Skip to main content
Vraag

Weergave gespreksduur vaste telefoongesprekken

• April 7, 2025
  • 30 reacties
  • 263 keer bekeken

Voor de software update van 25-03-2025 van de Experia Box v10 werd van alle telefoongesprekken de daadwerkelijke gespreksduur tot op de seconde nauwkeurig weergegeven; dus gerekend vanaf het tijdstip dat de gebelde de telefoon opnam. Na de software update zie ik in mijnmodem.kpn dat de telefoongesprekken al veel eerder starten. Waaraan ligt dit? Ik kan maar 1 ding bedenken, namelijk dat de KPN-secondenteller al begint te lopen op het moment dat de telefoon alleen nog maar overgaat bij de ander. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

30 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 7, 2025

Dat wat u bedenkt kan natuurlijk helemaal niet. Providers staan dusdanig onder controle van de overheid dat ze dat nooit zullen doen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Shiven, een telefoongesprek wordt pas ‘berekend’ wanneer een gesprek begint, dus wanneer je belt en er daadwerkelijk opgenomen wordt door een ander. Zo zul je het ook zien op de facturen.

De activiteit in je modem kan inderdaad specifieker of anders zijn, het klinkt niet gek dat je daar kunt zien wanneer jij de telefoon begint te gebruiken. Er was vanaf dat moment ten slotte een activiteit, namelijk dat je iemand probeert te bereiken. Meer over de updates voor de V10 lees je hier: 

• Auteur
  • Topper
  • April 9, 2025

Hartelijk dank voor de verduidelijking ​@Alexandra van KPN! Vóór de software update van de Experia Box v10A, liet de activiteit in mijn modem wel de daadwerkelijke gespreksduur zien. Ik was over dit aspect buitengewoon enthousiast!! Jammer dus dat dit is veranderd, maar ik weet nu hoe dit komt. 

JanD
Superuser
  • April 9, 2025

Beste ​@Shiven welk merk en type modem heb je nu, de V10 of de V10a, die worden binnen dit topic door elkaar gebruiukt, terwijl het wezenliojkl heel verschillende modem/routers zijn.

CC ​@Alexandra van KPN 

• Auteur
  • Topper
  • April 9, 2025

Beste ​@JanD, bij mij staat het type v10A.

Beste ​@Alexandra van KPN, mijn nieuwe vraag binnen dit onderwerp:
Enkele keren per jaar worden uitgaande telefoongesprekken wel (keurig) geregistreerd in het modem, maar komen deze desondanks niet voor op mijn factuur!
Wat is de verklaring voor dit mysterie? (Het betreft zeker geen 0800 of 0900-nummers).

• Auteur
  • Topper
  • April 10, 2025

Beste ​@Shiven welk merk en type mocem heb je nu, de V10 of de V10a, die worden binnen dit topic door elkaar gebruiukt, terwijl het wezenliojkl heel verschillende modem/routers zijn.

CC ​@Alexandra van KPN 

Hi ​@JanD, mijn verontschuldiging! Aanvankelijk begreep ik jouw vraag niet. Ik kom er pas vanmorgen achter dat in mijn beginpost een fout is geslopen ☹️. Dank dat je mij hierop attendeert. Het gaat dus om de Experia Box v10A.

CC ​@Alexandra van KPN 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Mijn reactie is wat later dan de bedoeling was ​@Shiven. Je hebt de Experia Box V10A dus, goed om te weten 😊

Voor wat betreft je vervolgvraag, je kunt er vanuit gaan dat alle gesprekken die weergegeven worden op de factuur, de enige gesprekken zijn die berekend moeten worden. Kan het misschien zijn dat de gesprekken die je soms niet op de factuur ziet, dat het belpogingen zijn waarbij de ontvangende partij de oproep niet aangenomen heeft? Dat zou mijn eerste vermoeden zijn. Merk je met het modem gekke dingen, dan kan je altijd eerst eens opnieuw opstarten (de stekker 30 seconden uit het stopcontact). En blijft je iets opmerken, kaart het dan natuurlijk gerust aan.

