Skip to main content

Als  conservator van een computer museum ben ik bezig, om Internet werkend te krijgen op

een PC met Windows for Workgroups 3.11 

Met behulp van Trumpet Winsock van Peter Tattam stuur ik een 56k modem aan, en in principe

lijkt het te werken.  Vanuit de PC kan ik de modem aansturen m.b.v.  AT commando's. 

Ook heb ik nog een  van de laatste dial-up providers gevonden, nl. http://www.netzero.net

Nu mijn vraag, voordat ik het spul online gooi, om het uit te proberen.

Werkt het met de huidige VOIP oplossingen van KPN om er toonfrequent  data signalen over te

versturen, zoals  bijvoorbeeld een klassiek fax signaal, of het door mij te gebruiken 56k modem ?

Hoi @Xenomatrix2, dat klinkt als een leuk project waar je mee bezig bent! Dial-up zal alleen niet via een VOIP lijn werken. Dial-up verstuurd data over een analoge verbinding, en VOIP is al een digitale verbinding. Die techniek kan niet met elkaar overweg.

Als je nog een oude analoge (PSTN) verbinding hebt bij het museum zou je die mogelijk kunnen gebruiken.

Hi @Jasper,

Ooit meen ik ergens gelezen te hebben, dat er in Nederland niet één echte analoge lijn meer bestaat.

De ‘oude lijnen’   dus die met rood-blauw aderpaar zijn aan de kant van de telefooncentrale allemaal

alsnog aangesloten op een modem,   Dus het enige verschil met een moderne telefoonlijn bestaat

er uit, dat de modem in de centrale staat, en niet bij de klant thuis.

Of heb ik iets niet goed begrepen ………. 

ISDN is gestopt en aangezien PSTN onderdeel is van ISDN bestaat dat ook niet meer. Wel hebben we nog POTS wat eigenlijk 1 op 1 lijkt op PSTN. 

Pots is ook niet meer aan te vragen want je krijgt nu een voip oplossing. Hoe het zit  met deal-up weet ik niet, dat is voor mijn tijd.

Analoge (en ISDN( lijnen kunnen niet meer aangevraagd worden, maar volgens mij kunnen bestaande lijnen nog wel in gebruik zijn. Als je die nog hebt zou het mogelijk zijn. 

De centrale is nog steeds een centrale, maar het werkt wat anders inderdaad. De techniek van VOIP en PSTN is verschillend, dat weet ​@Ik_Combineer als monteur het beste vanuit eerste hand denk ik.

PSTN heb ik nog uitgebreid meegemaakt. We hadden op school ( HTS-E in Hilversum )  destijds

een mooi demo model met o.a. oproepzoekers, voorkiezers, en eindkeizers.   Prachtige techniek, die 

degelijke hef-draai kiezers.   Wat later gevolgd door PRX, maar de rest is allemaal van na mijn tijd.

Dan heb je er inderdaad al veel ervaring mee! Die ervaring heeft je ongetwijfeld ook al vaker geholpen in je rol als conservator bij het museum.

Zulke musea kunnen erg interessant zijn, ondanks dat computers er relatief kort zijn hebben ze al wel een rijke geschiedenis. Ik ben eerder dit jaar in Zoetermeer in het videogame museum geweest, dat was ook een tijdreis.

Reageer