de zak verhaal??

Omdat het nog steeds een dienst is die KPN en andere providers leveren. Dat het over internet werkt zegt niets. KPN heeft er aparte systemen voor draaien en extra personeel voor in dienst om het bellen betrouwbaar mogelijk te maken. Er werken heel veel dingen over internet die u toch echt wel moet betalen hoor 😉

Als u gratis wilt bellen: doe dat dan via WhatsApp ofzo. 


Hallo @Mikiemike01 ,

KPN maakt extra kosten. Zo is er voor jou een telefoonnummer geregeld. Er wordt verder gezorgd dat jij bereikbaar bent. En daarnaast worden er ook kosten gemaakt voor het onderhoud en de verbindingen met bv andere landen.

Alles bij elkaar worden die kosten in rekening gebracht bij de klanten die Vast Bellen afnemen. Het zou raar zijn als dat niet zo zou zijn, want dan zouden alle gemaakte kosten doorbelast worden aan alle klanten. En dat zou niet eerlijk zijn. 


Dat is natuurlijk zo. Was alleen benieuwd wat dit dan voor kosten waren en waarom je bij XS4ALL 12,50 betaald en bij KPN 2 euro. Het is sinds lange tijd onderdeel van KPN dus had feitelijk verwacht dat het dan voor beide onderdelen dezelfde prijs zou zijn (wellicht wat duurder dan 2 euro omdat ik snap dat de overgenomen infra of medewerkers of andere assets mogelijk van XS4ALL wat duurder waren dan die van KPN). Edoch gezien het feit dat na 5 jaar de apparatuur afgeschreven is en vervangen zou moeten zijn en de prijzen van hardware significant afgenomen zijn, snap ik niet waarom XS4ALL al jaren dezelfde prijs hanteert (of feitelijk KPN). 
 

benieuwd naar de reden daarachter.

 

mvgrt

michael 


En ps. Ik werk in de IT en ben jarenlang verantwoordelijk geweest voor call centers en de IT infrastructuur. Er zitten kosten aan de aanschaf van een nummer maar zeker geen 2 euro of 12,50 per maand. Daarnaast lopen alle gesprekken via internet en zijn er wat kosten voor outbound (gateways en gesprekskosten als je van internet naar traditionele telefonie gaat (maar wie heeft dat nog). 
 

en als je het niet afneemt dan worden er per gesprek tariefkosten in rekening gebracht. Eh???


Tsjaa, XS4All heeft zijn eigen tarieven. Ik ken ook niet precies de voorwaarden bij hun. 

Maar de twee euro die ik per maand aan KPN betaal vind ik acceptabel. We zijn tenslotte daardoor bereikbaar. Zelf bellen doen we maar heel beperkt, meestal maar voor maar een paar euro per maand. 

 


En als laatste, ik snap uiteraard dat er extra personeel moet zijn voor storingen e.d. stand-by draaien, aanschaf andere apparatuur (maar dan investeer je en nemen je kosten feitelijk af), noem

het maar op. Maar ook die kun je zien als vaste kosten en zou je dus met een gezonde marge, ook vaste kosten kunnen vragen. KPN is mogelijk wat verder geoptimaliseerd dan XS4All, en snap dus waarom je dit voor 2 euro kan aanbieden. Dus kortom, waarom is XS4ALL duurder en waarom worden variable kosten in rekening gebracht? Hoop net zo’n goed antwoord te krijgen want hield daar even geen rekening mee (ook al zijn het waarschijnlijk dezelfde medewerkers die de glasvezels onderhouden, de POP’s, de datacenters etc) en zouden de kosten makkelijk gedekt moeten worden door de veel duurdere internet prijzen die door ISP’s gehanteerd worden 😌


Tsjaa, XS4All heeft zijn eigen tarieven. Ik ken ook niet precies de voorwaarden bij hun. 