• Auteur
  • Topper
  • April 15, 2025

Goedemorgen, ​@Alexandra van KPN. Sorry, toch is het echt zo dat ik er niet vanuit kan gaan dat alle daadwerkelijk gevoerde (uitgaande) gesprekken worden weergegeven/"berekend" op de factuur.
Het gaat dus beslist niet om belpogingen. De ontvangende partij heeft de betreffende oproep aangenomen en de gespreksduur was niet kort; zie mijn onderstaande opgave, secuur bijgehouden van februari 2022 tot heden.
De uitgaande gesprekken, die ik handmatig bijhoud, komen overeen met de registraties van het modem.
Op 02-07-2021 heb ik deze problematiek voor het eerst gemeld bij KPN (klacht 1131702323). 
Onderstaande updates heb ik telkens gemeld aan de behandelende KPN-medewerkster, maar hieraan wordt niets (meer) gedaan omdat KPN niet weet waaraan het ligt.

Conclusie: helaas nog steeds niet opgelost.
Ik vind het bezwaarlijk dat er aan mij wordt getwijfeld, puur omdat ik kennelijk de enige gebruiker ben die mijn gesprekken maandelijks vergelijk met de specificatie op de factuur en reageer als ik afwijkingen zie.  
Mocht je nog aanvullende vragen voor mij hebben,  probeer ik deze natuurlijk weer naar eer en geweten te beantwoorden. Dank!

Specificatie FEBRUARI 2022
1 niet door KPN geregistreerd gesprek:
-Vr. 18-02-2022: aanvang: 10:26 uur | duur: ca. 1 min.

Specificatie MAART 2022
3 niet door KPN geregistreerde gesprekken:
-Di. 01-03-2022: aanvang: 18:37 uur | duur: 05:32 min.
-Vr. 04-03-2022: aanvang: 10:06 uur | duur: 06:42 min.
-Di. 29-03-2022: aanvang: 14:29 uur | duur: 26:40 min.

Specificatie APRIL 2022
2 niet door KPN geregistreerde gesprekken:
-Ma. 04-04-2022: aanvang: 15:36 uur | duur: 11:47 min.
-Vr. 22-04-2022 : aanvang: 09:25 uur  | duur: 02:55 min.

Specificatie JULI 2022
-Do. 14-07-2022: aanvang: 13:44 uur | duur: 25:21 min.
-Za. 23-07-2022: aanvang: 12:19 uur | duur: 30:13 min.

Specificatie SEPTEMBER 2022
-Za. 03-09-2022: aanvang: 20:29 uur | duur: 24:26 min.
-Vr. 16-09-2022: aanvang: 08:58 uur | duur: 01:28 min.

Specificatie DECEMBER 2022
-Wo. 21-12-2022 u: aanvang: 09:59:49 uur | duur: 33:13 min.

Specificatie JUNI 2023
-Di. 13-06-2023: aanvang: 15:38 uur | duur: ca. 20 min.

Specificatie JANUARI 2024
-Vr. 05-01-2024: aanvang: 15:35 uur | duur: 20:41 min.
-Wo. 17-01-2024: aanvang: 14:20 uur | duur: 24:43 min.

Specificatie APRIL 2024
-Ma. 22-04-2024: aanvang: 15:41uur | duur: ca. 7:26 min.

Specificatie JUNI 2024
-Do. 06-06-2024: aanvang: 20:11:14 u | duur: 43:54 min.

Specificatie SEPTEMBER 2024
-Zo. 29-09-2024: aanvang: 16:09:15 u | duur: 34:46 min.

Specificatie JANUARI 2025
-Di. 21-01-2025: aanvang: 14:06:44 u | duur: 31:29 min.

Specificatie MAART 2025
-Ma. 10-03-2025: aanvang: 16:08:28 u | duur: 07:31 min.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Het is zeer zeker niet de bedoeling om jouw bevindingen in twijfel te trekken ​@Shiven. Het klopt inderdaad wel dat dit niet vaak voorkomt of aangegeven wordt. Dank voor de extra informatie en verduidelijking! Het speelt zo te lezen al sinds 2021, toen heb je het eerder aangekaart maar is er niks uit gekomen, begrijp ik.

Ik ben naar een paar dingen benieuwd:

• Gaan al deze gesprekken via jouw KPN telefoonnummer?
  • Zo ja, wat voor telefoontoestel gebruik je en hoe is deze precies aangesloten op je modem?
  • Maak je nog gebruik van bijvoorbeeld voip telefonie van een andere aanbieder, en/of een voip apparaat dat verbonden is aan je modem?

