Skip to main content
Antwoord

Werkt PSTN lijn tijdens een stroomstoring?

• May 30, 2025
  • 7 reacties
  • 139 keer bekeken

Werkt mijn PSTN lijn nog tijdens een (langdurige) stroomstoring in de stad? Ik woon in Amsterdam en volgens de regering moeten we voorbereid zijn op een noodsituatie, zoals blackout. De masten voor mobiel en internet vallen na een paar uur uit (als ze al niet gelijk overbelast raken), maar mijn analoge lijn zou het moeten blijven doen -daar betaal ik immers (veel extra geld) voor?

Beste antwoord door Ik_Combineer

In theorie wel, tenzij de centrale buiten zonder stroom komt te zitten en de backup uit valt. Sinds dit jaar is kpn namelijk ook begonnen om in sommige gebieden PSTN te leveren direct uit een actieve kabelverdeler. Hier zitten wat accu's en niet zoals in een hoofdverdeler ook generatoren. Dus als jouw verbinding is omgezet zal het ook maar een paar uur werken.

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 30, 2025

Een POTS lijn blijft werken bij stroomuitval. (alleen kun je al die anderen die dat niet hebben niet meer bereiken bij landelijk stroomstoring als Spanje/Portugal). Er zijn nog geen 100.000 PSTN abonnementen in Nederland actief. Met een DECT telefoon werkt het bij stroomstoring natuurlijk ook niet.

Eigenlijk kunnen we beter spreken van POTS, zo heb ik onlangs geleerd van een ander forumlid. Al is dat in de centrales zelf tegenwoordig ook VoIP.

PSTN is POTS en (was) óók ISDN bijvoorbeeld. En ook vast bellen via het modem valt onder de term PSTN. PSTN is niets anders dan “vast bellen”.

PSTN; verzamelterm, alle vormen van vast bellen
POTS; alleen vaste telefoon direct in de muur
Bellen via het modem, VoIP, telefoon aangesloten op modem. Kan phone poort zijn, of IP telefoon op LAN.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Bart Dart, welkom op onze community! Ik zie dat Peter al een uitgebreid antwoord geeft. Beantwoordt dit je vraag?

Je zou het natuurlijk eens kunnen testen door het stroom er eens af te halen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 3, 2025

Duidelijk. Mijn telefoon zit met een kabeltje in de varkenssnuit dus daar is aan gedacht. Als we weer eens een hoofdstedelijke stoomstoring hebben gehad kom ik hier terug met mijn bevindingen.

• June 3, 2025

Je hebt geen Experiabox of KPN Box in huis? Je hebt internet van Ziggo ofzo? Je krijgt elke 2 maanden een fikse rekening voor die telefoonlijn van KPN? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 4, 2025

Inderdaad. Ik betaal bijna 80 Euro per twee maanden om deze analoge lijn te kunnen gebruiken (en behouden!). Eenmaal opgezegd krijg ik deze aanlsuiting (met ‘varkenssnuit’) nooit meer terug. Ik maak me geen illusies: alle die vrolijke boxjes, modems met de daaraan verbonden apparatuur -of ze nou van Ziggo of KPN zijn maakt niet uit- doen bij stroomuitval niets meer, want ze zijn digitaal. Geen internet, geen TV, geen telefoon. Wel goedkoper, maar: ongeschikt voor noodsituaties. . De POTS met het (via telefoonsnoer) verbonden analoge toestel (géén DECT) zou dus moeten blijven functioneren. We gaan het zien.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • June 4, 2025

In theorie wel, tenzij de centrale buiten zonder stroom komt te zitten en de backup uit valt. Sinds dit jaar is kpn namelijk ook begonnen om in sommige gebieden PSTN te leveren direct uit een actieve kabelverdeler. Hier zitten wat accu's en niet zoals in een hoofdverdeler ook generatoren. Dus als jouw verbinding is omgezet zal het ook maar een paar uur werken.

• June 4, 2025

Wel goedkoper, maar: ongeschikt voor noodsituaties. . De POTS met het (via telefoonsnoer) verbonden analoge toestel (géén DECT) zou dus moeten blijven functioneren. 

Bedenk je dat ook een analoge lijn na hooguit een dag het niet meer doet.

Ik heb de Experiabox aan een ups gekoppeld. Dat is een stekkerdoos met accu. Ik kan zo ook gewoon blijven bellen de eerste paar uren.