Skip to main content

Jaren geleden hadden we een ISDN-aansluiting bij een bedrijf dat toen PTT Telecom heette. Vier telefoonnummers (kantoor, privé, fax en dochter). Twee gesprekken tegelijk mogelijk, zelfs via hetzelfde telefoonnummer.

Toen de fax uit de mode was en dochter het huis uit ging, stapten we over naar een andere aansluiting, met beperktere mogelijkheden.

Inmiddels, heb ik gehoord, bestaat ISDN niet meer.

Wat zou er gebeurd zijn als we ISDN gehouden hadden? Dan had het telefoonbedrijf de aansluiting veranderd in iets anders. Maar het mag niet zo zijn dat het telefoonbedrijf je aansluiting verandert naar iets dat minder mogelijkheden heeft. Of zou men ISDN speciaal voor ons in bedrijf hebben gehouden?

ISDN is er inderdaad niet meer, opgevolgd door een VOIP centrale waar meerdere lijnen mogelijk zijn.

Uiteraard zou je prijs daar aan aangepast worden, isdn behouden was in ieder geval geen optie.


ISDN was vroeger toen het net beschikbaar was, een mooi systeem, heb het zelf ook wel gehad. Maar voordat het een breed succes was, was er al weer wat beters. Zoals je zelf al aangeeft, er zijn maar 2 gesprekken tegelijk mogelijk, terwijl er op dat moment al puur technisch gezien met dezelfde capaciteit wel 8 tegelijk mogelijk waren.

ISDN is gebaseerd op het leggen van tijdelijke verbindingen, voor de duur van het gesprek of faxoverdracht bijvoorbeeld. En daarover werden dan kosten per tijdseenheid berekend. Dat wordt al snel heel duur vergeleken met de al veel oudere technieken van continue verbindingen waarover je dan als gebruiker zelf naar believen allerhande datapakketten heen en weer kan versturen (Internet Protocol). Ik weet nog wel dat ik veel tijd en moeite heb gestoken in het zo kort mogelijk houden van de verbindingstijd en dan zoveel mogelijk data over te zenden.

Als je nu een DSL vebinding hebt, heeft dat veel meer mogelijkheden, alleen moet je die dan zelf regelen, dat doet KPN niet voor je. Als je wilt kan je makkelijk 4 of 10 telefoonnummers hebben werken via je DSL verbinding, alleen zijn er voor de meeste mensen veel makkelijkere, goedkopere en mooiere methodes om een gesprek te voeren op afstand. Ook is tegenwoordig de capaciteit van wat ISDN biedt, zeer duur. Er zijn nauwelijks gevallen te bedenken waarbij de kosten van het aanhouden van ISDN opwegen tegen het vervangen ervan naar iets wat algemeen via Internet Protocol werkt.


Met een vaste telefoonlijn via internet (één telefoonnummer) en een Fritzbox 7490 kunnen twee gesprekken tegelijk worden gevoerd.
Als het tweede toestel niet opneemt, gaat de verbinding automatisch naar het ingebouwde antwoordapparaat.

 

 


@JRe In het verleden had ik ook een ISDN-aansluiting, met meerdere telefoonnummers.

Nu heb ik een Fritz!Box 7490, en heb ik Ă©Ă©n telefoonnummer. Voor telefonie gebruik ik de S0-bus (voor aansluiting van mijn ISDN-toestellen) en de Phone 1-aansluiting (voor analoge toestellen).

Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter dat dan het voeren van twee gesprekken mogelijk is. Een tweede binnenkomend gesprek gaat bij mij vanzelf door naar een losse telefoonbeantwoorder.

Piet. 


@P.J.M. van der Vooren Wij kwamen er ook bij toeval achter.
We hebben een Dect FritzFon en een GSM met de FritzFON-app.

 


Met de standaard KPN Experia Box met twee analoge telefoonpoortjes, en in de router voor alle twee de poortjes hetzelfde SIP-account aangevinkt kun je ook twee gesprekken tegelijkertijd voeren.