Alle details zijn welkom, ook mocht je gebruik maken van andere apparatuur bijvoorbeeld. Zo kan ik een zo compleet mogelijk plaatje van de situatie maken, dat maakt het makkelijker om uit te zoeken waar dit van komt.

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2025

@Alexandra van KPN, Dank voor de vragen, waarop ik als volgt kan antwoorden:

• Ja, al deze gesprekken gaan via mijn KPN telefoonnummer.
  • Ik gebruik telefoontoestel KPN Chicago 700 S Digitale draadloze telefoon, handset met basisstation.

“De Chicago 700S is een DECT-basisstation van KPN. In combinatie met een Chicago 700S handset vormt deze een draadloze DECT-telefoon.”

• Het groene snoer hiervan is aangesloten op het modem in de groene poort 'phone'.
  • Nee, ik maak geen gebruik van voip telefonie van een andere aanbieder, en/of een voip apparaat dat verbonden is aan mijn modem.
  • Van andere apparatuur maak ik geen gebruik.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dank voor de extra info ​@Shiven. Het zou dus geen probleem moeten zijn, wat de gesprekken betreft. Ik kijk graag even mee, vul je je profiel zo volledig mogelijk in, en geef je me daarna hier een seintje? Als je in elk geval je adresgegevens, naam, klantnummer en telefoonnummer invult, kan ik op onderzoek uit gaan.

• Auteur
  • Topper
  • April 22, 2025

Dank voor jouw aanvullende vragen ​@Alexandra van KPN. Ik heb deze om 12:42 uur beantwoord:  “De instellingen zijn opgeslagen”. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dankjewel ​@Shiven, ik ga ermee aan de slag! Ik durf niet gelijk een toezegging te doen over hoe snel ik nieuws voor je heb, maar ik hou je op de hoogte. Oftewel, wordt vervolgd.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Even een kleine update ​@Shiven, ik heb nog geen nieuws maar ik ben nog voor je bezig, dus weet dat ik je niet vergeten ben. 

• Auteur
  • Topper
  • April 30, 2025

@Alexandra van KPN, wat vriendelijk dat je mij een tussentijdse update geeft. Ik waardeer enorm je inzet!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Als er even niks nieuws wordt gemeld, kan het al snel lijken alsof er niks meer gebeurt :) Graag gedaan ​@Shiven .

Daarmee meteen een vraag! Kan je mij de telefoonnummers doorspelen, van de gesprekken die je hierboven meldt, die dus wel in het modem zichtbaar waren maar niet op je factuur? Het gaat om de telefoonnummers die je gebeld hebt. Dan kan ik die doorspelen voor verder onderzoek! Stuur ze me maar toe in een privébericht, als dat makkelijker is. In je profiel mag ook, maar ik denk dat dat wat minder handig is.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Shiven Nog even een paar extra checks van mijn kant:

• Voelt misschien als een beetje 'stomme' vraag: maar je weet zeker dat dit daadwerkelijk gevoerde gesprekken zijn toch? 
  • Heb je, sinds je dit opmerkt, al eens een ander modem gekregen?
  • En heb je de mogelijkheid om een poosje een ander vast telefoontoestel te gebruiken/testen, om te kijken of 't dan nog steeds gebeurt?

Hoor graag van je!

• Auteur
  • Topper
  • May 2, 2025

@Alexandra van KPN 

• Ik ben wat sprakeloos dat ik opnieuw merk dat aan mijn integriteit wordt getwijfeld. Voel mij hierdoor terug bij af, na zo zorgvuldig informatie te hebben aangeleverd.
  • 5½ jaar geleden (26-11-2019) heb ik het huidige modem Experia v10a ontvangen, dit was nog in de Telfort tijd. Over Telfort geen enkele klacht.
  • Voor gesprekken waarvan ik bij voorbaat weet dat ze korter kunnen duren, kan ik eventueel het 2e toestel gebruiken/testen. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Zie het alsjeblieft niet als het in twijfel trekken van je integriteit ​@Shiven. Het is puur bedoeld om álles uit te sluiten, ook dingen waar mogelijk niet eerder bij stil gestaan is. Het is niet iets dat vaak voor komt, daarom is het belangrijk voor mij/ons om zorgvuldig te werk te gaan.