Maar de twee euro die ik per maand aan KPN betaal vind ik acceptabel. We zijn tenslotte daardoor bereikbaar. Zelf bellen doen we maar heel beperkt, meestal maar voor maar een paar euro per maand. 
 

ik vind de 2 euro ook acceptabel en zelfs snap ik dat KPN de kosten van de acquisitie terug moet verdienen en nu dat het geval is XS4ALL alleen nog maar KPN diensten mag aanbieden tegen KPN prijzen, dus in weze zijn het retorische vragen😂


Bij XS4ALL betaal je ook buiten de bundel een start- en tijdtarief, net als bij KPN, als je nog zo’n contract hebt, zoals ik.

Zie https://www.kpn.com/thuis/tarieven

Nieuwe- of gewijzigde contracten worden inderdaad KPN.  

Misschien een rare vergelijking: Waarom is een biefstuk bij de keurslager duurder dan bij de Lidl of Dirk? Kwaliteit of service misschien?


Misschien een rare vergelijking: Waarom is een biefstuk bij de keurslager duurder dan bij de Lidl of Dirk? Kwaliteit of service misschien?

 

Kwaliteit en service uiteraard in deze vergelijking. En grote bedrijven kunnen goedkoper inkopen en niet iedereen wil of kan 36 euro uitgeven voor een kilo vlees dus zijn er meerdere mogelijkheden. Verder moet je rekening houden dat de slager zijn adressen heeft waar het vlees niet met water en zout wordt ingespoten zodat het vlees zwaarder wordt en dus je meer geld krijgt voor minder vlees. Ps. Laatste weken regelmatig zowel met XS4ALL en KPN Servicedesk aan de lijn gehad. Moest telkens bij XS4ALL rond de 15 minuten wachten en bij KPN maximaal 2. Tevens sturen beide KPN monteurs indien er iets thuis gedaan moet worden (niet dat ik die nodig heb). 
 

anyway wat mij betreft kan het topic gesloten worden 👍👍. Bedankt voor de verhelderende antwoorden en de mooie vergelijkingen.m! Ga nu XS4ALL bellen omdat bij mijn ouders eerst DSL naar glasvezel omgezet moet worden voordat hij mag overstappen naar KPN en rond de 30 euro minder per maand gaat betalen voor dezelfde diensten en voor nou vooruit dezelfde (maar voor mijn gevoel mindere) service.

 

groet van een al jaren trouwe KPN klant (en voormalig werkgever 😌)


Ik begrijp je vraag (wel) heel goed.
Het aantal bitjes wat voor telefoon nodig is als een druppel in de zee.
Er is wel een schakel computer (routering) voor nodig natuurlijk.
Maar het heeft er alle schijn van dat kpn profiteert van de mensen die niet beter weten dan dat een vaste lijn bij de PTT vandaan komt.
En men maakt dat dus bewust onaantrekkelijk (melkt het nog een beetje uit), en zo jaagt men een ieder naar de mobiele telefoon met gezeur over slechte verbindingen in gebouwen tot gevolg.

Zoals ik daar al veel eerder over schreef , oa hier :
https://community.kpn.com/mobiel-15/welke-gsm-repeater-is-het-best-506684?postid=1168525#post1168525

Vele decennia konden we alleen in huis bellen en verder niets, nu kunnen we in huis alles behalve (verstaanbaar) bellen. Wat is daar nu misgegaan ?
Eerst leggen we overal kabels aan en dan gaan we er naast zitten met zendertje.

En ook bellen met mobiel over wifi is vaak lastig wegens . .  ( laat maar even )

Maar, en, bij andere aanbieders is bellen via het vaste net veel voordeliger.
Dus voor een IT-er (met ervaring op dit vlak) zal het te doen zijn om een andere manier  te vinden om te bellen via het internet, zoals ik en velen dat ook al jaren doen.

Als je er meer over wilt weten dan zie ik het wel.


Vaste telefonie is 1 Mb/s. Dat blijft permanent gereserveerd want je moet ook 24/7 gebeld kunnen worden.

Verder is het gewoon een verdienmodel bij ALLE providers. Ziggo, Odido, Delta, Caiway, Freedom (erg duur), en noem ze maar op. Hetzelfde. 

Wil je veel goedkoper en volgens je “het gaat toch via internet dus kan het goedkoper” neem dan vaste telefonie via een VoIP provider. Wat bijvoorbeeld Cheapconnect aan abonnement kost weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de gesprekskosten bij hen slechts één tiende zijn t.o.v. die van kpn.

