Skip to main content

Ik had een Glasvezelaansluiting van Telfort
Gelukkig bleef na de migratie van Telfort naar KPN alles gelukkig normaal werken, tot afgelopen maandag. Toen werd de snelheid van mijn aansluiting geüpgraded naar 100/100.

Ineens viel alles weg en er kwam geen signaal door naar de Fritzbox.
KPN gebeld ("nee hoor, niets gewijzigd, ligt aan de Fritzbox").
Nog een keer gebeld, monteur langsgekomen, nieuwe KPN-Experiabox aangesloten, werkt. ("zie je wel, jouw FritzBox is stuk. Sluit je oude Experiabox maar weer aan!").

Nadat de monteur vertrokken is heb ik mijn oude Telfort-Experiabox van de zolder gehaald. Ook die bleek niet meer te werken!
Weer KPN gebeld, weer monteur langsgekomen. Opnieuw KPN -Experiabox aangesloten, werkt.
Ik opperde dat er waarschijnlijk een verschil is in een Telfort en KPN glasvezel aansluiting. ("nee hoor die is exact hetzelfde").
Ik heb toen in de Fritzbox de aansluiting van Telfort-glas naar KPN-glas gezet. En tot verbazing van de KPN monteur werkte alles weer, BEHALVE.....

Ik heb enkele buitenlandse SIP accounts in mijn FritzBox en het lijkt erop dat de KPN-aansluiting die gewoon blokkeert!
Zou dat kunnen? Ook een VOIP-telefoon met een buitenlands SIP account werkt nu ineens niet meer.
 

Neem even contact op met je VoIP provider, mogelijk is je IP adres gewijzigd en dient dit in de whitelist van je provider toegevoegd te worden. Misschien kan je dit zelf controleren als je een managementbladzijde bij je provider hebt.


Het zijn meerdere Voip accounts van verschillende buitenlandse providers.

Ik heb wel vaker een ander IP adres gehad en dat is nóóit een probleem geweest, bij geen enkele provider.

 


Het zijn meerdere Voip accounts van verschillende buitenlandse providers.

Ik heb wel vaker een ander IP adres gehad en dat is nóóit een probleem geweest, bij geen enkele provider.

 


Alle zaken stap voor stap uitsluiten, dus zeker even controleren. Pas als alle andere zaken uitgesloten zijn zal KPN misschien, en dan druk ik me voorzichtig uit, iets voor je willen doen.


Het zijn meerdere Voip accounts van verschillende buitenlandse providers.

Ik heb wel vaker een ander IP adres gehad en dat is nóóit een probleem geweest, bij geen enkele provider.

 


Alle zaken stap voor stap uitsluiten, dus zeker even controleren. Pas als alle andere zaken uitgesloten zijn zal KPN misschien, en dan druk ik me voorzichtig uit, iets voor je willen doen.

 

 @Bluevelvet is het gelukt met het instellen? Het klopt inderdaad dat we graag zoveel mogelijk dingen willen uitsluiten. Mocht het nog niet gelukt zijn laat het dan hier even weten dan kunnen we kijken welke stappen we kunnen nemen om richting de oplossing te werken.


Nee het is nog niet gelukt om uitsluitsel te krijgen.

De provider zegt dat mijn IP-adres NIET op hun black list staat.

 

Kan het zijn dat KPN buitenlandse VOIP nummers blokkeert?


KPN blokkeert op zichzelf geen andere VOIP-nummers.

Zou je een Experia Box aansluiten, wordt poort 5060 wel ingenomen door KPN. Dat zou mogelijk een probleem kunnen vormen? Heb je bij die buitenlandse VOIP accounts ook de mogelijkheid een ander poortnummer te gebruiken?  Probeer die dan eens?

Bijv. de achterliggende VOIP diensten van "Dellmont Sarl” (VoipBuster, PowerVoip e.d.),
kan ook poort 6000 worden gebruikt.

Probeer die eens, ook gewoon op de Fritzbox.


Zou je een Experia Box aansluiten, wordt poort 5060 wel ingenomen door KPN. Dat zou mogelijk een probleem kunnen vormen? Heb je bij die buitenlandse VOIP accounts ook de mogelijkheid een ander poortnummer te gebruiken?  Probeer die dan eens?

 

Ik heb mijn Experiabox er helemaal tussenuit en gebruik ALLEEN mijn FritzBox.

Andere VOIP zoals Voipbuster, Voipcheap enz werken wél gewoon. Het probleem is ontstaan nadat mijn Telfort aansluiting gemigreerd is naar een KPN aansluiting.
Ik vermoed dat KPN de buitenlandse SIP accounts op Nederlandse aansluitingen niet toestaat en eruit filtert.


Ik vermoed dat KPN de buitenlandse SIP accounts op Nederlandse aansluitingen niet toestaat en eruit filtert.

Dat heeft niets met een “aansluiting” te maken. VOIP gaat over internet.  Evengoed dat je websites in Amerika, Brazilië, Zuid Afrika kunt benaderen, zou dat met VOIP / SIP accounts ook zo moeten zijn.
Verder mag KPN wettelijk gezien helemaal niet filteren / discrimineren op buitenlandse VOIP accounts.

Je zou het VOIP / SIP account ook op andere wijze kunnen testen. Door bijv. een softwarematige telefoon te installeren op een PC of smartphone, en kijken of het daarmee wel functioneert?

https://www.3cx.nl/voip-softphone/

Een beetje verwarrende tekst, maar je hoeft helemaal geen account aan te maken.
Of dat iets "gratis” één jaar zou werken. Dat geldt alleen voor de zeer uitgebreide PBX software.
Het eenvoudigste (en al oudere) Windows softphone “Client” programmaatje is al jaren een vrij te installeren appje, en kun je inzetten voor willekeurig elk VOIP / SIP account.
(Juist omdat het al enkele jaren oud is, beperkt van omgang en vrij van teveel toeters en bellen).
Iets lager op die pagina vind je een rechtstreekse link naar die eenvoudige Softphone Client:

Aan de slag:  download de gratis softphone hier.

Android Softphone appje:   MizuDroid
Als je de mobiele data dan uitschakelt, en alleen de WiFi gebruikt van je internet-aansluiting thuis, loopt de VOIP data daarmee exclusief alleen via je Fritzbox over die vaste internet aansluiting.