Skip to main content
Vraag

Wegvallende spraak met FRITZ!Box 5590 fiber

• May 1, 2026
  • 4 reacties
  • 25 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Een vriend van mij heeft van oorsprong een xs4all abonnement met vdsl. Op een paar kleine probleempjes na was dat een probleemloos abonnement met internet en ip-telefonie. De kpn heeft nu alle xs4all klanten overgezet naar de kpn. Hij is al een aantal jaartjes op glasvezel aangesloten via een FRITZ!Box die hij destijds van xs4all heeft gekregen. Een niet meer zo nieuw apparaat. Je denkt er dan aan zou die defect kunnen zijn? Die vervangen door een FRITZ!Box 5590 fiber.

Hij heeft internet en ip-telefonie en daar tot 3 maart 2026 geen enkel probleem mee met de ip-telefonie gehad. Internet werkt probleemloos. Hij heeft last van een wegvallende spraak met de telefoon en meestal al heel snel na het bellen en dan hoor je elkaar dus niet meer :-( De verbinding blijft echter. De draadloze telefoons losgekoppeld en een FRITZ!Fon C6 die rechtstreeks draadloos op een FRITZ!Box 5590 fiber aangesloten maar het probleem blijft van een wegvallende spraak en dat is met de FRITZ!Box 5590 fiber alleen maar erger geworden. De telefoon geeft de melding van bemiddelingsfout. Vanavond kon ik een gesprek met zijn zuster mee horen.

4 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is natuurlijk erg vervelend en goed dat je hem hier dan bij helpt! Dit kan helaas veel oorzaken hebben en zo'n bemiddelingsfout komt mij ook niet direct bekend voor. Iets in mij zegt dat dit toch een bandbreedte probleem is. Zou je eens in de instellingen kunnen kijken of er een QOS voor VOIP is in te stellen? Zodat VOIP prioriteit krijgt over het netwerk. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 5, 2026

Dag Remco,

Ik heb het eens nagekeken sinds wanneer ik mijn eerste FRITZ!Box 7590 van een andere vriend gekregen heb. Sinsdien was dit “liefde” op het eerste gezicht met FRITZ!Boxen. Dat was op 15 september 2020 en dat weet ik nog goed hoe ik er tegenop heb gezien om het apparaat aan te sluiten omdat ik helemaal geen ervaring met een FRITZ!Box had. Ik kreeg het apparaat op een donderdagmiddag en in de nacht op vrijdag heb ik die aangesloten binnen 20 minuten werkte alles…...

Op 30 april 2021 kreeg ik glasvezel en heb toen een FRITZ!Box 5530 fiber gekocht die ik sinds 30 mei 2022 rechtstreeks op glasvezel heb aangesloten. Ik was de tweede in heel Nederland die dat zo wilde en gelukt is.

Op 2 februari 2023 een FRITZ!Box 5590 fiber gekocht die ook rechtstreeks op glasvezel heb aangesloten.

Bovengenoemde vriend had een FRITZ!Box 7590 AX die hij wilde vervangen door een FRITZ!Box 7690 bij Freedom gekocht voor niet teveel geld. Wat voor ellende we daar mee gehad hebben bespaar ik je die ellende en na lang tijd daarmee om geknoeid te hebben heeft die vriend beide apparaten terug gestuurd. Hij had namelijk twee nieuwe apparaten gekregen. Ik was er zeker van dat het niet aan de internet aansluiting lag want de “oude” FRITZ!Box 7590 AX deed het nog altijd goed. Ik heb toen voor hem een nieuwe FRITZ!Box 5590 fiber gekocht en sinds ik die al meer dan een half jaar heb aangesloten werkt die perfect. De vriend zei afgelopen week dat hij erg blij was met de FRITZ!Box 5590 fiber.

Wat ik hiermee wil zeggen dat ik goed kan bekijken waar een probleem zit. Bij de vriend bij twee nieuwe FRITZ!Box 7690. Maar bij de andere vriend tip ik op een storing in de ip-telefonie die pas op 3 maart 2026 optreed. De kpn kan bij onderhoud wel iets veranderd hebben, maar dat merken dan klanten wanneer er iets gebeurt waar ze voorheen geen problemen mee hadden. In zijn geval een wegvallende spraak.

De andere vriend zat bij xs4all die heel anders met hun klanten omging dan de kpn. Mijn FRITZ!Box 5590 fiber werkt 100%. Heb die precies drie jaar probleemloos gebruikt. En dan zou die bij de vriend storing geven in de ip-telefonie? Heel onwaarschijnlijk…...

Hij heeft contact gehad met de klantenservice die hem wijsgemaakt heeft dat het “oude” xs4all FRITZ!Box niet geschikt meer is voor glasvezel. Het zou niet meer ge-update worden? Ook niet waar want de nieuwste FRITZ!OS 8.20 was geïnstalleerd. De vriend heeft al jaren glasvezel en een probleemloze ip-telefonie. De FRITZ!Box 7590 AX zou geschikt zijn voor glasvezel en mijn FRITZ!Box 5590 fiber dus helemaal niet. Nou is de FRITZ!Box 7590 AX helemaal geen echt glasvezel modem/router maar de FRITZ!Box 5590 fiber echt wel…….

De kpn stuurt nu de vriend een FRITZ!Box 7590 AX. Met “ondersteuning” die in werkelijkheid niet zoveel voorstelt bij echte problemen die niet aan een FRITZ!Box liggen. Bij probleempjes zoek ik altijd contact bij de zéér kundige medewerkers van de FRITZ!Box in Berlin.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 5, 2026

@gensnet Zet de packet sniffer aan bij een telefoongesprek. Het TXT bestand kan je naar AVM support sturen, of zelfs analyseren met Wireshark.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 5, 2026

Dag TDN,

Goed tip “wanneer” het aan de/een FRITZ!Box <zoveel> zou liggen. Dàt vind ik dus heel onwaarschijnlijk omdat op 3 maart 2026 het probleem met de telefoon is begonnen. Op z’n hoogst zou AVM kunnen nagaan dat het probleem niet aan de FRITZ!Box ligt maar bij de kpn zit. Internet doet het gelukkig goed. Vóór die tijd heeft de telefoon jaren goed gewerkt met vdsl en nu met glasvezel. Ik heb een FRITZ!Box 5590 fiber die ik drie jaar probleemloos heb gebruikt aangesloten en zeker weet dat die 100% werkt…….

Maar de tijd zal het leren wanneer de vriend een gehuurde FRITZ!Box 7590 AX met “ondersteuning” krijgt. Dat apparaat zou “geschikt” zijn voor glasvezel maar dat is ook niet waar. De FRITZ!Box 7590 AX is niet meer zo erg up-to-date met name de wifi 6 (gangbaar is wifi 7) eigenlijk gemaakt voor vdsl en die kun je via de blauwe WAN-poort op de ftu aansluiten. Zo je elke andere router ook op de ftu kunt aansluiten ongeacht of de router glasvezel geschikt is. De FRITZ!Box 7590 AX kun je niet rechtstreeks op glasvezel aansluiten en is daarom geen echt glasvezel router. Een FRITZ!Box 5590 fiber is een echt glasvezel router.