Via Whatsapp naar andere Whatsapp klanten is het 0. (!) Anderen zijn ermee niet te bellen.

Via Skype heb je ook tegoed nodig als je wilt bellen naar niet-Skype nummers.

Vaste telefonie is voor providers lekker cashen sinds ze met onbeperkt bellen en ook de kleinere belbundels op de mobiele niks meer verdienen aan gesprekken.


Vaste telefonie is 1 Mb/s. Dat blijft permanent gereserveerd want je moet ook 24/7 gebeld kunnen worden
 

100 Mbps kost 42,50 per maand dus 1 Mbps zou 42 cent kosten. Maar oja, ik had toch al betaald voor die 100 Mbps en daar zit ook al marge op, dus ach laten we als alle internet providers de klant maar 2 keer betalen, en dan ook nog 10 euro voor onbeperkt Nederland wat de hoogste internet dichtheid heeft ter wereld (dus alle from to kan via internet bellen. Waarom was whatsapp ook alweer gratis?
 

En moet ook 24/7 beschikbaar zijn want er bellen veel meer klanten als interne mt eruit ligt want de meeste mensen gebruiken alleen internet en kijken daarmee ook TV (12,50 voor een internet box om is dus 1500 euro voor 10 jaar en je moet en mag vragen om vervanging. Kastje kost ergens tussen de 80 en 140 euro, dus zou na 3 jaar afschrijven niks meer kosten dan wat onderhoud en service (maar krijg dezelfde mensen aan de lijn of in nou voor internet bel of voor PSTN). Ook daar moet marge op gemaakt worden 12% op hardware is redelijk normaal, dus dan zou je op 160 euro uitkomen voor de tv box. Dus een prijs van 4,5 euro per maand zou redelijk zijn en je krijgt automatisch een nieuwe na 3 jaar. 
 

ps. Dit is niet ten nadele van KPN of XS4ALL maar wel een heads-up na alle ISP’s. Maar het management leest dit soort blogs waarschijnlijk niet 😌. Zou redelijk zijn om trouwe abonnees niet 2 keer te laten te betalen of extreem veel marge te maken op hun diensten. Nieuwe abonnees krijgen standaard korting maar huidige abonnees krijgen dit alleen als ze einde looptijd daarom vragen of als je zegt weg te gaan.  


Een slimme abonnee belt allang met onbeperkt bellen mobiel. Die mobiel heb je toch. Of andere manieren zoals VoIP provider of via WhatsApp, Skype e.d.

Niet meer vast bellen bespaart mij zo'n € 40 euro per maand. 


( het is lastig (niet) te zien wat je als citaten bedoeld hebt, de bediening van deze forum software is wat merkwaardig maar met wat (IT) handigheid kan het wel :-)  )

Voor de volledigheid, ( ten overvloede ) je kan een andere telefoonaanbieder nemen maar internet houden bij KPN.

( nou ja, als dit opgelost is dan :

)


Misschien een rare vergelijking: Waarom is een biefstuk bij de keurslager duurder dan bij de Lidl of Dirk? Kwaliteit of service misschien?

 

Kwaliteit en service uiteraard in deze vergelijking. En grote bedrijven kunnen goedkoper inkopen en niet iedereen wil of kan 36 euro uitgeven voor een kilo vlees dus zijn er meerdere mogelijkheden. Verder moet je rekening houden dat de slager zijn adressen heeft waar het vlees niet met water en zout wordt ingespoten zodat het vlees zwaarder wordt en dus je meer geld krijgt voor minder vlees. Ps. Laatste weken regelmatig zowel met XS4ALL en KPN Servicedesk aan de lijn gehad. Moest telkens bij XS4ALL rond de 15 minuten wachten en bij KPN maximaal 2. Tevens sturen beide KPN monteurs indien er iets thuis gedaan moet worden (niet dat ik die nodig heb).

Dat was in de tijd van XS4ALL voor de inlijving ook al, maar weet dat deze monteurs een extra opleiding hebben gehad van KPN/XS4ALL om net wat meer de diepgang in te gaan qua ip/tcp, fritzboxen en Fritz!Repeaters. 