Dankjewel weer voor de extra informatie. Ik ben intussen ook nog bezig met navraag doen, ik kom er weer zo gauw mogelijk op terug.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Shiven, ik ben in elk geval zover dat ik zeker weet: het zijn geen nummers van mensen die geen toestemming geven om hun telefoonnummer weer te geven op andermans factuur. Die nummers worden nog steeds als deels sterretjes op de factuur weergeven. Dus dat hebben we in elk geval uitgesloten.

Verder ben ik nog voor je bezig, en kom ik er zsm weer bij je op terug.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Shiven, het blijkt zoals je al eerder gemerkt hebt een ingewikkeld geval. Ik heb helaas nog geen oorzaak boven water kunnen krijgen. 

Daarom ben ik intussen benieuwd: Mis je in de afgelopen weken nog gesprekken op je factuur? En heb je het modem eigenlijk al eens gereset (zo ja, wanneer?) sinds je dit opmerkt?

• Auteur
  • Topper
  • May 27, 2025

Hoi ​@Alexandra van KPN, wat jammer dat je mij nog steeds niet positief kunt berichten.

Van de maand APRIL 2025 mis ik 2 telefoongesprekken op de factuur. De exacte gegevens hiervan heb ik jou begin van de maand via een privébericht toegestuurd. Dit is de verkorte versie:
-Wo. 02-04-2025: aanvang: 11:26 uur | duur: 19 min.
-Di. 29-04-2025: aanvang: 12:56 uur | duur: 42 min.

Zodra omstreeks 02-06-2025 de nieuwe factuur er is, kan ik bekijken of er in MEI 2025 gesprekken missen. 

Vanaf februari 2022, de start van mijn meldingen, heeft het modem bij tijd en wijle een reset ondergaan. De laatste keer was enkele weken geleden.  Resetten heeft niets veranderd.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Shiven Dank, ik ben benieuwd of er nog bijzonderheden zijn n.a.v. de komende factuur. 

En ook dit nog even voor de zekerheid: er zijn namelijk verschillende manieren waarop je het modem kunt resetten. Heb je 'm ook op deze manier gereset?  Zo ja, dan stel ik voor dat we je modem vervangen. Op die manier sluiten we uit dat er niet iets geks gebeurt in het modem waar dit door veroorzaakt wordt.

• Auteur
  • Topper
  • May 29, 2025

@Alexandra van KPN, nee, op de beschreven manier heb ik het modem Experia Box v10A niet gereset.

Nu wil ik graag de methode proberen “via de webinterface”. Omschrijving:

-Ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
-Log in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord
-Klik in het linkermenu op Administration
-Klik in de bovenbalk op Restore/Save/Upload Setting
-Daarna kun je met de onderste groene knop de Experia Box resetten

Einde citaat.

Helaas loop ik hierin vast; in het linkermenu kom ik ‘Administration’ niet tegen.

Mijn linkermenu bestaat uit:
Overzicht
Internetverbinding
Wifinetwerk
Thuisnetwerk
Beveiliging
Telefonie
Instellingen
Feedback
Keuze knop Nederlands / Engels

Kun je mij hierin verder helpen?

De andere methode handt mij niet. “Pak een tandenstoker, paperclip of een ander puntig voorwerp.
-Zoek het resetgaatje aan de achterkant van het modem. Deze zit boven power (zie de afbeelding hieronder).
-Druk het resetknopje 3-5 seconden in totdat het powerlampje rood begint te branden. Laat het knopje direct los.”

Jasper van KPN
Moderator

Het artikel noemt de stappen in de oude software, dat gaan we nog aanvullen zodat ook de stappen voor de nieuwe KPN software te zien zijn.

Ik heb de stappen er even bij gepakt in mijn eigen modem, zodat we zeker weten dat ze actueel zijn:

• Ga naar ‘Instellingen’ in de linker balk
  • Kies voor 'Systeem’ in de balk bovenaan
  • Hier kan je het apparaat naar de fabrieksinstellingen zetten met de knop achter 'Reset dit apparaat’