Skip to main content

Beste mensen,

                    Ik heb al sinds jaar en dag een Homevox, momenteel de 1-4 E , als huiscentrale.

Daar zijn 4 telefoons op aangesloten waaronder 2 ouderwetse bakelieten wandtoestellen: nl. de Ericson Type 1951 en de  Model 1954 HTF 2212BPZ.

OP deze laatste heb ik ook een extra bel ( wekker volgens oude benaming ) aangesloten.

De aansluitingen van alle telefoons gebeurt m.b.v. twee aderige ( rood en blauw) snoeren.

Op dit moment is de Model 1954 HTF 2212BPZ kapot

Ik wil die vervangen door een moderner, liefs nieuw, wandtoestel

Mijn vraag aan u is: welke toestellen kan ik daarvoor gebruiken indachtig het feit dat ik ze op de Homevox aan wil sluiten liefst inclusief die ouderwetse bel en de vraag :hoe moet ik ze dan aansluiten?

Alvast bedankt:

Jos Schepers

email: Sjefke23@kpnmail.nl

Heb je die bel nog via EB aangesloten? Op een 3 draads toestel. 

Je gebruikt vast nog een ouderwets abonnement, pstn zonder internet? Want internet+telefoon ondersteunt geen puls / draaischijf kiezen. 

Het is allemaal zwaar antiek. Zelfs de homevox. Die hadden wij 39 - 35 jaar geleden. 

De homevox werkt in principe met 2 draads toestellen. Die zijn er al net zo lang als de homevox. 

Zulke oude apparatuur is niet veel kennis meer van. Bij mij is het in ieder geval weggezakt na zo'n 30 jaar.


Beste Peter G.

Bedankt voor je reactie.

IK heb glasvezel en internet, telefoon, TV abonnement

Misschien kan ik mijn vraag anders formuleren:

IK zoek een wandtelefoon die ik d.mv. 2 draadjes aan mijn Homevox kan hangen en waar ik d.m.v 2 draadjes in een andere ruimte een bel of iets dergelijks op aan kan sluiten.

Wanneer ik zelf op internet naar zo’n toestel zoek krijg ik allerlei kreten om de oren die ik niet meer kan volgen bv. DECT , VOIP etc. maar die maken dat ik niet meer weet wat te kiezen.

Groet:

Jos


VoIP telefoon moet je niet hebben. 

Verder werken telefoons al ruim 35 jaar met 2 draadjes. Sterker nog, de oudere toestellen als T65 werkten al met 2 draadjes. Zeker als je het derde draadje, voor de bel, samen voegde met draadje b.

Dect basisstation werkt ook op 2 draadjes. Is op zich al huiscentrale met meerdere handsets. Vandaar dat andere huiscentrales als homevox niet meer als nieuw zijn te krijgen. 

Losse extra bel met 2 draadjes bestaat niet meer. Anderszins ook niet.

 


Jawel hoor @PeterG , ik gebruik nog een extra bel en heb er nog een reserve liggen 


Je kunt een losse bel wel gebruiken. Maar niet zo makkelijk meer kopen. 

Is met dect set natuurlijk ook niet nodig. 


Wanneer ik zelf op internet naar zo’n toestel zoek krijg ik allerlei kreten om de oren die ik niet meer kan volgen bv. DECT , VOIP etc. maar die maken dat ik niet meer weet wat te kiezen.

In principe kan je elke toestel gebruiken waarbij staat dat het analoog is. Mocht je iets gevonden hebben en twijfelen plaats dan even hier een linkje dan kijk ik met je mee of dit gaat werken.


Je kunt een losse bel wel gebruiken. Maar niet zo makkelijk meer kopen. 

Is met dect set natuurlijk ook niet nodig. 

Onderstaande telefoonbel heb ik nu in de gang hangen als extra bel en is ook nog gewoon bij bol. te koop:

Extra telefoonbel, volume en toonhoogte te regelen.

Daar ik slechthorend ben en ook DECT gebruik in iedere ruimte eigen toestel, heb ik veel gemak van deze extra BEL.


In theorie en praktijk ( bijna altijd  ) kun je elk 2 draads toestel er op aansluiten.

Er zijn vele toestellen 2 hands te koop of te geef. Verzamel wat en ga testen is mijn idee.
Kan ook een draadloos toestel zijn, met basis station.
Alleen zal de nummerweergave niet door de homevox komen, een nummermelder op de verbinding tussen modem en homevox zou kunnen.

NB Duitse 2 draads toestellen hebben een ander audio verhouding, het geluid van de tegenpartij is dan te zacht ( als ik het goed heb ).


Profoon TX-115 en een RJ11 connector

 


Beste mensen,

Ik ben stil van alle reacties. ( en volgens mijn vrouw is dat een zeldzaamheid in ons 53 jarig huwelijk)

Ik maak graag gebruik van het aanbod van Topper eagle3824 : ik denk dat de Alcatel Temporis 10 Pro voldoet en dan samen met de RJ11 adapter van wijsgeer JPD en liefst ook nog de “bel “van  wijsgeer JanD dan zouden al mijn wensen vervuld worden .

Graag jouw mening.

Groet: Jos

 


Voor de moderator. Dit hoort onder 'vast bellen'. Het is geen thuisnetwerk (voor internet). 


Voor de moderator. Dit hoort onder 'vast bellen'. Het is geen thuisnetwerk (voor internet). 

Heel scherp opgemerkt. Ik heb het topic naar het juiste subboard verplaatst. 

Zoals je ziet denkt de KPN community flink met je mee @Sjefke23 


Reageer