( het is lastig (niet) te zien wat je als citaten bedoeld hebt, de bediening van deze forum software is wat merkwaardig maar met wat (IT) handigheid kan het wel :-)  )

 

Dat is in deze forum software heel eenvoudig.

Je klikt op het " teken onder het bericht en je krijgt een citaat. 


Ik begrijp de achterliggende gedachte, ik heb dit mij vaak genoeg afgevraagd. Een bedrag voor het opzetten van de verbinding per gesprek prima, maar per minuut of seconde betalen is in mijn ogen achterhaald.

We mogen al blij zijn dat het hebben van een telefoon nummer maar € 2,00 kost. 

Dat was aan het begin  van het consumenten internet wel anders. Zonder ook maar 1 minuut te bellen was je al een redelijk bedrag aan vastrecht kwijt. Ik kan het helaas niet terugvinden maar dat was in mijn herinnering 64 gulden per 2 of 3 maanden. daar boven op kwam je internet abonnement en de gesprekskosten. De komst van adsl was een flinke stap voorwaarts.

 

 


Waarom betalen (vaste kosten per maand) voor bellen internationaal / nationaal. Bellen gaat al jaren over internet en is dus afgekocht met je internet abonnement!! Kat in de zak verhaal??

Zolang er telefoon bestaat, dus al ruim 100 jaar, moet er voor bellen betaald worden, is nog nooit anders geweest, behalve bij het invoeren van 0800-nummers, dat is gratis.

 


Je bedoelt ADSL + PSTN @Rowi. 

Veel mensen hadden dat. Rond 2005 was het echter mogelijk om het telefoonnummer te integreren bij het internet. Dat scheelde flink abonnementskosten en je internet werd sneller. 

In 2007 kwam kpn met "Slimbellen". Een mislukte poging om alle PSTN binnen enkele jaren weg te krijgen. Je had er 64 Mbps internet bij.


Waarom betalen (vaste kosten per maand) voor bellen internationaal / nationaal. Bellen gaat al jaren over internet en is dus afgekocht met je internet abonnement!! Kat in de zak verhaal??

Zolang er telefoon bestaat, dus al ruim 100 jaar, moet er voor bellen betaald worden, is nog nooit anders geweest, behalve bij het invoeren van 0800-nummers, dat is gratis.


ware het niet dat er toen een apart PSTN (koper)netwerk was waar diep door PTT en met name de overheid geïnvesteerd in is. KPN heeft dit overgenomen (gekocht) en in die periode moest je inderdaad betalen voor die aansluiting (logisch want er was diep geïnvesteerd door alle partijen inclusief KPN). Nu 99.99% van de huishouden internet heeft dan wel via koper ofwel via glasvezel zou je kunnen zeggen dat het kopernetwerk feitelijk nog steeds geld kost.

 

 Echter het internet wat zeer snel ontwikkelde (in 1998 werd VoIP gelanceerd door KPN in Nederland) en werd er hevig geïnvesteerd in de benodigde equipment door alle partijen die actief waren en internet diensten verkochten.

We zijn nu 26 jaar verder en je betaalt nog steeds goed veel geld voor internet, maar se investeringen in het PSTN netwerk zijn al zeer lang terugverdiend door KPN (wat uiteraard ook het netwerk doorverkocht aan andere aanbieders). 

Moraal van het verhaal is denk ik voor een ieder duidelijk. Waarom moet de consument nog steeds geld betalen voor een dienst en een netwerk die al reeds betaalt wordt door een andere dienst. Voor mensen die alleen telefonie afnemen snap ik dit zeer goed. Denk dat iedere reply op mijn bericht dit in zekere zin eens is en dat daarmee dit topic ook wel afgesloten kan worden. Nu eerst voetbal kijken. 


( het is lastig (niet) te zien wat je als citaten bedoeld hebt, de bediening van deze forum software is wat merkwaardig maar met wat (IT) handigheid kan het wel :-)  )

 

Dat is in deze forum software heel eenvoudig.

Je klikt op het " teken onder het bericht en je krijgt een citaat. 

Inderdaad maar dan ben je er nog niet . . .


Reageer