Skip to main content

Ik hoor veel tegenstrijdige informatie over het wel/niet stoppen door KPN met PSTN per april 2022. Mijn situatie is dat ik (consument/particulier) een alarmsysteem heb dat nog steeds via een PSTN lijn werkt (doormelding centrale).

Mij is nu verteld dat dit niet meer mogelijk is per april 2022. Ik hoor echter ook dat ik als consument gewoon gebruik kan blijven maken van deze lijn en alarmdoormelding. 

Wie kan mij vertellen wat nu de situatie per april 2022 is. Is alarmmelding wel/niet nog mogelijk en is er wel of geen einddatum dat het wel stopt (afhankelijk van wat de situatie per april is).

Gaat dus niet om de vraag of er andere opties zijn maar alleen wat nu wel/niet de situatie is per april 2022.

Ik heb er nog nergens een stopdatum voor gelezen.

Echter:

3 jaar na de aanleg van een glasvezelnet (eentje waarop kpn levert) wordt het koper uitgezet en zal PSTN in zo'n gebied niet meer beschikbaar zijn.

Via de Phone poort van een modem is het echter ook analoog.

Het is wel aan te raden je alarm te moderniseren. Naar VoIP (met vaak als backup een mobiele verbinding).

Neem eens contact op met de leverancier van je alarm.


Dank voor je antwoord. 


Heel veel alarmsystemen werken zonder problemen via de phone poort van de Experia/KPN Box.


Vervolgvraag over alarmmelding via PSTN lijn.
Ik krijg nu volstrekt tegenstrijdige informatie van installateur en alarmcentrale.

Volgens de alarmcentrale kan melding via PSTN lijn blijven plaatsvinden maar verwijst naar de installateur voor advies en die geeft aan dat dat (waarschijnlijk) niet het geval is per april 2022 omdat het probleem niet aan mijn kant (PSTN lijn) zou zitten maar aan de kant van de alarmcentrale die geen signaal meer vanuit mijn analoge lijn zou kunnen ontvangen. Daar zouden ze nog in overleg met KPN zijn of dit opgelost kan worden. 

Heeft iemand info/advies hierover hoe het nu echt zit of de afdeling binnen KPN die ik daarover kan benaderen ? 

dank alvast.


Hoi, duidelijker dan in mijn eerdere reactie kan ik het niet maken.

3 jaar na de aanleg van een glasvezelnet (eentje waarop kpn levert) wordt het koper uitgezet en zal PSTN in zo'n gebied niet meer beschikbaar zijn.

Via de Phone poort van een modem is het echter ook analoog (alleen noemen we dat dan niet pstn, maar werkt als pstn). Daar kan een analoog uitbellend alarm ook op.

 

Ik hoor april ‘22 en ook zelfs november dit jaar. Als stopdatum. Dit is beiden onjuist.

Wanneer PSTN (en DSL) stopgezet worden staat hierboven onderstreept. Er is geen landelijke uitschakeldatum maar per plaats/regio i.c.m. glasvezel (eentje waar kpn op levert).

Wel is het zo dat kpn geen pstn abonnementen meer afsluit.


Dank voor je reactie je eerste reactie was ook helemaal duidelijk.

Het verassende nieuwe argument was nu dus dat de alarmcentrale het signaal dat komt van een analoge lijn niet meer kan verwerken en dat daardoor het alarmsysteem niet meer werkt. 

Ik begrijp dus dat dat onzin / niet waar is ? 


Als het bedrijf wat die alarmeringen verwerkt helemaal overgaat op communicatie via internet met hun alarmsystemen dan klopt het wel.

Op zich ook logisch met de uitfasering van echte pstn lijnen.

Dus je alarmsysteem kan nog 100 jaar die signalen via de phone aansluiting van het modem verzenden. Het bedrijf kan dat … op termijn … dus niet meer verwerken.

Blijft dus zaak contact te hebben met het alarmbedrijf waar je contract loopt hoe lang zij analoge verbinding blijven ondersteunen. In de thuis situatie blijft analoog, zij het via het modem, nog heel lang mogelijk. Maar gewoon bellen (klessebessen) is heel wat anders dan data verzenden.

Kennissen van mij moesten van hun alarmcentrale dit jaar al over op eentje die via internet (LAN poort op modem) communiceert. Voordeel is dat er dan een 24/7 verbinding is dus de alarmering komt veel sneller door.

Als jij van jou alarmcentrale te horen hebt gekregen dat het per april stopt dan geldt dat dus alleen voor je alarm. Niet voor klessebessen.